http://www.politiebond.nl/downloads/80ff13dc672c87866e5a19c8ecf72b8e.pdf
Ik ontdekte deze week dat het bij de laatste CAO onderhandelingen beloofde beloningsonderzoek is afgerond. Zie link voor het volledige rapport. De uitkomst is samengevat dat het politieloon concurrerend is met vergelijkbare sectoren.
Goed onderzoek?
Zelf zet ik grote vraagtekens. Belangrijkste kritiekpunt is dat in het rapport zelf wordt aangegeven dat er feitelijk geen sectoren zijn die goed te vergelijken zijn met de politie. Vervolgens doet men dit wel. Er zijn altijd raakpunten te vinden, maar de vraag blijft of dit nu wel juist de raakpunten zijn die het gevoel van onvrede over het loon raken. Er is maar 1 hoofstuk gewijd aan de functiewaardering en de rest gaat over beloning. Het draait juist om de functiewaardering. De rest is vrij eenvoudig vast te stellen. Ik had van te voren ook wel kunnen vertellen dat als je een politieman/vrouw vergelijkt met een beveiligingsbeambte het salaris wel meevalt. Is voldoende rekening gehouden met de veelzijdigheid en grote verantwoordelijkheid die gepaard gaat met het politiewerk? Juist deze functiewaardering vraagt diepgaand onderzoek, veldonderzoek, interviews, een tijdje meelopen tijdens onderzoeken, surveillance etc. Maar dat is kennelijk niet gebeurd, men heeft gebruikt gemaakt van een bepaalde standaard, van een database. Dat is nu juist iets wat je niet moet doen met politiewerk. Men heeft zich hier gewoon van afgemaakt. Het onderoek mocht zeker niet te veel kosten. Als de fundamentele stap van functiewaardering is genomen zijn de vervolghoofdstukken verder een invuloefening mbv van een rekenmachine. Dat wat m.i. het zwaartepunt van het onderzoek had moeten zijn, komt nu onvoldoende uit de verf, waardoor de rest van de conclusies op losse schroeven komen te staan. Ik lees dat de politiebonden de uitkomsten echter al min of meer geaccepteerd hebben. Onvoorstelbaar, geen enkele kritische noot naar de onderzoeksmethode. De kernvraag voor de bonden zou moeten zijn of er wel een betrouwbare methode is gehanteerd om valide conclusies te kunnen trekken waar zo'n grote groep medewerkers de gevolgen van zal ervaren. Hier hadden zij bovenop moeten zitten en ik vraag mij af of dat gebeurd is. Mij is niet duidelijk of de vakbonden betrokken zijn geweest bij dit onderzoek en dan met name ook de onderzoeksmethode.
Ik hoop op heel veel kritische vragen in het land aan de vakbonden.