Aangehouden na gooien sneeuwbal naar politie

• BennieMak

(Novum) - Een 30-jarige vrouw uit Apeldoorn is zaterdagochtend vroeg in haar woonplaats aangehouden nadat ze een sneeuwbal naar de politie had gegooid. Dat heeft de politie bekendgemaakt.

De vrouw gooide de sneeuwbal rond 03.45 uur op de Nieuwstraat naar surveillerende agenten, waarop een politieagent de naam van de vrouw wilde opschrijven. De Apeldoornse weigerde echter mee te werken en beledigde een agente.

Die gaf aan hier niet van gediend te zijn, waarna de vrouw de agente in haar gezicht krabde en aan haar haar trok. De agente viel hierdoor. De vrouw is aangehouden voor belediging en mishandeling.

Bron: http://opmerkelijk.nieuws.nl/579514

Vraagje: Welke sanctie staat er op het gooien van een sneeuwbal naar de politie?

• Petrus

Je vraag is verkeerd, de vraag moet zijn welke sanctie staat er op het beledigen en mishandelen van een agent.

Je moet ook geen sneeuwballen gooien naar zomaar mensen.

• BennieMak

Een vraag kan nooit verkeerd zijn. Ik wil nog wel aanvullen: Kan het gooien van een sneeuwbal naar een agent uberhaupt gesanctioneerd worden?

• Rob II

Als het een zogenaamde ijsbal is wel. Ook is het mogelijk dat de politie op dat moment bezig was en dat de vrouw die werkzaamheden verstoorde door het gooien van de sneeuwbal.

Meestal speelt er meer dan een krantenbericht weergeeft.

• Lans

Ligt er aan Benniemak,

Het kan onder eenvoudige mishandeling vallen.

Van mishandeling is sprake van een min of meer hevig onaangename lichamelijke gewaarwording. Een sneeuwbal in het gezicht/nek oid valt daar uiteraard onder.

Eea is enigzins te vergelijken met iemand in het water gooien. De Hr heeft hierover een uitspraak gedaan dat dit valt onder mishandeling. (H.R. 11 februari 1929, N.J. 1929, blz. 503, W. 11967).

Echter ik kan me niet voorstellen dat een sneeuwbal tegen de rug oid niet dat onaangename lichamelijke gewaarwording zal opleveren.

Dan is baldadigheid nog het enige waar je dan tegen kan optreden.

De sancties voor beide artikelen, 4 jaar zal je er niet voor krijgen. Hooguit een kleine geldboete.

Groetjes, Lans

• NickB

Die vrouw was niet enige hinderlijke figuur de afgelopen dagen:

Persbericht politie Utrecht 20-12:

Aanhouding ballengooier

VEENENDAAL – Zondag 20 december rond 03:00 uur heeft de politie op de Achterkerkstraat een 20-jarige Veenendaler aangehouden die zich vervelend gedroeg.

De man gooide sneeuwballen naar de politiebus en wilde daar niet mee ophouden en weggaan. Daarop hebben agenten de man aangehouden en meegenomen naar het bureau voor verhoor.

Zal wel te diep in het glaasje hebben gekeken ofzo….

• BennieMak

Dus hoe het sneeuwballetje verder gaat rollen is sterk afhankelijk van de ontvanger ervan. Gelukkig heb ik geen verhalen gelezen over poging doodslag o.i.d. (ja, is het nou een sneeuwbal of een steen omkleed met sneeuw, danwel een handgranaat, ok intuitie zal wel belangrijk zijn voor een agent). Iig weer bedankt voor het antwoord.

• Lans

You're welcome.;)

• wazaa

160 euro