Het klopt helaas niet:
De wet zegt:
Je voertuig moet aan de weersomstandigheden zijn aangepast. Dat geldt voor banden maar ook voor antivries ed.
(Dus aan bord hebben van winterbanden is niet voldoende: ze moeten gemonteerd zijn.)
Bovenstaande betekent dat het volgens de kalender best winter kan zijn maar als er geen omstandigheden zijn voor winterbanden (sneeuw/hagel) dan is het niet strafbaar! Zelfs als je in de winterse omstandigheden geen gebruik maakt van het voertuig is het niet gemonteerd hebben van winterbanden niet strafbaar.
Wel strafbaar ben je als je in de winter (tijdens winterse omstandigheden) op zomerbanden rijdt: het kost je 20 Euro.
Veroorzaak je daarentegen ook nog eens hinder (omdat je met zomerbanden niet zo snel kunt of een helling niet op komt): 40,- EUR, en 1 punt op je rijbewijs. Dit is voor zover ik heb kunnen nagaan geen boete per band maar voor 1 of meer banden.
Niet alleen de bestuurder loopt dit risico maar ook de houder (autoverhuurbedrijf/werkgever).
Voor profieldiepte geldt in Duitsland een minimum van 1,6 mm. doch voor winterbanden wordt 4(!) mm. geadviseerd.
http://www1.adac.de/Recht_und_Rat/verkehrsrecht/winterthemen/winterreifenpflicht/default.asp?TL=2
Los daarvan heb je met de verzekering te maken:
Als je in geval van een aanrijding geen winterbanden hebt wordt je door de verzekering (mede)AANSPRAKELIJK gesteld.
Dat wil niet zeggen dat je schuld HEBT, het wil zeggen dat je om onder je aansprakelijkheid uit te komen, je onschuld moet aantonen.
De verzekering kan (lees: zal) dus schadeclaims geheel of gedeeltelijk weigeren.
Zij redeneren dan dat de juiste banden de schade hadden kunnen beperken of zelfs voorkomen.
En dan is het aan de verzekeringnemer om het tegendeel aan te tonen.
Een of meer gladde (zomer)banden kosten, vreemd genoeg, 75 Euro of 3 punten.
'Vreemd genoeg' want zomer doet denken aan mooi weer en ‘slicks’ hebben een betere wegligging dan gegroefde banden.
Gladde banden onder hoogzomerse omstandigheden zijn niet per definitie slechter dan splinternieuwe banden met maximaal profiel.
Tot de eerste plas of regenbui, dat dan weer wel.
Hetzelfde misverstand als over winterbandenplicht geldt ook over de maximum snelheid:
In Duitsland geldt (in principe) wettelijk dan wellicht geen snelheidslimiet (op snelwegen zonder aangegeven limiet), doch de adviessnelheid is 130 km/uur.
Je zult van de poltie dan geen boete krijgen als bij een ongeluk blijkt dat je harder hebt gereden (mits niet roekeloos) maar de verzekering denkt daar dan toch anders over. Als je harder rijdt dan 130 km/uur (op snelwegen zonder aangegeven limiet) wordt je i.g.v. een ongeval eveneens (mede)aansprakelijk gesteld.
Dus los van de strafrechtelijke schuld voor het niet volgen van de verkeersregels e.d.
De verzekering kan (lees: zal) dus schadeclaims geheel of gedeeltelijk weigeren.
Zij redeneren dan dat de adviessnelheid van 130 km/uur de schade hadden kunnen beperken of zelfs voorkomen.
En dan is het aan de verzekeringnemer om het tegendeel aan te tonen.