winterbanden

  • mama poppe

    Mijn vriend rijd elke (werk)dag van Arnhem naar 's Heerenberg. En elke dag rijdt hij een stukje over de duitse snelweg.

    Nu is het in Duitsland een deel van het jaar verplicht om met winterbanden te rijden.

    Stel nu dat hij op die paar kilometer aangehouden wordt. Kan hij verplicht gesteld worden winterbanden te rijden omdat hij door duitsland rijdt?

    Iemand die mij kan vertellen hoe dit in elkaar steekt?

  • rijsbergen

    Je geeft eigenlijk het antwoord zelf al in je vraag. je zegt dat het verplicht is in Duirsland, dan maakt het ook niet uit voor hoeveel kilometers het is. In NL is een gordel ook verplicht ongeacht het aantal kilometers danwel meters je rijd

  • mwb

    Het is in Duitsland niet expliciet verplicht.

    Daar geldt de regel dat als het weer er naar is, je daarvoor de benodigde spullen aan boord hebt.

    Als hij een aanrijding krijgt en dat zou kunnen liggen aan hem, dan heeft hij zeker een probleem.

  • Ronald

    Klopt precies mwb zoals je het omschrijft.

  • KlaasVaak

    Het klopt helaas niet:

    De wet zegt:

    Je voertuig moet aan de weersomstandigheden zijn aangepast. Dat geldt voor banden maar ook voor antivries ed.

    (Dus aan bord hebben van winterbanden is niet voldoende: ze moeten gemonteerd zijn.)

    Bovenstaande betekent dat het volgens de kalender best winter kan zijn maar als er geen omstandigheden zijn voor winterbanden (sneeuw/hagel) dan is het niet strafbaar! Zelfs als je in de winterse omstandigheden geen gebruik maakt van het voertuig is het niet gemonteerd hebben van winterbanden niet strafbaar.

    Wel strafbaar ben je als je in de winter (tijdens winterse omstandigheden) op zomerbanden rijdt: het kost je 20 Euro.

    Veroorzaak je daarentegen ook nog eens hinder (omdat je met zomerbanden niet zo snel kunt of een helling niet op komt): 40,- EUR, en 1 punt op je rijbewijs. Dit is voor zover ik heb kunnen nagaan geen boete per band maar voor 1 of meer banden.

    Niet alleen de bestuurder loopt dit risico maar ook de houder (autoverhuurbedrijf/werkgever).

    Voor profieldiepte geldt in Duitsland een minimum van 1,6 mm. doch voor winterbanden wordt 4(!) mm. geadviseerd.

    http://www1.adac.de/Recht_und_Rat/verkehrsrecht/winterthemen/winterreifenpflicht/default.asp?TL=2

    Los daarvan heb je met de verzekering te maken:

    Als je in geval van een aanrijding geen winterbanden hebt wordt je door de verzekering (mede)AANSPRAKELIJK gesteld.

    Dat wil niet zeggen dat je schuld HEBT, het wil zeggen dat je om onder je aansprakelijkheid uit te komen, je onschuld moet aantonen.

    De verzekering kan (lees: zal) dus schadeclaims geheel of gedeeltelijk weigeren.

    Zij redeneren dan dat de juiste banden de schade hadden kunnen beperken of zelfs voorkomen.

    En dan is het aan de verzekeringnemer om het tegendeel aan te tonen.

    Een of meer gladde (zomer)banden kosten, vreemd genoeg, 75 Euro of 3 punten.

    'Vreemd genoeg' want zomer doet denken aan mooi weer en ‘slicks’ hebben een betere wegligging dan gegroefde banden.

    Gladde banden onder hoogzomerse omstandigheden zijn niet per definitie slechter dan splinternieuwe banden met maximaal profiel.

    Tot de eerste plas of regenbui, dat dan weer wel.

    Hetzelfde misverstand als over winterbandenplicht geldt ook over de maximum snelheid:

    In Duitsland geldt (in principe) wettelijk dan wellicht geen snelheidslimiet (op snelwegen zonder aangegeven limiet), doch de adviessnelheid is 130 km/uur.

    Je zult van de poltie dan geen boete krijgen als bij een ongeluk blijkt dat je harder hebt gereden (mits niet roekeloos) maar de verzekering denkt daar dan toch anders over. Als je harder rijdt dan 130 km/uur (op snelwegen zonder aangegeven limiet) wordt je i.g.v. een ongeval eveneens (mede)aansprakelijk gesteld.

    Dus los van de strafrechtelijke schuld voor het niet volgen van de verkeersregels e.d.

    De verzekering kan (lees: zal) dus schadeclaims geheel of gedeeltelijk weigeren.

    Zij redeneren dan dat de adviessnelheid van 130 km/uur de schade hadden kunnen beperken of zelfs voorkomen.

    En dan is het aan de verzekeringnemer om het tegendeel aan te tonen.

  • - Gerard -

    KlaasVaak, nu je je toch hebt ingelezen m.b.t. de Duitse verkeerswet. Even een aanvullende vraag. In Nederland doen we niet aan punten, behoudens nieuwe bestuurders. Stel nou dat ik, die in Nederland niet in aanmerking kom voor strafpunten op het rijbewijs, van jullie Duitse collega's 1 of meerdere punten straf krijg opgelegd. Wordt dat dan toch ergens geregistreerd en houdt de Duitse politie daar rekening mee als je volgende keer aan de beurt bent? Ik heb geen idee wat er in Duitsland voor maximum geldt voor het puntenaantal en of dat ook betrekking heeft op buitenlandse rijbewijzen zoals het Nederlandse rijbewijs.

  • - Gerard -

    Volgens mij is Duitsland net zo geciviliseerd als Nederland en in Nederland gelden de Nederlandse wetten voor iedereen die zich in Nederland bevindt. Dat zal in Duitsland niet anders zijn; de Duitse wetten gelden voor een ieder die zich in Duitsland bevindt.

  • serine

    je mag niet stelen…dus een beetje stelen in een ander land mag ook niet ;)

  • serine

    als ze controle houden langs de weg heb je ook een probleem als jij geen winterbanden hebt,…

    ik heb mudjes onder mijn auto..flink profiel dus..

    ik rijd nu dus ook niet in duitsland..en ik kom daar zeer regelmatig

    als ik daarheen moet heb ik mijn auto volgeladen met troep wat je verplicht bent mee te hebben…dat word helemaal erg waneer je ook nog een hond vervoerd..ehbo kist je gevaren driehoek je krik..voor iedere inzittende een reflectie hempje..een muil korf…een gordel riem voor de hond..(ben de helft vast nog vergeten…maar ik heb er speciaal een lijstje voor die ik na loop als ik de auto inpak

    ik heb trouwens super grip op de weg met mijn wagen op deze bandjes..beter dan de winterbandjes die ik er eerder onder had..

  • KlaasVaak

    Even zonder me daarin ingelezen te hebben maar puttende uit parate kennis van 35 jaar in Duitse kennissenkring te verkeren (als heel jong ventje al :D)

    Duitse punten gelden niet voor Nederlanders. Althans nog niet. Je krijgt alleen de financiële santie.

    Wellicht als wij ook een puntenrijbewijs kennen voor alle bezitters(!) dat er dan afspraken over komen.

    En dat komt wellicht sneller dan je denkt :D http://www.telegraaf.nl/binnenland/5622515/__Puntenrijbewijs_voor_iedereen__.html?p=3,1

    Laat het CBR eerst maar eens zorgen dat ze voor de NL'ers de boel op orde hebben.

    In Flensburg (Dld) worden alleen punten bijgehouden voor Duitsers.

    Vandaar wellicht de aantekening op een Nl's rijbewijs.

    In Dld. gelden verschillende ‘ingrijpmomenten’.

    Als je aan een maximum zit van x punten raak je je rijbewijs kwijt en moet je een in de volksmond genoemde ‘Idiotentest’ doen.

    Dat betekent dat je naar een psycholoog moet voor een gesprek.

    Hij beslist dan of je je rijbewijs wel of niet terug krijgt.

    Ook is (was?) er een ingrijpmoment als je in 1x meer dan x punten kreeg:

    Bijvoorbeeld met 4 gladde banden, door rood en een aanrijding veroorzaken.

    Trouwens: in Dld. geldt dat als je door rood rijdt in de 2e soconde of later je je schuldig maakt aan poging doodslag.

    Ook iets voor sommigen om bij stil te staan.

    Voorts ben ik onlangs op werkbezoek geweest in Noordrijnland Westfalen.

    Daar is de politiementaliteit ongeveer gelijk aan NL.

    Zij zeggen zelf dat hoe zuidelijker je komt hoe strenger ze worden.

    Ook geldt dat de overheidsstructuur anders is:

    Elk bundesland heeft zijn eigen politieorganisatie (Länderpolizei), wet en regelgeving.

    De politie valt daar ook niet onder de burgemeester, iets wat ze maar raar vinden daar, maar onder de minister (van het betreffende bundesland).

    Die rapporteert weer aan de landelijke minister.

    Er is daar ook nog Bundespolizei (voor landelijke zaken, soort bovenregionaal, en landelijke bevoegdheden)

    Best lastig voor Duitsers, omdat bevoegheden per Bundesland net even anders kunnen zijn.