Vreemd.
Er zijn 2 jassen: een parka en een jack.
De parka wordt niet veel gedragen. Ik draag deze alleen bij regionale alcoholcontroles in de nachtdiensten in het najaar.
Dit vanwege het lange stilstaan en de lange duur van deze controles (meestal 11 uursdiensten!)
Het ding is onpraktisch omdat hij over je koppel heen hangt.
Onder je jas mag je dragen wat je wilt van het uniform: maar de jas wordt gesloten gedragen.
Gaat de jas uit: eenheid van uniform waarborgen.
Er is nog een reflecterend vest dat gedragen wordt als zichtbaarheid extra gewenst is:
- horecadiensten in uitgaansgebieden
- tijdens evenementen
- koopavondsurveillances in winkelgebieden
- afzetten van kruisingen tbv spoedtransporten
Er is maar 1 overhemd en dat is wit.
En in ons district geldt: eenheid van tenue. Beide personen in een koppel lange mouwen of korte mouwen.
Korte mouwen mogen alleen in een vastgestelde periode in de zomer, mits je tattoos hebt die dan zichtbaar zouden zijn.
Polo's worden, voor zover mij bekend, alleen gedragen door bikers.
T-shirts alleen tijdens sport, die zal een burger niet op straat moeten kunnen aantreffen.
Truien: er is een spencer (zo'n ouderwets ding zonder mouwen) een trui met v-hals en een trui met een lage col.
Voor al deze kledingstukken geldt: onder de jas en anders uittrekken.
Er is maar 1 model broek in zomer- en winterstof.
Uitzondering op dit uniform:
- de bikers omdat deze aan weersomstandigheden blootgesteld worden en omdat deze alles op het lijf moeten dragen (meer zakken).
- de mensen van de hondenbrigade omdat deze meer moeten klimmen en klouteren en de gewone broek met de hond niet schoon te houden is. Iets met haren en kwijl enzo
- de mensen van de beredene brigade: de paarden
- de verkeerspolitie en het KLPD hebben gele jassen vanwege hun werk op de weg
- de motorrijders krijgen nu ook allemaal gele jassen
- enkele oudgedienden dragen nog zwarte leren jassen maar volgens mij staat daar nu ongeveer de doodstraf op