winterbanden

• KlaasVaak

Sorry Serine,

maar die landelijke regels kunnen niet worden opgelegd aan buitenlanders.

Vooral die vestjes is een grote farce.

Nadeel is echter: wat doe je als je in Spanje een bon krijgt van laten we zeggen 20 Euro.

Je zult moeten betalen als buitenlander (net als hier in NL de buitenlanders direkt moeten aftikken).

Je kunt dan in beroep gaan maar dan speelt het taalprobleem, en de kosten een rol.

En je eigen veiligheid. Voor die 3 of 4 Euro ligt er bij mij een setje in de auto.

Het sprookje wordt vooral in stand gehouden door de Blokkers en de Kruidvaten in NL.

Die zetten sluw in hun reclames “Verplicht in het buitenland” maar vergeten de vervolgzin: “voor ingezetenen van dat land”

http://www.fluo-vestjes.be/info_fluo_vestjes.html (zie alinea Strikt juridisch)

http://www.autotrack.nl/actueel_autonieuws/13780

• - Gerard -

KlaasVaak Schreef:

——————————————————-

> Even zonder me daarin ingelezen te hebben maar

> puttende uit parate kennis van 35 jaar in Duitse

> kennissenkring te verkeren (als heel jong ventje

> al :D)

Aha …… ;)

Even bij een paar punten aanhaken.

>

> Duitse punten gelden niet voor Nederlanders.

> Althans nog niet.

Duidelijk.

> Trouwens: in Dld. geldt dat als je door rood rijdt

> in de 2e soconde of later je je schuldig maakt aan

> poging doodslag.

> Ook iets voor sommigen om bij stil te staan.

Ik sta er even bij stil en constateer dat Duitse politieagenten m.b.t. verkeer in die situatie zijn vrijgesteld van een poging tot doodslag.

> Ook geldt dat de overheidsstructuur anders is:

> Elk bundesland heeft zijn eigen politieorganisatie

> (Länderpolizei), wet en regelgeving.

> De politie valt daar ook niet onder de

> burgemeester, iets wat ze maar raar vinden daar,

> maar onder de minister (van het betreffende

> bundesland).

Ze zijn daar wat minder kneuterig …. ;)

Het valt mij trouwens op dat bij de schipholramp twee verantwoordelijke ministers aftraden en in Rotterdam de burgemeester het hoogst aanspreekbare gezag is.

> Die rapporteert weer aan de landelijke minister.

>

> Er is daar ook nog Bundespolizei (voor landelijke

> zaken, soort bovenregionaal, en landelijke

> bevoegdheden)

> Best lastig voor Duitsers, omdat bevoegheden per

> Bundesland net even anders kunnen zijn.

De polizei in de ene deelstaat is dus niet bevoegd in een andere deelstaat of ga ik nu te snel?

• KlaasVaak

> De polizei in de ene deelstaat is dus niet bevoegd in een andere deelstaat of ga ik nu te snel?

Interessante stelling.

Ik weet dat als het bovenregionaal is/wordt de Bundespolizei het ‘overneemt’ al of niet in samenwerking met de Landerpolizei.

Hoe zoiets op heterdaad gaat?

Ik kan me voorstellen dat ze bevoegd zijn in heel Dld.

Net als de Nl'se politie.

Over kneuterig:

De duitse politie moet over naar een blauw uniform omdat dat Europees is.

Wat deed de NL'se politie rond 2000-2002: een wit uniformhemd.

De Bundespolizei is al over op blauw.

De Länderpolizei gaat en etappes, behalve 2 Bundesländer: München en een in voormalig Oostduitsland geloof ik.

München stelt: groen is onze politietraditie en dat gooien we niet overbord.

Je zit er nu een woud aan uniformkleuren:

Stadspolizei (Ordnungsbehörden) zeg maar Stadstoezicht plus: Zwart met grijs (in NRW)

Bundeslandpolizei: Blauw, maar net zo vormloos als het groene.

Landespolizei: regiopolitie (meesten nog groen, enkele reeds blauw) Hoewel sommige ook in historisch gevoelig zwart!

Bereitschaftspolizei: een soort ME/evenementen/grootschalig optreden politie

Het mooie was toen tijdens een verblijf in NRW een duitse onderdaan via mijn duitse collega mij een compliment gaf over mijn uniform.

Heel tactvol van hem door niet te zeggen dat hij het duitse model maar niks vond maar wel dat hij het nederlandse uniform zo veel mooier vond.

Hij voegde eraan toe dat hij hoopte dat mijn duitse collega's maar snel ook zo'n mooi uniform kregen.

De man wist alleen niet dat slechts de kleuren veranderden en niet het model.

• serine

ehh niet helemaal…omdat ik niks heb met reclame's en shoppen…

er is een site reisadvies..voor de regels in het buitenland…ook speciaal als je met je hond op reis wilt..

daarnaast heb ik een duitse vriendin.die hier in nederland werkt en studeerd..die vaak met mij mee gaat naar duitsland..

dus of dat een farse is? is niet helemaal waar hoor

• serine

ja ik weet dus ook niet welk uniform bij waar en wie hoort hoor..t is daar een wirwar aan politie…

gewoon braaf rijden en goed voorbereid weggaan..dan is er niks aan de hand.

ze zijn trouwens wel snel met de boetes.

een boete uit dresden lag binnen een week op de mat. met een mooie foto…dus geen ontkennen aan..:D:D

• Reja

Je stond er zogezegd knap op.

Maar hier in Nederland is het ook een wirwar qua uniformering. Let maar eens op al die verschillende kleuren en modellen jasjes, overhemden, polo's, truien, t-shirts en broeken.

• KlaasVaak

Vreemd.

Er zijn 2 jassen: een parka en een jack.

De parka wordt niet veel gedragen. Ik draag deze alleen bij regionale alcoholcontroles in de nachtdiensten in het najaar.

Dit vanwege het lange stilstaan en de lange duur van deze controles (meestal 11 uursdiensten!)

Het ding is onpraktisch omdat hij over je koppel heen hangt.

Onder je jas mag je dragen wat je wilt van het uniform: maar de jas wordt gesloten gedragen.

Gaat de jas uit: eenheid van uniform waarborgen.

Er is nog een reflecterend vest dat gedragen wordt als zichtbaarheid extra gewenst is:

- horecadiensten in uitgaansgebieden

- tijdens evenementen

- koopavondsurveillances in winkelgebieden

- afzetten van kruisingen tbv spoedtransporten

Er is maar 1 overhemd en dat is wit.

En in ons district geldt: eenheid van tenue. Beide personen in een koppel lange mouwen of korte mouwen.

Korte mouwen mogen alleen in een vastgestelde periode in de zomer, mits je tattoos hebt die dan zichtbaar zouden zijn.

Polo's worden, voor zover mij bekend, alleen gedragen door bikers.

T-shirts alleen tijdens sport, die zal een burger niet op straat moeten kunnen aantreffen.

Truien: er is een spencer (zo'n ouderwets ding zonder mouwen) een trui met v-hals en een trui met een lage col.

Voor al deze kledingstukken geldt: onder de jas en anders uittrekken.

Er is maar 1 model broek in zomer- en winterstof.

Uitzondering op dit uniform:

- de bikers omdat deze aan weersomstandigheden blootgesteld worden en omdat deze alles op het lijf moeten dragen (meer zakken).

- de mensen van de hondenbrigade omdat deze meer moeten klimmen en klouteren en de gewone broek met de hond niet schoon te houden is. Iets met haren en kwijl enzo :D

- de mensen van de beredene brigade: de paarden

- de verkeerspolitie en het KLPD hebben gele jassen vanwege hun werk op de weg

- de motorrijders krijgen nu ook allemaal gele jassen

- enkele oudgedienden dragen nog zwarte leren jassen maar volgens mij staat daar nu ongeveer de doodstraf op :D

• KlaasVaak

Toch wel. Lees de links in mijn reactie.

Welke site bedoel jij dan over die reisadviezen?

Besef je goed bij alles wat op internet staat dat dit niet de waarheid hoeft te zijn.

Zorg dat je kijkt of er een bron vermeldt wordt en wie de makers van de site zijn.

Voorbeeld: www.boetes.nl

Klinkt erg profi. Echter, de pagina ‘over ons’: http://www.boetes.nl/overons.html meldt nergens WIE ze zijn. Ik vermoed één of meer goedwillende vrijwilligers. Garantie tot het scherm dus.

Wel de juiste nuance trouwens over de hesjes: http://www.boetes.nl/nieuws/3942/Ontbreken-geel-hesje-gedoogd-.html

Vaak schrijft men (op camping- en vakantiesites ed) maar iets op wat overgenomen is van elders.

Zonder te checken hoe het werkelijk geregeld is, geen bronvermelding, geen vermelding van wie de auteurs vd site zijn of wat hun achtergrond is.

Vestjes zijn voor toeristen niet verplicht in het buitenland!

Of het verstandig is ze niet bij je te hebben voor je eigen veiligheid en die van anderen is een andere vraag.

Of wil je het risico wilt lopen om een buitenlandse agent tegen te komen die je toch een prent geeft omdat

- hij ook de regels niet goed kent, of

- deze niet goed hanteert

- of een andere mentaliteit heeft.

• Reja

Nou Klaas, de eenheid van tenue is kennelijk niet in alle regio's een belangrijk onderwerp. Behalve de keurige opsomming van alle tenue onderdelen, zijn er 6 uitzonderingen met ieder hun eigen toepassingen. Dan kom je dus op een flink aantal uniform onderdelen. Maar voor mij maakt het niets uit in welke kleding het werk wordt gedaan.

• KlaasVaak

De uitzonderingen hebben een logische verklaring.

De bakker en de slager in de supermarkt dragen immers ook niet hetzelfde tenue als de kassiere. :D