Nu we het toch over buitenlandse politie hebben ..

• - Gerard -

…. mij is een ding, in ieder geval, nog niet helemaal duidelijk.

Stel, je wordt tot stoppen gebracht door een buitenlandse politie, in hun eigen land uiteraard, en jou wordt verzocht je rijbewijs of paspoort in te leveren. Ben je daartoe, gezien de Nederlandse wetgeving en/of internationale verdragen, dan verplicht?

Een rijbewijs en een paspoort zijn, in mijn geval, eigendom van de Nederlandse Staat en het is, voor zover mij bekend, mij niet toegestaan Staatseigendommen af te geven anders dan ter inzage.

Nu heb ik ooit iets gehoord dat een Nederlander door de Duitse politie werd verzocht, hij was toen al een tijd terug terug in Nederland en had zijn boete netjes betaald, alsnog zijn rijbewijs aan de Duitse politie te zenden i.v.m. een door de Duitse politie op te leggen rijverbod. Volgens de Nederlandse politie waar deze persoon had geïnformeerd moest hij dat zeker niet doen, alleen wilde de Nederlandse politie dat niet op papier zetten. Ook een jurist die dit onderwerp behandelde in een radiouitzending van BNR radio (juristenforum) adviseerde hem dat niet doen.

En dat is toch merkwaardig als ik zie dat Nederlandse politieagenten buitenlandse rijbewijzen invorderen.

• serine

als mijn rijbewijs word ingevorderd in duitsland mag ik in nederland gewoon rijden hoor…dus ze krijgen hem van mij niet..

maar daarom heb je toch het buitenlandse rijbewijs van de vvv? daar komt dan in te staan dat je rijbewijs in een bepaald land is ingenomen…

(ik vraag dat ding eigenlijk alleen aan waneer ik naar brazillie of cuba ga…)

• KlaasVaak

Het voorval wat jij noemt ken ik.

Het inzenden was bedoelt om een aantekening te maken in het rijbewijs dat de persoon, in Dld, een ontzegging had.

Deze geldt uiteraard niet in NL, dus inhouden was geen doel.

Waarom het inzenden werd afgeraden omdat het lastig wordt zicht te houden waar het rijbewijs is als het niet terugkomt.

Het risico dat de persoon loopt als hij het niet doet en in Duitsland wordt aangetroffen is

a) dat het hem dan overvalt, bijvoorbeeld tijdens een vakantie

b) dat door het niet voldoen hij zich wellicht schuldig maakt aan een ander feit met andere sancties.

Paspoorten en rijbewijzen worden trouwens niet ingenomen (is permanent) maar ingehouden (voor de duur van …)

'Afgeven ter inzage' is een kreet uit de wegenverkeerswetgeving in Nederland.

Ongetwijfeld zal dat in andere landen ook zo omschreven zijn.

Invorderen heeft ook weer te maken met verkeersrecht: invordering en inzenden aan het OM in afwachting van een beslissing.

Maar op het moment dat de autotiteiten je paspoort of rijbewijs inhouden zal het om strafrechtelijke zaken gaan, wellicht voortgekomen uit een verkeerszaak.

Een paspoort wordt alleen ingehouden als je wel in vrijheid wordt gesteld na een misdrijf of overtreding maar je hangende het onderzoek beschikbaar moet blijven.

Volgens mij wordt dit niet heel veel toegepast want het zijn een soort grensgevallen:

Te ‘goed’ om vast te zitten, te ‘slecht’ om te laten lopen, meestal zal de balans doorslaan naar de ene of de andere kant.

• KlaasVaak

Dat buitenlandse rijbewijs heet een internationaal rijbewijs en dat heeft geen enkele waarde.

Het is alleen ‘geldig’ als je nederlandse rijbewijs erbij zit.

Het is meer een vertaling van het Nl'se rijbewijs, om bijv. aan te tonen dat je een vrachtauto of bus mag besturen in NL, en daardoor wellicht ook elders.

Geen NL's rijbewijs, geen rijbevoegdheid.

• - Gerard -

KlaasVaak, dank voor jouw uitgebreide uitleg. Ik ken het verschil tussen invorderen en inhouden.

Mijn vraag komt eigenlijk neer op: Moet je je rijbewijs afgeven aan buitenlandse autoriteiten politie), ter plaatse, kort nadat de gedraging/overtredingmisdrijf is begaan? Deze meneer deed dat niet (hij had sneller dan 180 km p/u gereden waar 130 was toegestaan) op aanraden van de Nederlandse politie en die jurist bevestigde dat advies. Ik begrijp ook jouw uitleg dat ‘men’ niet weet waar het rijbewijs blijft maar dat geldt natuurlijk ook voor buitenlanders wiens rijbewijs wordt ingevorderd door de Nederlandse politie. Of bedoel je te zeggen: De Nederlandse politie vordert het buitenlandse rijbewijs ter plaatse in, en wordt daarmee de verantwoordelijkheid van de Nederlandse overheid (agent en OvJ) en in het geval van de Duitse politie moet het eerst door de man bij een TNT o.i.d. worden aangeboden en dus door derden worden verzonden en kan ‘het onderweg zijn’ niet de verantwoordelijkheid zijn van de Duitse overheid?

• KlaasVaak

Dat laatste is wat ik bedoelde:

Inzenden naar een buitenlands politiebureau waarna de agent het wellicht inzendt naar het OM aldaar voor de aantekening en v.v.

En dan de tijd die er overheen gaat waarin je officieel niet beschikt over een rijbewijs dus niet mag rijden.

Je bent wel bevoegd maar kunt je rijbewijs niet tonen bij een staandehouding.

Evenmin kun je aantonen dat het is ingestuurd naar Dld.

Je bezit alleen de brief daartoe, maar strikt genomen zou je die de rest van je leven kunnen gebruiken als excuus dat je je rijbewijs hebt opgestuurd en niet hebt terug gehad, om zo je rijbewijs niet bij je te dragen.

Je bezit namelijk geen bewijs van daadwerkelijke inname.

• - Gerard -

Helemaal duidelijk. Thanx.

• Rob II

Als je in het buitenland wordt staande gehouden na een ernstige verkeersovertreding en je rijbewijs wordt ingevorderd dan ontkom je er niet aan om het rijbewijs af te geven. Niet afgeven zal wel eens op in beslag name van het gebruikte voertuig kunnen uitdraaien of (in wat minder vriendelijke landen) verblijf in een cel tot je wel het rijbewijs afgeeft.

Het buitenland heeft niets te maken met een (als deze al zou bestaan) Nederlandse regel die het verbiedt een rijbewijs (of paspoort) af te geven.

Voor wat betreft het achteraf opsturen van een rijbewijs op een buitenlands verzoek daartoe, sluit ik mij aan bij Klaas Vaak.

Met die kanttekening dat het niet kunnen aantekenen van de opgelegde straf cq het opsturen van het rijbewijs wellicht op zich ook weer een strafbaar feit is. Ook zou het zo maar kunnen dat de straf uitgesteld wordt tot het moment dat je wel weer in handen van de buitenlandse politie valt.

• Rob II

- Gerard - Schreef:

——————————————————-

> .

>

> En dat is toch merkwaardig als ik zie dat

> Nederlandse politieagenten buitenlandse

> rijbewijzen invorderen.

Die bevoegdheid is geregeld in de Wegenverkeerswet 1994.

• - Gerard -

Rob II, het gaat mij niet om de buitenlandse politie te etterbakken hoor, maar puur de situatie dat het rijbewijs Nederlands Staatseigendom is en het niet aan mij als gewone burger Staatseigendommen af te staan.

Ik heb ook ooit een keer gehoord dat de Nederlandse overheid niet langer wil dat Nederlandse paspoorten worden ingenomen in bijvoorbeeld hotels. Dan kan ik wel zeggen: “Van mij mag dat hotel dat vragen en ik heb er persoonlijk ook geen moeite mee om het af te geven voor de duur van het verblijf”, maar als de Nederlandse overheid het mij verbiedt, dan kan ik daar niets tegen in brengen. De Nederlandse overheid zou mij het zelfs kunnen verwijten als het paspoort zoekraakt nadat ik het heb afgegeven, dat ik me niet aan de regelgeving van de Nederlandse overheid heb gehouden.