…. mij is een ding, in ieder geval, nog niet helemaal duidelijk.
Stel, je wordt tot stoppen gebracht door een buitenlandse politie, in hun eigen land uiteraard, en jou wordt verzocht je rijbewijs of paspoort in te leveren. Ben je daartoe, gezien de Nederlandse wetgeving en/of internationale verdragen, dan verplicht?
Een rijbewijs en een paspoort zijn, in mijn geval, eigendom van de Nederlandse Staat en het is, voor zover mij bekend, mij niet toegestaan Staatseigendommen af te geven anders dan ter inzage.
Nu heb ik ooit iets gehoord dat een Nederlander door de Duitse politie werd verzocht, hij was toen al een tijd terug terug in Nederland en had zijn boete netjes betaald, alsnog zijn rijbewijs aan de Duitse politie te zenden i.v.m. een door de Duitse politie op te leggen rijverbod. Volgens de Nederlandse politie waar deze persoon had geïnformeerd moest hij dat zeker niet doen, alleen wilde de Nederlandse politie dat niet op papier zetten. Ook een jurist die dit onderwerp behandelde in een radiouitzending van BNR radio (juristenforum) adviseerde hem dat niet doen.
En dat is toch merkwaardig als ik zie dat Nederlandse politieagenten buitenlandse rijbewijzen invorderen.