één landelijke meldkamer

• Reja

Ik hoorde zojuist dat de alom bekende minister ter Horst het plan heeft opgevat om -op termijn- terug te gaan van ongeveer 20 meldkamers naar één landelijke meldkamer voor de hulpdiensten. Nu al zijn veelal de politie, brandweer en ambulancediensten in één regionale meldkamer ondergebracht, maar mevrouw ter Horst denkt dat de één landelijke meldkamer een forse besparing kan opleveren. En, dat alles natuurlijk omdat zij zuinig met de belastingcenten om moet gaan. In geval van calamiteiten kan de landelijke meldkamer terugvallen op twee back-up meldkamers (lokaties).

Minister ter Horst neemt hierbij als voorbeeld dat er in Londen ook maar één meldkamer is. Mijn gevoel zegt dat als je zo'n ambitieus plan hebt, je dit beter gefaseerd kunt doen. Dus eerst eens kijken of je ook met 10 meldkamers hetzelfde niveau kunt handhaven. Kan je altijd nog naar eentje toe.

• Reem

Minister ter Horst heeft wat kennis in huis he……..Straks mogen jullie alleen nog maar rode diesel tanken, niet meer dan 2 patronen afvuren, en gaat dat 0900-8844 nr de burger nog een godsvermogen kosten om jullie te bereiken.

Ff denken…….Wat kunnen we nog meer verzinnen om geld te besparen of binnen te halen……..Reclame op politieauto's! Vodafone o.i.d.

M.v.g. Reem

• Rob II

Alle politiekorpsen opheffen en twee auto's het hele land laten bedienen bespaart nog veel meer geld….. of de politie dan nog enige feitelijke meerwaarde heeft is uitermate onzeker maar het bespaart een boel.

Ik weet niet wat ik mij voor moet stellen bij een landelijke meldkamer. Een paar centralisten die elke politieeenheid in Nederland aansturen of een groot gebouw met net zoveel kamers als er regio's zijn en elke kamer, met zijn eigen vaste team, stuurt zijn eigen regio aanstuurt en indien nodig samenwerkt met een kamer van een andere regio?

Een meldkamer is meer dan het van melding A naar melding B sturen van een politieeenheid. De kracht van een meldkamer zit hem ook in de locale bekendheid het vernogen om soepel met de eenheden te kunnen communiceren en natuurlijk het vertrouwen van die eenheden in de expertise en betrokkenheid van “hun” meldkamer.

Dat laatste lijkt mij lastig met een stem ver weg in Nederland.

Ik zou er niet blindelings op durven te vertrouwen.

• Reja

Wat ik er van begrepen heb wil de minister graag één landelijke meldkamer voor alle hulpdiensten bij elkaar. Ik kan mij er niets bij voorstellen al is het alleen maar op basis van spraakverwarringen (dialecten), dubbele lokaties (Elst, Valkenburg etc) en lokale wetenswaardigheden (boslaantje, de grote kruising etc).

• Lans

Ik ben er van overtuigd dat ik met 2 telefoons en 1 mobilofoon en een stuk papier met pen beter de collega's kan aansturen in een gebied wat ik ken.

Met alle respect, zij kunnen er ook niets aan doen, maar vroeger was het bv verplicht dat centralist minimaal hoofdagent was met een bult straatervaring, maar nu zetten ze burgers achter de knoppen. Harstikke leuk voor ze, maar werkt voor geen meter. Als jij geen straatervaring hebt, dan is voor jou een geluidsoverlastje niets meer dan een prio 3 melding volgens het lijstje. Nu komen ook al burgers achter de 112 tafel…Lekker handig. Nogmaals, zij kunnen er niets aan doen maar ze hebben geen benul en kunnen door gebrek aan straatervaring geen goed beeld schetsen, laat staan aansturen.

Bv, een diender zal iets anders reageren cq doorvragen op een melding van een Audi A6 die steeds door de straat rijdt.

En nu wil dat mens het nog allemaal op 1 hoop gooien ook. “ Eh, Aalsmeer, onder welke regiopolitie vallen jullie?” Laat staat dat de centralist weet wat voor een griebeskroeg er op het hoekje van de Kalverstraat met de Hoofdstraat zit.

We beginnen dankzij deze minister steeds meer op de gewapende padvinderij te lijken ipv politiemensen.

• KlaasVaak

Idd. Dan krijg je situaties dat de wagens de meldkamer moeten gaan aan- cq bijsturen omdat de MK geen notie heeft van wat er in een bepaalde kroeg speelt.

Briefen voor de MK heeft dan ook geen zin meer. Geen hond die al die lokale info kan onthouden en er op terug kan vallen.

Ik hoop dat dit plan het niet haalt voordat zij weg is. Maar de raad van hoofdcommissarissen was er wel voor te vinden.

Volgens mij is dat ook alleen maar omdat ze dan zelf buiten schot blijven met besparingen.

En heeft NL ooit een ramp gekend waarbij problemen waren omdat er meerdere MK's waren die onderling verschillend werkten?

Dat is haar argument.

Ik durf te stellen dat met 1 landelijke MK het eerder fout gaat door gebrek aan lokale kennis.

De slagkracht gaat eruit. Bij achtervolgingen waarbij soms de communicatie gebrekkig is kan een centralist met lokale bekendheid de doorslag geven vwb aansturing ed.

• Zorbacop

Euh Lans dit meen je toch niet hè ::o

Hier in RR werken nog steeds ex-straatdienders.

Nou ja ok sinds kort is er 1 van buiten RR en dat merk je ook wel gelijk wat de lokale bekendheid betreft. Hij komt volgens mij ergens onder de grote rivier vandaan. :D

Maar goed hier hebben we nog dienders achter de knoppen.

Ik moet er niet aan denken dat de politie aangestuurd gaat worden door burgers. Kom op zeg.

Wordt denk ik weer eens snel tijd om te stemmen. Ze snapt niets van het politiewerk.

• - Gerard -

Prima plan van de minister. Die ene meldkamer worden er overigens 3. 2 Meldkamers als backup. We doen net of Nederand een groot land is terwijl in de wereld steden te vinden zijn die meer inwoners tellen dan heel Nederland. En wie kent de namen van die steden eigenlijk? TomTom kent de weg waar ik rijd ook dus waarom zou je daar lokale kennis van een meldkamermedewerker voor nodig hebben? We sturen voertuigen aan op Mars op de centimeter nauwkeurig maar een agent aansturen blijkt, als ik de tegenstanders lees, altijd nog erg moeilijk.

• Zorbacop

Tom tom heeft alleen straten“kennis”.

We hebben het over plaatselijke bekendheid. Lokaties, herkenningspunten, beelden, gebouwen, steegjes, die ene winkel, dat parkje…… (moet ik doorgaan)

Kennelijk snap je niet wat er bedoelt wordt. Dat heb je als je alleen (s)tom (s)tom gebruikt. Niet meer om je heen kijken, maar naar dat beeldscherm kijken en luisteren.

Vroeger reden we gewoon op de kaart en na een tijd alles uit je hoofd. Moet je nu eens aan een collega (nieuwe generatie) vragen ergens naar toe te rijden in een wijk dat naast zijn/haar wijk ligt. Weten ze gewoon niet waar dat is.

Nogmaals beste -Gerard- ……

Je snapt het niet.

• - Gerard -

En wat heeft die laatste zin te maken met één centrale meldkamer? Dat is toch de huidige toestand, die centrale meldkamer is er nog niet eens en nu weet de nieuwe generatie agenten al niet waar ze moeten zijn. Misschien omdat ze het nog moeten leren?

Ik hoorde een paar jaar geleden dat nieuwe agenten naar een melding werden gestuurd omdat er een koe op een kruispunt stond. Eenmaal aangekomen bleek dat een standbeeld van een koe te zijn. Heel leuk. Dus als je nou eens de echte argumenten opschreef waarom je tegen één centrale meldkamer bent.