Problemen C2000 niet toe te wijzen aan gebruikers!

• KlaasVaak

In eerste instantie wentelde het ministerie de problemen af op de eindgebruikers: de politie, ambulance en brandweer. Zij zouden niet de juiste protocollen volgen en daarom raakte het systeem lokaal overbelast. Die conclusie is echter onterecht, constateren onderzoekers in de Eindrapportage expertgroep C2000.

“De projectgroep is van oordeel dat gebruikersfouten niet zonder meer toegeschreven kunnen worden aan de uiteindelijke eindgebruikers (de dienders en hulpverleners), maar vooral aan een combinatie van technische problemen, organisatorische systeemfouten en onvolkomenheden in het gebruik.”

Bron: http://webwereld.nl/nieuws/65190/herstel-c2000-kost-minstens-50-miljoen.html#source=sub1

Bron MinBiza: http://www.minbzk.nl/actueel/@125481/eindrapportage

Eindrapport: http://www.minbzk.nl/aspx/download.aspx?file=/contents/pages/103975/eindrapportagec2000.pdf

Dit als vervolg op onder andere deze eerdere discussie: http://politie.startpagina.nl/prikbord/read.php?1489,9887144,9887144

(edits: links toegevoegd)

• BennieMak

Zoals ik het in vogelvlucht lees:

- Technische problemen: Het aantal C2000 connecties naar zendmasten is beperkt en kan overbelast raken

- Organisatorische systeemfouten: Niemand heeft dat bedacht en maakt een alternatief draaiboek in deze bijzondere situaties

- Daardoor geraakt men in een onvolkomen situatie, waarvan niemand denkt: “Laat ik mij eens afmelden bij het netwerk, zodat belangrijkere zaken doorgang vinden”. Iedereen vindt zich natuurlijk belangrijk in zo'n situatie. Natuurlijk wil men voorkomen de zwarte piet te krijgen toegespeeld wanneer men een eigen verantwoordelijkheid aan de dag legt, en onbereikbaar blijkt te zijn.

• KlaasVaak

Volgens mij heb je een paar pagina's overgeslagen.

Een alternatief draaiboek?

Hoe bedenk je het! Een ramp voltrekt zich niet via een draaiboek. Ook de mensen in het veld hebben geen tijd voor een draaiboek als een ramp heeft plaatsgevonden.

Dan wil de minister dat er uniform gewerkt wordt in de verschillende MK's. Daarmij zegt ze feitenlijk dat ze alternatieve werkwijzen juist afkeurt.

De complexiteit van de apparatuur maakt dat indeling van gespreksgroepen vastligt. Je kan niet even wat schakelaars omzetten. De potofoons zijn voorzien van vaste ‘mappings’ met gespreksgroepen. Die mappings zijn bepalend. Daar kan een centralist niets aan veranderen.

Hoe bedoel je overigens: Daardoor geraakt men in een onvolkomen situatie, waarvan niemand denkt: “laat ik mij eens afmelden”?

Misschien is het beter als je niet overal op reageert als je van de materie geen verstand hebt en er nooit mee gewerkt hebt.

Iets met: de beste stuurlui staan aan wal, en de onderbuikgevoelens waar Arie het al eens over had.

• BennieMak

KlaasVaak, zit jij mij hier een beetje voor gek weg te zetten? Dat is ongepast!

• KlaasVaak

Dat kan zijn….daar moeten anderen dan maar over oordelen, niet?

Het is afgemeten aan mijn referentiekader van een gemiddelde van jou reacties.

Als het dan als ongepast wordt beoordeeld:

Tis net zo ongepast als een paar kreten uit 61 pagina's neerplempen,

dat mengen met onderbuikgevoelens ,

en dat voor waarheid of oplossing noteren.

Terwijl jij van de praktijk èn de materie geen kaas hebt gegeten.

Zet het dan op zijn minst in de vragende vorm.

Maar dat deed je niet.

• serine

ik heb er ook nooit mee gewerkt..

en deze stuurvrouw aan wal zegt dit…

(dit systeem heeft nooit knap gewerkt..vanaf het begin waren er al problemen met het systeem..

en als ik dit lees…{Meerdere collega's hebben met de dood in de ogen op de noodknop gedrukt en contact gezocht met de centralist, om hulp te roepen. Omdat het systeem zo veel vragen niet aankan, is het zelfs even helemaal uit de lucht geweest.’ }

zeg ik…het is een schande dat dit dus nog voorkomt ,na al die jaren dat er met dit systeem gewerkt word..

dit is vragen om ongelukken..en dit roept om een algehele staking om eigen veiligheid..

het is toch van de zotte..dat dit nu nog steeds problemen geeft en zelfs mensen in gevaar brengt..

zegt men niet steeds zorg eerst voor eigen veiligheid en dan voor dat van een ander? dan zou ik eerst masaal hier eens wat tegen gaan ondernemen met mijn collega's.

dit is dus niet alleen voor de burger een risico…als men meldingen niet door krijgt..maar ook voor hulpverleners een risico.

dit is echt te gek voor worden…(en ze beginnen in de kamer al te roepen dat ze een meldkamer willen?..ze kunnen nog niet eens knap zorgen voor een goed werkend meld systeem..) mij lijkt dit een prio 1 voor de volgende vergadering.

uch..ik ben mn roeping misgelopen..ik had bij de vakbond moeten gaan..:D

• KlaasVaak

tja, door de ophanden zijnde veranderingen zal je eerst weer een massale test moeten ondergaan om te zien of die verandering hun gewenste effect hebben.

tot die tijd ben je monddood want dan zegt de minister dat ze wijziging heeft doorgevoerd

maar een systeem aanschaffen dat niet bedoeld is voor binnenshuis-dekking

daar heb ik, los van alle andere praktische zaken, toch een zuur gevoel bij.

waar werkt een agent in het grootste risico: op straat of bij iemand binnen

idem de brandweer en GGD

• KlaasVaak

Lees je even mee: http://politie.startpagina.nl/prikbord/10813538/10820613/re-deze-auto-geeft-het-goede-voorbeeld#msg-10820613

En vergeet je de reactie's eronder niet?

Net als de andere reactie's op de jouwe in dat draadje?

• serine

ik snap zo en zo niet dat ze daar op hun veilige kantoor nooit eens wakker zijn geworden dat dit systeem domweg gewoon niet werkt..(naar behoren…)

hoe lang bestaat het nu al? en er zijn van begin af aan problemen..

toen riep ik hier al dat het een flop zou worden.

maar kennelijk moet er eerst eens iets met een naaste van haar gebeuren door het falen van het systeem wil ze tot actie komen…

lang leve den haag..:X

• serine

zoals deze..

http://politie.startpagina.nl/prikbord/10813538/10819832/re-deze-auto-geeft-het-goede-voorbeeld#msg-10819832