Briefgeheim?

• BennieMak

'Jaaropgaven medewerkers gemeenten op straat'

(Novum) - De jaaropgaven over vorig jaar van alle medewerkers van de Velwuse gemeenten Woudenberg en Scherpenzeel zijn op straat beland. Twee pakketten met de jaaropgaven zijn vrijdag per post bezorgd bij De Telegraaf, meldt de krant zaterdag.

In de jaaropgaven staat privacygevoelige informatie als adressen, salarissen, burgerservicenummers en registratienummers. Wie de pakketten heeft verstuurd en waarom is onbekend. Beide gemeenten, die gezamenlijk een afdeling personeel en organisatie hebben, laten in een reactie in de krant weten erg geschrokken te zijn. Ze zouden vrijdag direct contact hebben opgenomen met de politie om aangifte te doen.

Bron: http://binnenland.nieuws.nl/587597/jaaropgaven_medewerkers_gemeenten_op_straat

Geachte lezers,

Vraag: Is het mogelijk, en op welke grond kan er aangifte gedaan worden?

Mijn gok is het schenden van het briefgeheim, wat opgenomen is in de grondwet en naar mijn weten niet het WbSr.

• serine

dat vraag ik mij ook af

• KlaasVaak

Vraag: Is het mogelijk, en op welke grond kan er aangifte gedaan worden?

Strafrecht

Misschien heel simpel diefstal danwel verduistering danwel vernieling.

Diefstal: als iemand enig goed, dat geheel of gedeeltelijk aan een ander toebehoort, wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen.

Verduistering: als iemand, opzettelijk, enig goed, dat geheel of gedeeltelijk aan een ander toebehoort, en dat hij anders dan door een misdrijf onder zich heeft, zich wederrechtelijk toe eigent.

Vernieling: hij, die opzettelijk en wederrechtelijk, enig goed, dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, vernielt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt.

Als de verdachte de gene is die de jaaropgave van een ander heeft ontvangen kan het heling zijn, mits die ander het door een misdrijf heeft verkregen:

Heling: hij die een goed verwerft, voorhanden heeft of overdraagt (…) terwijl hij ten tijde van de verwerving of het voorhanden krijgen van het goed (…) wist dat het een door misdrijf verkregen goed betrof.

Je zult een verdachte gehoort moet hebben om te weten hoe hij aan de jaaropgaven kwam:

—weggenomen->diefstal

—was hij op een anders dan door een misdrijf aan de jaaropgaven gekomen (bijv. werk)->verduistering (in dienstbetrekking)

- wat was het doel van de verdachte ten tijde van het wegnemen

—er zelf iets mee te doen->diefstal

—door te spelen aan derden->vernieling, (wegmaken voor de eigenaar) immers de eigenaar heeft ze niet meer.

- als je een pakket met post krijgt aangeboden of in je bezit hebt dat niet aan jou geadresseerd is kun je op je 10 vinger natellen dat (mits je geen postbode of koerier bent) dit geen zuivere koffie is.

- als je het van iemand krijgt aangeboden weet je ook bijna zeker dat deze persoon iets doet wat strafbaar is

—als je het dan aanneemt maak je je zeer waarschijnlijk schuldig aan heling

Schenden van briefgeheim is het openen van post die niet aan jou geadresseerd is.

De gene die de jaaropgaven heeft weggenomen hoeft ze niet gelezen te hebben: geen schending van briefgeheim.

Dan blijven evt. de journalisten over die ze hebben geopend en zo wisten dat het jaaropgaven betrof.

Zij blijven vaak gespaard omdat ze zich mogelijk beroepen op een maatschappelijk belang om er iets mee te doen.

Civielrecht, tussen twee partijen onderling

De gene die via zijn werk met de jaaropgaven werkt heeft doorgaans een geheimhoudingsplicht welke via een getekende geheimhoudingsverklaring vastligt.

Vaak zijn er tussen werkgever en werknemer ook andere zaken vastgelegd, hetzij in een arbeidsovereenkomst danwel in aparte verklaringen.

De werkgever kan naar de rechter stappen vanwege schending van de geheimhoudingsplicht. soms wordt een boetebedrag opgeeist wegens het schenden van de geheimhoudingsplicht.

• Nog steeds Dennis

Artikel 273a,b en e WvSr.

Artikel 273e

Enig in de artt. 273a t/m 273d bedoeld persoon die opzettelijk toelaat dat een ander een van de in deze artikelen vermelde feiten pleegt, of die ander daarbij als medeplichtige ter zijde staat, wordt gestraft met de straffen en naar de onderscheidingen in die bepalingen vastgesteld.

• De Enige Echte Fritsie

Er staat wat weinig informatie in het artikel.

Als de administratie gestolen of verduisterd is, zoals door een eerdere prikker al geopperd is, dan is het antwoord wel helder.

Als de gemeente wat onzorgvuldig omgegaan is het papier-afval dan zie ik zo 1 2 3 het strafbare feit niet.

mzzl,

Frits

• BennieMak

Dennis, bedoel je deze:

Artikel 273

*

1.Met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft hij die opzettelijk

o

1°. aangaande een onderneming van handel, nijverheid of dienstverlening bij welke hij werkzaam is of is geweest, bijzonderheden waarvan hem geheimhouding is opgelegd, bekend gemaakt of

o

2°. gegevens die door misdrijf zijn verkregen uit een geautomatiseerd werk van een onderneming van handel, nijverheid of dienstverlening en die betrekking hebben op deze onderneming, bekend maakt of uit winstbejag gebruikt, indien deze gegevens ten tijde van de bekendmaking of het gebruik niet algemeen bekend waren en daaruit enig nadeel kan ontstaan.

*

2.Niet strafbaar is hij die te goeder trouw heeft kunnen aannemen dat het algemeen belang de bekendmaking vereiste.:)o

*

3.Geen vervolging heeft plaats dan op klacht van het bestuur van de onderneming.

• BennieMak

Klaas, ik denk dat 273 WbSr beter past…zie mijn reactie aan Dennis

• BennieMak

He Frits! Ja, er staat ook zouden contact hebben opgenomen met de politie….

• KlaasVaak

Alleen maar het artikel lezen en denken dàt is het (niet), werkt niet.

Ik ken zat geheimen uit mijn werk bijvoorbeeld waarvan ik zou kunnen denken dat lid 2 van toepassing is.

Je moet dan iets meer van de jurisprudentie kennen en van de memorie van toelichting.

Zie ook de reactie van ‘de enige echte fritsie’…

Bovendien is de verdachte waarschijnlijk op een bepaalde manier aan ‘het geheim’ gekomen.

Die wijze zal zeer waarschijnlijk strafbaar zijn.

De geheimen die vaak door dit artikel geheim worden gehouden zijn de werkwijze, en informatie die je tijdens je reguliere dagelijkse werk tot je neemt, zonder daarbij enig strafbaar feit te plegen.

Bijvoorbeeld als je weet door het vouwen (en het dichtlikken van de enveloppen) van de jaarverslagen weet wat de burgemeester verdient, wat het telefoonnummer is en wat het burgerservicenummer is.

Daarvoor hoef je niets te stelen maar het moet wel geheim blijven.

Nu is er een pakket post ontvreemd, gestolen, verduisterd, vernield (al klinkt dat laatste raar).

• De Enige Echte Fritsie

Niet zelden menen mensen aangifte te hebben gedaan terwijl er feitelijk alleen wat gegevens zijn genoteerd. Je kunt immers alleen aangifte doen van een strafbaar feit. Soms is het dus niet meer dan een melding en noemt men het aangifte.

mzzl,

Frits