Hallo een vraag over een afstandbediening

• de_gekste

Ik had een vraag

Ik heb een nieuw bus van de zaak daar zit een carkit in me radio, dat is mooi om dat ik best veel belt in de auto

Maar er zit ook een afstandsbediening bij me radio

Nou is mijn vraag de afstandsbediening mag je toch gewoon in je hand houden daar zijn toch nog geen regeltjes voor??

• Lans

Het is verboden om tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden. (dus ook zo'n ouderwetse met een snoertje :D)

Een afstandsbediening valt daar uiteraard niet onder.

Echter voor alle handelingen die je in het verkeer doet en waar gevaar of hinder onstaat of kan onstaan is vervolgbaar.

Maar als jij de afstandsbediening gebruikt en je bent gewoon een voorbeeld-weggebruiker, dus niets wijst op gevaarlijk of hinderlijk rijgedrag terwijl je die afstandsbediending gebruikt, is er niets aan de hand.

Of het slim is om dit ding te gebruiken tijdens het rijden is een tweede natuurlijk. ;)

Groetjes, Lans

• KlaasVaak

Even doorgaan op de reactie van Lans “de afstandbediening valt daar uiteraard niet onder”:

Er is een uitspraak dat het (continue) vasthouden van onderdelen van de mobiele TELEFOON ook wordt gezien als het vasthouden van de mobiele telefoon. http://jure.nl/az5407

Derhalve is dat dus strafbaar. Het ging in de betroffen uitspraak om het vasthouden van een oortje tijdens het rijden (omdat dat volgens de betrokkene steeds los viel).

Het vastklemmen tussen schouder en oor wordt overigen OOK gezien als vasthouden.

De topicstarter noemt echter een afstandsbediening van DE CARKIT van zijn RADIO, en ik weet niet hoe een officier van Jusititie dat zal zien bij een eventueel bezwaar.

• DePeter

Okay dat kan allemaal wel, maar ik gebruik voor mijn werk regelmatig een memorecordertje, voor zowel inspreken als gesprekken terug beluisteren. Hoe zegt de wetgeving hier dan over?

grtzzz

• Rob II

Als je met die memorecorder niet kan bellen en bij het gebruik van die memorecorder niet van links naar rechts over de weg zwalkt, kan je niets gebeuren op boete gebied.

• - Gerard -

Wat een OvJ allemaal als waar ziet is niet zo bijster relevant. Het gaat om de uitleg van de wet door een rechter.

De topicstarter heeft het over: ‘carkit in me radio’. Ikzelf heb geen idee wat je je daar bij moet voorstellen. Zit er daadwerkelijk een carkit IN de radio of bouw je eerst een carkit in de auto in en vervolgens plaats je daar een mobiele telefoon in? Dus, een autoradio aangesloten op de mobiele telefoon. Handig als er iemand belt en het geluid van de radio wordt tijdens het gesprek uitgeschakeld. En daarbij zelfs een afstandbediening.

• Dick

Ik denk dat topic opener zoiets als een Parrot bedoeld.. anders is er volgens mij geen andere optie..

Zo'n carcit zit idd aangesloten op de luidsprekers van de radio.. zodra je iemand belt..gaat de muziek uit.. anderszijds..als je een telefoontje binnen krijgt dan gaat de muziek ook uit.. en vervolgt het gesprek via de luidsprekers…verbreekt de telefoonverbinding, dan komt automatisch de muziek weer terug.

Heb ikzelf ook, erg handig.

• KlaasVaak

In eerste instantie (1e bezwaar) heb je te maken met een OvJ.

Uiteindelijke, als je met zijn antwoord niet akkoord gaat met de kantonrechter.

• Reja

Er zijn radio's waarin de bluetooth verbinding in is geïntegreerd. Je kunt de telefoon dan laten waar hij is (in je jaszak bijv.) en toch de telefoon beantwoorden via de radio. Echter, wat je nou met een afstandsbediening moet in een auto is mij nog een raadsel. Heb toch zelf veel met bovengemiddeld grote auto's gereden, maar nooit het idee gehad dat ik niet zelf bij de knoppen kon.

• serine

bij mij zit ook alles ingebouwd…nummer bellen gaat via spraakfunctie..en harder zachter zetten..of de opneem knop zitten op het stuur ingebouwd..je kan dus mooi naar de weg blijven kijken.en de muziek gaat uit zodra je opneemt.

ik vind het helemaal geweldig