- Gerard - Schreef:
——————————————————-
> KlaasVaak Schreef:
> ——————————————————-
> > > Dat is bekend. En als dat betekent dat een verdachte moet worden uitgesloten dan moet die verdachte worden uitgesloten van schuld.
> > Daar gaat een OvJ niet over. De politie doet het onderzoek en bepaald de richting.
> >
> > > Kijk eens naar het TV-programma ‘Opsporing verzocht’. Ik hoor de TV makers regelmatig zeggen:
> > > “Er wordt goed gebeld, er worden zelfs namen genoemd en de politie denkt de zaak snel te kunnen oplossen”.
> > > Tactische blunders volgens jou? O, en die site met gezochte criminelen. Met naam en foto.
> > Allemaal tactische blunders?
> >
> > Nee, dat is appels en peren.
> > Er wordt niet gezegd welke namen er genoemd worden. Dus dat is altijd minder concreet en persoonlijk dan ‘de buurman van het slachtoffer’ als typering.
>
> O, dus camerabeelden of tekeningen van verdachten waar alleen nog een naam ontbreekt is minder concreet dan buurman van het slachtoffer?
Die persoon op de beelden kan vaak zichzelf er niet eens in herkennen.
Dus kan hij dat ook denken van de andere kijkers.
En zelf wist hij heus wel dat hij het misdrijf had gepleegd.
Wat ik bedoelde te zeggen:
Zodra de wijk weet dat het om een buurman moet gaan is de kring veel kleiner dan het tonen van beelden.
De persoon op de beelden kan overal vandaan komen, zlefs van buiten nederland.
Veel mensen kijken dan niet eens meer, die denken het zal wel.
Roep je: het was een buurman, dan wil iedereen, zeker uit die buurt, wel kijken of ze hem (her)kennen.
Al was het maar voor de volgende dag bij de bakker in de rij.
>
> > En opm die site staan volgens mij (ik kijk er eigenlijk nooit op) volgens mij alleen voortvluchtige veroordeelde criminelen.
>
> Nou ja, voor de politie zijn ze voortvluchtig. In sommige gevallen is bij een instantie wel bekend waar ze zich bevinden.
>
> > Bovendien: ‘de (buur)man’ had zeer waarschijnlijk op het moment van de uitlatingen Milly nog in zijn macht.
>
> Welke uitlatingen en van wie? Ik begrijp je even niet. Ze was toch dezelfde avond al vermoord? Die
> waarschijnlijkheid is dus zekerheid, ze lag in zijn tuin begraven. Dus in zijn macht.
>
Op het moment dat de politie kennis droeg van de uitspraak die Milly aan haar moeder deed.
Dus toen de politie het van moeder hoorde en moest beslissen het wel/niet/wel maar niet letterlijk naar buiten te brengen.
Eén van de argumenten om het te doen zoals het werd gedaan (“een man” ipv “een buurman”)
is om de dader het idee te geven dat de politie niet weet in welke enge kring (eng in de zin van nauw) ze moesten zoeken.
Dat maakt hem wellicht minder op zijn hoede of geeft hem het idee minder bekend/verdacht te zijn.
Dat kan hem minder angstig maken omdat hij denkt/niet weet of en zoja wàt Milly thuis voor info heeft achtergelaten.
Stel dat ze nog leefde (we weten nu helaas beter) op het moment van vrijgeven van die zin (“een man”) zou zij nog geleefd kunnen hebben.
Als bekend was gemaakt dat de buurman de laatste was die kontakt had gehad had hij zich in paniek van haar kunnen willen ontdoen.
Naar we nu weten was die paniek er eerder…
Maar als ze nog leefde had dat een aanleidingsmoment kunnen zijn.