scenario's ..... de juiste keuze?

• - Gerard -

De hfd. OvJ sprak gisteren tijdens de persconferentie over scenario's die het OM hanteert. Zo kun je dus, volgens mij, direct al op het verkeerde spoor zitten bij, wat achteraf een misdrijf blijkt te zijn. Nu weten jullie van mij dat ik weinig op heb met het OM, maar ik vraag me wel af; had de verdachte van de moord op het 12 jarig meisje zich niet gemeld, hoe lang het geduurd zou hebben voordat duidelijk werd dat het hier niet alleen om een vermissing ging.

Ik zag gisteravond een oud-rechercheur bij Pauw en Witteman scenario's hekelen. Het boerenverstand van de politie wordt uitgeschakeld en alles gaat op de automatische piloot, om zijn woorden in mijn woorden uit te leggen. Ook vond ik de operking van de voorzitter van de politievakbond belangrijk: het is niet de politie die de richting van een onderzoek bepaalt maar het OM.

Buurtbewoners vertelden op TV dat niets gedaan is met tips. Terwijl eerder een politiewoordvoerder via dezelfde TV vertelde 250 tips te hebben ontvangen maar de gouden tip er niet tussen zat.

Ik geloof werkelijk dat de kloof tussen het OM en de werkelijkheid van de straat niet groter kan worden dan dat het vandaag de dag is.

O, en Arie, ik heb hiervoor een nieuwe topic geopend omdat scenario's denkbaar de huidige werkwijze is van politie Nederland - ik weet dat natuurlijk niet- en betrekking heeft op de werkwijze van nu en niet gerelateerd moet worden aan de zaak in Dordrecht.

• V'tje

Het gaat natuurlijk ook om welke info je wel en niet bekend maakt op een bepaald moment, dat is ook onderdeel van een scenario.

Kijkend naar de kranten werd eerst melding gemaakt van ‘een man voor de deur’. Later bleek het te gaan om een ‘buurman’ voor de deur.

Klein verschil, maar wel essentieel voor het in stilte je onderzoek kunnen doen, zonder te veel en te onnodig slapende honden wakker te maken.

Later bleek dat de moordenaar als enige van de buren een wankel alibi had, en men stond op het punt hem daarover opnieuw te ondervragen. Was niet meer nodig want hij meldde zich zelf al.

Ik kan mij voorstellen dat je als onderzoeks team die buurman even over het hoofd ziet, want dat is een collega. Als van alle buren blijkt dat juist hij een raar verhaal heeft, moet je als team het besef krijgen van “collega of niet, blijft een raar verhaal, zou het mogelijk kunnen zijn…”

Dat met veel tips niets gedaan is niet raar. Wie had nou verwacht dat het deze buurman zou zijn? Niemand toch? De gouden tip kwam van de man zelf.

Betekent dus dat al die tips niet de juiste waren, vertaald door buurtbewoners ‘er is niets mee gedaan’.

Ik kan mij dan ook niet aan de indruk onttrekken dat het onderzoeksteam heeft gedaan wat ze moesten doen en dat zij dat goed en grondig deden, immers men was al bezig het vergrootglas boven die buurman te krijgen.

Dat bij zo'n onderzoek achteraf gezien sommige zaken misschien beter op een andere manier aangepakt hadden kunnen worden… dat zal je altijd houden. Daar is een evaluatie voor.

Dat de beste stuurlui aan wal staan zal je ook altijd houden.

• - Gerard -

V'tje Schreef:

——————————————————-

> Het gaat natuurlijk ook om welke info je wel en

> niet bekend maakt op een bepaald moment, dat is

> ook onderdeel van een scenario.

> Kijkend naar de kranten werd eerst melding gemaakt

> van ‘een man voor de deur’. Later bleek het te

> gaan om een ‘buurman’ voor de deur.

Dat had de moeder al tegen de politie gezegd.

> Klein verschil, maar wel essentieel voor het in

> stilte je onderzoek kunnen doen, zonder te veel en

> te onnodig slapende honden wakker te maken.

> Later bleek dat de moordenaar als enige van de

> buren een wankel alibi had, en men stond op het

> punt hem daarover opnieuw te ondervragen. Was niet

> meer nodig want hij meldde zich zelf al.

> Ik kan mij voorstellen dat je als onderzoeks team

> die buurman even over het hoofd ziet, want dat is

> een collega.

Dat de verdachte politieagent is, bleek zaterdag pas, volgens de HOvJ.

Als van alle buren blijkt dat juist

> hij een raar verhaal heeft, moet je als team het

> besef krijgen van "collega of niet, blijft een

> raar verhaal, zou het mogelijk kunnen zijn…"

> Dat met veel tips niets gedaan is niet raar. Wie

> had nou verwacht dat het deze buurman zou zijn?

Hoeveel buurmannen kan een persoon hebben? Misschien de letter t achter buur plaatsen en dan begrijp ik het ook.

> Niemand toch? De gouden tip kwam van de man zelf.

Hoe weet jij dat?

>

> Betekent dus dat al die tips niet de juiste waren,

> vertaald door buurtbewoners 'er is niets mee

> gedaan'.

Merkwaardig? Jij kent de inhoud van die 250 tips?

> Ik kan mij dan ook niet aan de indruk onttrekken

> dat het onderzoeksteam heeft gedaan wat ze moesten

> doen en dat zij dat goed en grondig deden, immers

> men was al bezig het vergrootglas boven die

> buurman te krijgen.

Ik krijg zowaar het idee dat jij bij dat onderzoeksteam betrokken bent. Wat een conclusies zeg.

> Dat bij zo'n onderzoek achteraf gezien sommige

> zaken misschien beter op een andere manier

> aangepakt hadden kunnen worden… dat zal je

> altijd houden. Daar is een evaluatie voor.

> Dat de beste stuurlui aan wal staan zal je ook

> altijd houden.

De kranten staan er al weer vol mee, voor wat dat waard is: “veel fouten gemaakt in onderzoek”

• V'tje

Dat bedoel ik, de beste stuurlui staan aan wal…

Ik heb de info gewoon uit de krant, net als iedereen. Alleen trek ik andere conclusies op basis van berichtgeving dan jij.

Dat het zo'n puinhoop is tussen OM en politie als jij suggereert geloof ik niet. Woordvoerders, OvJ's zijn naar de pers toe altijd terug houdend en doseren de info heel geraffineerd omdat zij weten dat de pers als een stier kan reageren, en omdat daders ook kranten lezen en TV kijken.

Ex-rechercheurs en psychologen die door de pers als deskundigen worden aangehaald lijken mij teveel op vaders die hun zoontjes toeschreeuwen tijdens de jeugdvoetbal.

• De Enige Echte Fritsie

Hoe lang zou het geduurd hebben, wat als……, indien men……wat dan?

Ik snap dat dit vragen zijn die sommigen wel bezig houden maar feitelijk zijn ze doelloos.

Feit is dat er altijd mensen zullen zijn die iets van een politieonderzoek vinden.

Doorgaans wordt dit ook nog eens gevoed door de media.

Is het niet opvallend dat de pers op dit moment roept dat snel toespitsen op 1 spoor funest is voor een goed onderzoek (Schiedamse parkmoord, Puttense moordzaak en Lucy de B.), terwijl ze tegelijk roepen dat de politie veel eerder had moeten focussen op 1 spoor (Milly) ?

Wie het snapt mag het zeggen.

mzzl,

Frits.

• - Gerard -

Nou, ik begrijp jouw uitleg best maar het meisje is vermoord. Door een buurman. Leg mij, als gewone burger, nu eens uit hoe je op het scenario vermissing uitkomt als aanwijzingen gedaan door de moeder zich beperken tot een buurman en niet 120 buurTmannen.

• - Gerard -

Ja, en dan komen ze er zelf niet meer uit en dan mogen de gewone burgers hun bijdrage leveren.

Frits noemt een aantal bekende zaken waarbij blijkt dat je de HOvJ's en politie niet klakkeloos moet geloven. De pers maakt fouten in hun eerste berichtgeving maar bij een zaak als Lucia B is het toch merkwaardig dat een heel opsporingsapparaat haar weet te laten veroordelen en nu zelfs VRIJSPRAAK eist. En dat is voor het grootste gedeelte aan die stuurlui die aan wal staan te danken.

Soms staan inderdaad de beste stuurlui aan wal.

• soeshie

Volgens de Dikke van Dale

Buurman;

 buur·man de; m -lieden, -lui, -nen 1 iem die naast ons, in onze nabijheid woont 2 iem die naast ons zit, staat enz.

En zo ken ik een buurman ook. 5 huizen verderop kan ook als buurman worden omschreven. In een wijk als deze met zogenaamde rijtjeshuizen, kun je spreken van een hoop buurmannen.

BuurTman komt niet in de Dikke van Dale voor;)

• KlaasVaak

Het onderzoeksteam merkte pas zaterdag dat de verdachte een collega was.

Dit bewijst:

-dat hij niet met zijn pas heeft gezwaaid

-dat het late verhoor niets te maken heeft met de ‘een van ons, dus hij zal wel niet of we zullen hem anders behandelen’ theorie.

-dat het beroep niet een van de vragen was uit het eerste buurtonderzoek

Allemaal complottheorieën die ik al voorbij heb horen komen.

• KlaasVaak

je kunt je afvragen waarom het ex-collega's zijn

ik wil niets suggereren maar grofweg kan dat twee redenen hebben

zeg maar 50-50%