De hfd. OvJ sprak gisteren tijdens de persconferentie over scenario's die het OM hanteert. Zo kun je dus, volgens mij, direct al op het verkeerde spoor zitten bij, wat achteraf een misdrijf blijkt te zijn. Nu weten jullie van mij dat ik weinig op heb met het OM, maar ik vraag me wel af; had de verdachte van de moord op het 12 jarig meisje zich niet gemeld, hoe lang het geduurd zou hebben voordat duidelijk werd dat het hier niet alleen om een vermissing ging.
Ik zag gisteravond een oud-rechercheur bij Pauw en Witteman scenario's hekelen. Het boerenverstand van de politie wordt uitgeschakeld en alles gaat op de automatische piloot, om zijn woorden in mijn woorden uit te leggen. Ook vond ik de operking van de voorzitter van de politievakbond belangrijk: het is niet de politie die de richting van een onderzoek bepaalt maar het OM.
Buurtbewoners vertelden op TV dat niets gedaan is met tips. Terwijl eerder een politiewoordvoerder via dezelfde TV vertelde 250 tips te hebben ontvangen maar de gouden tip er niet tussen zat.
Ik geloof werkelijk dat de kloof tussen het OM en de werkelijkheid van de straat niet groter kan worden dan dat het vandaag de dag is.
O, en Arie, ik heb hiervoor een nieuwe topic geopend omdat scenario's denkbaar de huidige werkwijze is van politie Nederland - ik weet dat natuurlijk niet- en betrekking heeft op de werkwijze van nu en niet gerelateerd moet worden aan de zaak in Dordrecht.