Voor de politieagenten onder ons, of zij die hier met zekerheid iets over kunnen roepen.
Het gaat eigenlijk om de reikwijdte van het woordje ‘verblijfplaats’.
Betekend de kreet ZVWOVP dat je ingeschreven moet staan of is het hebben van een verblijfadres voldoende.
Voorbeeld casus:
Dochter is meerderjarig en woont bij moeder.
Moeder is dochterlief helemaal zat.
Na de zoveelste ruzie besluit moeder om haar dochter uit te schrijven.
De dochter weet dit maar doet er niets aan en woont nog steeds bij moeder.
Dochter krijgt een bekeuring inzake Wet Mulder.
Bij een staandehouding WAHV wordt de dochter gevraagd naar haar adres van inschrijving.
Dat wordt op de kennisgeving van beschikking genoteerd.
Bij verificatie op straat blijkt dat ze niet in de gemeentelijke basisadministratie voorkomt. (nergens dus)
Hier wordt ze mee geconfronteerd.
Dan ‘herinnert ze zich’ dat haar moeder haar had uitgeschreven maar zegt ze, ik woon daar wel.
Vraag 1: Moet zij direct betalen of volg je de weg van sancties/dwangmaatregelen uit WAHV.
Vraag 2: Als op straat niet werd vastgesteld dat zij geen vaste woon of verblijfplaats had, en de beschikking werd ingestuurd, komt deze dan retour?
(ik meen van wel omdat het CJIB geen acceptgiro aan de betrokkene kan zenden)
Vraag 3 Wordt deze betrokkene OPS gesignaleerd zodat bij een volgende staandehouding e.e.a. ‘rechtgetrokken’ kan worden?
Vraag 4: Is deze afhandeling (of de nog aan te dragen afhandeling) anders bij OM transacties?
Vraag 5: als een verblijfadres voldoende is (dus zonder inschrijving GBA) hoe is dat dan als de dochter uit deze casus een ‘niet Nederlander’ is, maar hier wel woont (zonder inschrijving GBA)
Waar ik heen wil: als het voor de dochter voldoende is, waarom voor de ‘niet Nederlander’ die hier een adres zegt te hebben dan niet.
Thanx