reikwijdte van definitie 'zonder vast woon- of verblijfplaats'

• KlaasVaak

> > Prijs je gelukkig, hij moet zijn schades zelf betalen :-)

> > Nog even over de aansprakelijkheid: de meeste (niet alle) WA verzekeringen hanteren wèl de leeftijd van 18 jaar.

> Daar bedoel je dan mee dat zij hanteren dat zij met 18 jaar meerderjarig zijn?

Nee.

> > Dus onder de 18 zijn zij dan meeverzekerd op de WA polis van de ouders.

> Boven de 18 ook. Ongehuwde meerderjarige kinderen die nog thuiswonen zijn ook nog meeverzekerd op de WA polis van de ouders.

Een verzekeraar is vrij zijn eigen regels te stellen.

• LM

Ik vraag mij het volgende nog af. Volgens de Wet Mulder mag de politie voorlopige maatregelen treffen als de bestuurder geen bekende woon - en /of verblijfplaats heeft in NL. Hoe zit dit nu als de betrokkene geen bestuurder is (bijv. bijrijder zonder gordel) Weet iemand hoe dat zit?

Verder lijkt mij t.a.v. verblijfplaats het een probleem om op straat vast te stellen of een verblijfplaats juist is. Iemand kan wel van alles opgeven.

• KlaasVaak

LM Schreef:

——————————————————-

> Ik vraag mij het volgende nog af. Volgens de Wet Mulder mag de politie voorlopige maatregelen treffen als de bestuurder geen bekende woon - en/of verblijfplaats heeft in NL.

> Hoe zit dit nu als de betrokkene geen bestuurder is (bijv. bijrijder zonder gordel) Weet iemand hoe dat zit?

Ik weet niet hoe je komt tot de conclusie dat de ‘Wet Mulder’ alleen voor bestuurders zou gelden?

We praten over de ‘Wet Administratieve Handhaving Verkeer’ (afgekort WAHV, ook wel Wet Mulder in de volksmond genoemd) en die zegt:

Artikel 2 lid 1 WAHV

Ter zake van de in de bijlage (hyperlink) bij deze wet omschreven gedragingen die in strijd zijn met op het verkeer betrekking hebbende voorschriften gesteld bij of krachtens de Wegenverkeerswet 1994, de Provinciewet of de Gemeentewet (Stb. 1992, 96), kunnen op de wijze bij deze wet bepaald administratieve sancties worden opgelegd. Ingeval een administratiefrechtelijke sanctie wordt opgelegd zijn voorzieningen van strafrechtelijke of strafvorderlijke aard uitgesloten.

Ofwel: alle gedragingen uit de bijlage (hyperlink) zijn sanctioneerbaar.

Artikel 2 lid 4 WAHV

De in het derde lid bedoelde geldsom wordt voor personen die ten tijde van de gedraging nog geen zestien jaar oud waren, gehalveerd.

Hier staat ‘personen’, en dat kunnen bestuurders, zijn maar dat hoeft niet.

Het kunnen zelfs voetgangers en schippers zijn (zie de omschrijvingen in de eerder genoemde tabel).

Artikel 3 lid 2 WAHV

De in het eerste lid bedoelde ambtenaren zijn bevoegd tot het opleggen van een administratieve sanctie ter zake van de door hen of op geautomatiseerde wijze vastgestelde gedragingen aan personen die de leeftijd van twaalf jaren hebben bereikt.

Ook hier weer personen, zelfs vanaf 12 jaar.

Onder de twaalf jaar niet sanctioneerbaar.

> Verder lijkt mij t.a.v. verblijfplaats het een probleem om op straat vast te stellen of een verblijfplaats juist is.

> Iemand kan wel van alles opgeven.

Daarvoor geldt de legitimatieplicht. Van het legitimatiebewijs haal je de identiteit. De betrokkene dient vervolgens ZELF op te geven waar hij woont.

Zoals het zo mooi heet “De betrokkene verklaarde desgevraagd te zijn genaamd” en “De betrokkene verklaarde desgevraagd te wonen”.

Een agent noteert dat als het goed is niet aan de hand van het legitimatiebewijs, de betrokkene dient ‘te verklaren’.

Als later blijkt dat betrokkene vals adres opgeeft dan is dat ook strafbaar.

En daarvan is dus geen sprake als een agent het adres overnam van een legitimatiebewijs.

Vandaar dat deze het vraagt en niet overschrijft.

Kan de betrokkene van de Muldergedraging dit niet pleegt hij een ander strafbaar feit (niet op eerste vordering tonen van een geldig legitimatiebewijs) en kan hij daarvoor worden aangehouden en 2x 6 uur op het politiebureau worden vastgehouden ter identiteitsonderzoek. De uren tussen 00:00 uur en 09:00 uur tellen hierbij niet mee! In die tijd kan iemand worden gebeld, een familielid, vriend of kennis van de verdachte, die een identiteitsbewijs van de verdachte kan komen brengen op het politiebureau.

Als op het legitimatiebewijs geen adres staat (zoals op het nieuwe rijbewijs) en/of de politie twijfelt aan de woon- of verblijfplaats kan de politie via portofoon of telefoon

direct naar een politiebureau gebeld worden om in de Gemeentelijke Basisadministratie te laten kijken of persoon met de door de betrokkene opgegeven

persoonsgevens inderdaad geregistreerd staan op het opgegeven adres.

Als op enig moment (met en zonder legitimatie, dus op straat of op bureau) blijkt dat de betrokkene van de Muldergedraging niet in Nederland staat ingeschreven, lees artikel 31 WAHV:

Artikel 31 lid 1 WAHV

Indien de in artikel 3, eerste lid, bedoelde ambtenaren bij de uitoefening van de in artikel 3, eerste lid, omschreven bevoegdheid bevinden dat de bestuurder geen bekende woon- of verblijfplaats in Nederland heeft, dan wel geregistreerd staat voor het niet voldoen van een hem eerder overeenkomstig de bepalingen van deze wet opgelegde administratieve sanctie, kunnen zij vorderen dat het bedrag van de opgelegde en van de reeds verschuldigde administratieve sanctie en van de administratiekosten terstond zal worden voldaan dan wel dat zekerheid wordt gesteld dat het bedrag van de bedoelde sanctie tijdig zal worden voldaan.

Artikel 31 lid 1 WAHV zegt: direct betalen.

Artikel 31 lid 2 WAHV

Indien de in artikel 3, eerste lid, bedoelde ambtenaren hebben vastgesteld dat de gedraging heeft plaatsgevonden met of door middel van een motorrijtuig waarvoor een kenteken is opgegeven, en niet aanstonds is vastgesteld wie daarvan de bestuurder is en waarvan aannemelijk is dat de kentekenhouder geen bekende woon- of verblijfplaats in Nederland heeft, dan wel dat de kentekenhouder geregistreerd staat voor het niet voldoen van een hem eerder overeenkomstig de bepalingen van deze wet opgelegde sanctie, zijn zij bevoegd bij wijze van voorlopige maatregel het voertuig naar een door hen aangewezen plaats te doen overbrengen en in bewaring te stellen, dan wel aan het voertuig een mechanisch hulpmiddel te doen aanbrengen, waardoor wordt verhinderd dat het voertuig wordt weggereden. Zij kunnen vorderen dat, alvorens het voertuig aan de bestuurder wordt teruggegeven, naast de kosten van overbrenging en bewaring, eveneens het bedrag van de opgelegde administratieve sanctie en de administratiekosten en van de eerder overeenkomstig de bepalingen van deze wet opgelegde en inmiddels verschuldigde administratieve sanctie en de administratiekosten zal worden voldaan.

Artikel 31 lid 2 WAHV zegt: voertuig in bewaring of klemmen.

En pas terug na betalen van de boete, administratiekosten EN DE KOSTEN OVERBRENGING EN BEWARING.

Na uiterlijk 12 weken (artikel 29 lid 3) vervalt het eigendomsrecht op het voertuig aan de overheid (officier van Justitie).

• LM

Klaasvaak, dat de wet mulder ook voor niet bestuurders geldt is mij bekend, ik bedoel te zeggen dat mij opviel dat de voorlopige maatregel (dwz direct betalen) zoals beschreven in art. 31 lid 1 kennelijk alleen geldt voor bestuurders “….dat de bestuurder geen bekende woon - of……” Dat was mij nog nooit opgevallen. Betekent dat direct betalen alleen maar mag worden toegepast op de feiten waarvoor je als bestuurder beboet wordt?

• KlaasVaak

Neen.

Artikel 31 lid 2 WAHV

Indien de in artikel 3, eerste lid, bedoelde ambtenaren hebben vastgesteld dat de gedraging heeft plaatsgevonden met of door middel van een motorrijtuig waarvoor een kenteken is opgegeven, en niet aanstonds is vastgesteld wie daarvan de bestuurder is en waarvan aannemelijk is dat de kentekenhouder geen bekende woon- of verblijfplaats in Nederland heeft, dan wel dat de kentekenhouder geregistreerd staat voor het niet voldoen van een hem eerder overeenkomstig de bepalingen van deze wet opgelegde sanctie, zijn zij bevoegd bij wijze van voorlopige maatregel het voertuig naar een door hen aangewezen plaats te doen overbrengen en in bewaring te stellen, dan wel aan het voertuig een mechanisch hulpmiddel te doen aanbrengen, waardoor wordt verhinderd dat het voertuig wordt weggereden. Zij kunnen vorderen dat, alvorens het voertuig aan de bestuurder wordt teruggegeven, naast de kosten van overbrenging en bewaring, eveneens het bedrag van de opgelegde administratieve sanctie en de administratiekosten en van de eerder overeenkomstig de bepalingen van deze wet opgelegde en inmiddels verschuldigde administratieve sanctie en de administratiekosten zal worden voldaan.

Wat artikel 31 stelt is:

Een overtreding gepleegd met, of door middel van, een motorrijtuig is altijd gepleegd door de bestuurder.

Het gaat niet over de feiten die NIET met, of door middel van een motorrijtuig, zijn gepleegd.

Ik denk dat er daarmee misschien bedoeld wordt alle Muldergedragingen die je niet ‘op kenteken’ mag uitschrijven.

Zoals het niet dragen van een autogordel en niet handsfree bedienen van een mobiele telefoon?

Veel meer kan ik 1,2,3 niet bedenken. Genoemde overtredingen schrijf je niet ‘op kenteken’ maar op de persoon.

In die gevallen heb je de overtreder erbij dus moet die betalen.

Bij feiten ‘op kenteken’ kan het zijn dat er geen bestuurder is bij het voertuig,

of de kentekenhouder geen bekende woon- of verblijfplaats in Nederland heeft (buitenlands gekentekende voertuigen),

of de kentekenhouder blijkt volgens de gegevens van de gemeente uitgeschreven) of de kentekenhouder staat gesignaleerd voor het niet betalen van zijn Mulderboetes,

kan de politie (en alle andere bedoelde ambtenaren) maatregelen nemen.

Dat betekent: Klemmen (wordt echter zelden nog toegepast volgens mij) of wegslepen van het voertuig.

• LM

Klaasvaak, ik lees in deze voorlopige maatregelen toch niet terug hoe nu wordt omgegaan met bijv. een bijrijder zonder gorder en zvwovpn.

Moet deze nu direct betalen of niet en zo ja op basis van welk art. Ik maak uit art. 31 lid 1 dat het alleen betrekking heeft op de bestuurder en lid 2 ziet ook op een ander situatie.

• KlaasVaak

Ik zal dit eens navragen. Ik kom er later op terug.

Volgens mij is de route als volgt:

Een overtreding van de WAHV moet door iedere betrokkene, die geen VWOVP in NL heeft, direct betaald worden.

Dwangmiddelen OP HET VOERTUIG alleen als er geen bestuurder is, of de bestuurder heeft geen VWOVP in NL.

• The Master (KMar)

De directe betaling vorderen kan alleen bij een bestuurder.

Mij is geleerd. Als je geen tweede voorlopige maatregel (klemmen) kan toepassen, mag je ook geen eerste voorlopige maatregel toepassen.

Met andere woorden: De Fransman, of de Nederlander die in het buitenland woont, die door rood licht loopt, daarvan kun je niet de directe betaling vorderen, want er is geen voertuig die je in bewaring kunt stellen.

De wet mulder spreekt duidelijk over bestuurders. Als voetganger ben je geen bestuurder. Je hebt dus geen dwangmiddelen.

• KlaasVaak

dus kan een Fransman zonder geld op zak het rode (voetgangers)licht negeren

hij kan een mini krijgen, maar deze zal zeer waarschijnlijk niet geïnt worden

• LM

Klaasvaak, het verbaast mij ook, mij staat ook bij dat altijd directe betaling gevorderd wordt bij zvwovpn, maar ik ging dat in het kader van deze topic in de wet nog eens na en ik lees inderdaad specifiek dat dit alleen geld voor een bestuurder. Als het ook op een niet bestuurder mag worden toegepast zal dat toch (in afwijking op deze bepaling) ergens geregeld moeten zijn.