Politie en mentaliteit

• Paritosh

Als ik zo om me heen kijk en ik zie hoe politie agenten werken dan kan ik niet anders concluderen dan dat de meeste agenten totaal geen incasseringsvermogen hebben. Agenten horen gezag uit te stralen wordt gezegd maar wat ik om me heen zie is meestal gewoon macht. Ook in het verhaal van postzegel lees ik dat over de agenten. Ik heb maar één keer een agent gezien die op een menselijke manier met een gespannen situatie om ging. Als je dat kunt sta zit je goed in je lijf. Maar als je gewoon staat te kijken naar een tafereel dat zich afspeelt kan het niet anders zijn dan dat de agent in kwestie zich bedreigd voelt. Als je dan weg gestuurd wordt is het gewoon machtsvertoon. Als mensen staan te kijken of als mensen boos worden zou een agent dit moeten kunnen opvangen en in goede banen leiden. Feit is dat er (bijna) geen enkele agent is, voor zover ik heb gezien, die dat kan. Als je naar sommige agenten alleen al wijst wordt je voor de rechter gesleept. Dan kun je als agent absoluut niets hebben en heb je geen incasseringsvermogen. Dan gebruikt de agent, of liever gezegd de mens, zijn functie simpelweg als machtspositie. Zoals ik het zie ben je geen agent, je bent een mens met de functie van agent en die functie zou je op een menselijke manier moeten toepassen. Daarvoor moet je kunnen incasseren en sturen als het spanningen en emoties betreft. Ik heb nog geen agent gezien die dat kan.

We vergeten dat we mens zijn met een functie en mensen kennen spanningen en emoties. Als een agent om een zinloze reden een boete uitschrijft, zoals in het verhaal van Postzegel de agent die niet kan lachen om kinderpret, dan zet je jezelf als agent te kijk. Dan kan ik me voorstellen dat de agent een onschuldige toeschouwer weg stuurt want de agent wil niet dat die toeschouwer ziet dat er zo'n kinderachtig tafereel afspeelt. Mensen hebben nou eenmaal emoties. Als je als agent een boete uit schrijft voor elke scheet die dwars zit, dan kun je er als agent op wachten dat je een keer een woedende reactie krijgt. En vaak geven agenten daar dan ook een bekeuring voor omdat ze zich bedreigt of beledigd voelen. Dat betekent dat zo'n agent niet met zijn eigen gevoel en emoties om kan gaan want dat is wat hij dan tegen komt: zijn eigen gevoel. En als je iemand een bekeuring geeft vanwege het feit dat je zelf (een) gevoel hebt dat iets over jezelf zegt (en niet over de ander) dan is die boete domweg een projectie (op de voorbijganger) van het onderdrukken van je eigen gevoel en moties. Als mensen één ding doen dan is het wel dat ze elkaar triggeren in de emotionele zaken. Wat je functie is maakt niet uit, je blijft een mens. Maar als je boetes gaat uitschrijven omdat een ander zijn emoties je in je eigen gevoel triggeren dan sta je boven je eigen gevoel en reken je dat (letterlijk in de vorm van een boete) de ander aan. En dat is machtsvertoon vanuit de functie van politie agent.

Naar mijn mening staat de politie agent aan de verkeerde kant, de kant van het beleid. Ze zouden aan de kant van de mensen moeten staan. Pas dan krijg je agenten waarvan je kunt zeggen dat ze dienstbaar zijn. Zolang ze aan de kant van het beleid staan gat het alleen maar over controle. Ik kan er niets aan doen maar ik ervaar de politie als ‘de grote oppasbrigade van de staat’ die ons overal in de gaten moet houden en ons moeten pakken waar ze ons op kunnen pakken. Ik heb niets tegen de mens achter de agent maar als het vanuit de functie alleen maar de bedoeling is om voor ‘oppas’ te spelen dan heb ik niets met de hele functie. Vanuit mijn ervaringen over emoties in een dualistische wereld is mij duidelijk geworden dat dingen altijd achteraf pas duidelijk worden als je er eenmaal doorheen bent gegaan. Het moment dat er iets gebeurt kun je niet voorkomen. Datzelfde vindt ik over het beroep van agent: je loopt als agent altijd achter de feiten aan. Je kunt een inbraak niet voorkomen, je kunt een moord niet voorkomen, je kunt een verkrachting niet voorkomen enz. Als agent kom je pas in beeld als het kwaad al is geschied. Voor mij DE reden om nooit politie agent te worden. Het enige dat er dan gedaan wordt is opsporen en straffen om te voorkomen dat het weer gebeurt. Maar na een bepaalde tijd staat die persoon weer op straat en doet hetzelfde. Of iemand anders pleegt een moord. Niets kan wat dat betreft voorkomen worden. Bovendien is mijn persoonlijk mening (en aan reacties van mensen op het internet sta ik daar niet alleen in) dat de politie werkt voor grootste uitbuiters van dit land: de politiek. Maar blijkbaar mogen ze daar hun daden rechtvaardigen aan de regels die ze zelf hebben bedacht.

Ik vind intussen dat de politie helemaal niet meer doet wat ze zou moeten doen. Ik lees ook wel dat veel agnten hun werk zelf niet eens prettig meer vinden vanwege al die uit teschrijven boetes, de hele papierwinkel en andere zaken. Hoe het er dan inmiddels uit ziet is dat de agenten hun werk niet meer doen, of misschien zelfs niet meer KUNNEN doen, en dat de bevolking mee moet helpen de veiligheid te waarborgen door foto's te maken, via sms bereikbaar te zijn enz. En intussen krijgen we als beloning een boete voor elke scheet die ons dwars zit want dat is millieuverontreiniging. DDan is het beeld toch compleet verkeerd om gedraaid? Ik zou zeggen: beste agenten, doe je werk en val mij er niet mee lastig. Het is mijn werk niet en ik krijg er ook niet voor betaald. Integendeel, ik zal er nog eerder een boete voor krijgen als ik niet mee werk. Want zo steekt het in elkaar: bekeuren vanwege de verhindering van de rechtsgang als je niet mee werkt. Hoezo macht? Als de politie agenten gewoon hun (menselijke) werk doen hebben ze mij er niet voor nodig. Ik kan alleen maar zeggen: ik bemoei me nergens mee. Als je helpt om iemand op te pakken ben je je leven tegenwoordig ook niet zeker meer. Dus laat ik het maar gewoon aan de politie over. Zo is het altijd geweest en zo moet het ook blijven.

• KlaasVaak

Aan de ene kant zeg je

Als je helpt om iemand op te pakken ben je je leven tegenwoordig ook niet zeker meer. Dus laat ik het maar gewoon aan de politie over.

en aan de ander kant veroordeel je die agent omdat hij voorzorgsmaatregelen neemt en niemand in zijn rug wil (bijv)

Ook zeg je

je loopt als agent altijd achter de feiten aan. Je kunt een inbraak niet voorkomen, je kunt een moord niet voorkomen, je kunt een verkrachting niet voorkomen enz

Als er bij jou in de familie is ingebroken, iemand verkracht is of vermoord wie bel jij dan?

Ik denk dat je het totale werk van een agent zwaar en zwaar onderschat.

• De Enige Echte Fritsie

Heb jij zoveel vrije tijd dat je de meeste van de agenten hebt zien werken?

Dikke kans dat ik dan jouw uitkering betaal! :)-D

Zou je niet eens wat gaan doen voor je geld? :D

mzzl,

Frits.

• BennieMak

KlaasVaak Schreef:

——————————————————-

> Ik denk dat je het totale werk van een agent zwaar

> en zwaar onderschat.

Oh, naast dat wij als burgers alle ins-en-outs van de wetboeken dienen te kennen en toe te passen, moeten wij als burgers ook nog eens gewoon ons brood verdienen. Daar hoeft een agent weer niets van af te weten, die kan zich beperken tot de wetboeken om zijn brood te verdienen. Wat denk jij wat zwaarder is?

• KlaasVaak

jij hoeft niets van mijn vak te weten

maar doe dan niet alsof

zeg gewoon dat je er geen ene zier kennis van zaken heb maar dat je je onderbuikgevoelens opschrijft

en deze probeert te slijten als waarheid

• BennieMak

Je zit hier anders wel continue te prikken. Doe je dat in je vrije tijd of op de computer van de baas en zijn tijd?

• Paritosh

Duidelijk heb je het over andere dingen dan ik. Ik zeg niet dat het werk van politie agent gemakkelijk is maar dat geldt voor zoveel banen. Ik zou dan nog eerder zeggen dat je het hele leven zwaar onderschat. Agent zijn is een functie in een maatschappelijk systeem van machtsverhoudingen. Het je met je beroep om gaat ligt eraan hoe je met je mens zijn om gaat. Achter elke functie zit een mens. Die functie is niets meer dan het woord zelf. Dat het zwaar is ligt niet aan de functie maar aan diegenen die bepalen wat die functie in moet houden. Maar één ding kom je er altijd in tegen: je menszijn. En dat bepaalt hoe je met je beroep om gaat, hoe je in je beroep staat. Niemand kan zijn beroep doen zonder dat menszijn. Dan zouden we niet eens leven.

Ik veroordeel niemand, ik vertel alleen maar mijn beleving, wat ik zelf ervaar, wat mijn beeld is van wat ik lees, om me heen zie enz. En dat doe ik vanuit een heel ander vlak dan dat de meeste mensen doen. Namelijk vanuit het vlak van de menselijke zaken zoals emoties en gevoelens en vanuit mijn eigen menselijke ervaringen. Als je het dan onderschat dan zeg ik: ik denk dat je je eigen menselijkheid zwaar onderschat. Hoe we met elkaar omgaan, ongeacht welke functie, zit hem in het menselijke en niet in de functie.

Als er iemand in mijn familie is vermoord of verkracht dan bel ik 112 om hem of haar weg te laten halen. Daarbij zal uiteraard de politie betrokken zijn. Maar wat kan die daar no aan doen dan? Kan die een overledene terug halen? Nee. En dus loopt de politie achter het feit van een moord of verkrachting aan. Maar leven en dood hebben we niet in de had. Mensen proberen alles onder controle te houden. Als er dan ineens iemand overleidt dan komen ze hun menselijkheid tegen. Want emoties n gevoelens zijn juist die zaken die ons menselijk maken. Die menselijkheid wrdt door de meesten onderdrukt. Daardoor klampen we ons aan van alles vast. Zo ook aan onze naasten. Maar als je goed in je lijf zit weet jedat het niet gaat om het feit of iemand dood gaat of niet. Het gaat er dan om of je je aan die persoon vast blijft houden of dat je die los kunt laten. Er zijn maar weinig zaken die een mens niet onder controle kan houden: de dood en een orgasme. De rest wordt door iedereen onder controle gehouden.

Dus als er iemand in mijn familie vermoord wordt of verkracht dan ben ik me bewust dat er niemand is die dat had kunnen voorkomen. Het enige wat ik te doen heb is de emoties daarover toelaten en doorgaan met mijn leven en leren die persoon los te laten. Wat de politie verder doet moeten ze zelf weten. Als ze de dader op willen sporen, ga je gang maar daar heb ik geen baat bij want die persoon is dan toch al overleden. Niemand kan die dan terug halen. Maar dan heb ik intussen ook wel ervaringen gehad waardoor ik weet WAT er dood gaat. Dan wordt het een heel ander verhaal dan hoe jij het bedoelt.

• Paritosh

eén ding weet ik wel. De waarheid zit hem niet in het hele denkwereldje. Wat emoties zijn is je dan niet bekend. Veel mensen zien dat als slachtoffergedrag maar aan de hand van mijn eigen ervaringen weet ik wel beter dan dat. Vertel mij eens wat volgns jou de waarheid is? Zijn de regels en wetten de waarheid? Weet jij waar regels en wetten vandaan komen? Uit het hoofd, de gedachten. Weten en regels ZIJN niets anders dan gedachten. He zijn ook alleen maar de gedachten van anderen en niet eens van mezelf. Moet je volgens de regels van anderen gaan leven of zo? Moet je doen wat een ander wil dat je doet? Die ene gedachte (ik wil dat jij) is de kerngedchte van alle manipulatie, onderdrukking, uitbuiting enz die er over de hele wereld te zien is is. En dat is in Nederland niet anders. Wat geeft een mens het recht om te bepalen hoe anderen moeten leven?

• Lans

Ha postzegel! Een nieuw IP adres verkregen?

:D

En even serieus, ben jij niet overspannen ofzo? Denk aan je gezondheid kerel. Veel belangrijker dan piekeren en mekkeren over iets waar je dus geen kennis van hebt maar wel probeert te veranderen.

– Wat je niet accepteerd moet je veranderen, wat je niet kan veranderen moet je accepteren –

• Lans

Dus het boeit je niet dat de politie de dader gaat opsporen? Nee, wat maakt het uit. Vermoord hij er misschien weer eentje….Want jou boeit het niet.

Eh klopt niet helemaal met jouw theorie over “voorkomen” hè?

Dit topic is gesloten, er kunnen geen reacties meer worden geplaatst.