de Kobutan

• - Gerard -

KlaasVaak Schreef:

——————————————————-

> - Gerard - Schreef:

> > Waarmee je eigenlijk zegt dat elk voorwerp dat

> de beveiligingsmedewerker extra bij zich draagt

> dat

> > geen enkele andere functie heeft dan het

> afschrikken, dreigen of het jezelf instaat stelt

> > je te verdedigen onder de wapenwet valt.

>

> Nee. zie mijn reactie op deputy. De combi met de

> uitleg op de site en het beroep vd gebruiker maakt

> het al compleet.

> Een supporter met een bezemsteel heeft die ook

> niet bij hem om te vegen.

Dus een voorwerp dat geen ander functie heeft dan toe te passen voor afdreiging/geweld.

> In menig APV is het bij je hebben van gereedschap

> (aka inbrekerswerktuig) in de voor nachtrust

> bestemde tijd ook verboden.

Maar dat heeft weer niks met de wwm/geweld te maken

> > Twee verschillende zaken. Dat merkwaardige

> voorwerp dat blijkbaar bij sommige mensen het

> idee

> > oproept het te moeten bezitten (commercieel dus

> een succes voor 2 stukjes metaal?) en de

> > bevoegdheid van gewone burgers geweld toe te

> passen. Nou, wij weten allemaal denk ik wel dat

> > iedere burger bevoegd is gepast geweld toe te

> passen als een verdachte zich verzet tegen een

> > aanhouding en de benen wil nemen.

>

> Als je mijn laatste raad in mijn reactie (de

> waarschuwing in het kader van WWM) een goede vindt

> dan begrijp ik deze reactie hierboven niet.

De gevolgen van het overtreden van de wwm kan grote gevolgen hebben voor een beveiliger en daarom vind ik jouw waarschuwing goed. Helaas is jouw waarschuwing soms tegen dovemansoren gezegd, zij dragen toch gewoon een wapen.

>

> Geweld toepassen en iemand beletten weg te lopen

> zijn in mijn ogen twee verschillende zaken.

Voor de gewone burger niet. Ze zijn zelfs onlosmakelijk aan elkaar verbonden. De gewone burger mag gepast geweld toepassen maar alleen als dat voorkomt dat een verdachte de benen neemt. Of het toegepaste geweld gepast was is aan de rechter ter beoordeling.

> Met een Kobutan gaat een beveiliger niet beletten

> dat een aangehouden verdachte ontkomt.

Weet je niet. Misschien schrikt dat ding een verdachte wel af. En dat betekent volgens mij dat je dat ding gebruikt als dreiging, althans er gaat een dreigende werking van uit, en valt het waarschijnlijk gewoon onder wwm.

>

> Met uitzondering van de politie en het leger mag

> niemand in Nederland geweld gebruiken tegen andere

> personen.

> Zij hebben onder strikte voorwaarden en

> instructies een geweldsmonopoly.

> Dit houdt in dat niemand het recht heeft om geweld

> tegen de medemens te gebruiken.

Ja, dat het geweldmonopoly bij de politie ligt lees je wel vaker maar Nederland kent nog veel meer gewapende diensten zoals justitie en gewapende boswachters. Zelfs medewerkers van de FIOD-ECD en beveiligers van de Nederlandsche Bank dragen wapens. Dus, of dat monopoly nou alleen bij de politie ligt….

>

> Geweld is slechts toegestaan door iemand die

> zichzelf verdedigt in een noodweersituatie.

Of iets zelfverdeding in een noodsituatie is is aan de rechter. Dat kan een gewone burger niet zelf (vooraf) besluiten.

> Je mag niet meer geweld gebruiken dan strikt

> noodzakelijk is voor je eigen verdediging.

Nogmaals, dat kun je zelf niet beoordelen, dat is aan de rechter.

> Er moet worden gestopt als de aanvaller er mee

> stopt.

Dat klopt.

> Ik zie niet hoe je dat wilt doen met een stukje

> metaal van 5 cm.

• - Gerard -

En ik zeg; laat de minister de Kobutan benoemen als voorwerp die valt onder de wwm, zijn we er sneller klaar mee.

• KlaasVaak

Nee dat werkt niet in de praktijk:

dan maak je een artikel dat de Kobutan omschrijft en

een week later wordt Kobutan Versie 2 op de markt gebracht

Die is zo aangepast dat de omschrijving uit het wetsartikel niet meer van toepassing is.

Elke wetsaanpassing duurt maanden…weg tijdswinst.

Daarom is er in veel wetgeving een kapstok artikel.

• De Enige Echte Fritsie

de rechter heeft het laatste woord.

Meestal mijn vrouw, maar ik dit geval idd de rechter. :D

mzzl,

Frits

• Reja

Je kunt toch pocket-sticks omschrijven waardoor een Kobutan daar automatisch onder valt. Een vuurwapen is ook omschreven zonder merk aanduiding. Ik kan mij wel vinden in dit idee van Gerard want los van de dovemansoren die bij sommige beveiligers standaard geleverd zijn, is het voor een leek niet zichtbaar dat zo'n pocket stick eigenlijk een wapen is. Sterker nog, als één van mijn medewerkers een metalen staafje aan zijn sleutelbos zou hebben hangen, had ik daar absoluut geen wapen in gezien. Da's nu wel anders natuurlijk.

• - Gerard -

Zeker als je dit leest op het prikbord voor de beveiliging……..

"heb dit al jaren en ben er erg blij mee.

tot nu toe 4x gebruikt en ben zeer tevreden,als je weet hoe je het moet gebruiken natuurlijk.

ik wil niet zeggen dat je het moet kopen maar aangezien wij niet veel meer hebben dan een mag-lite wat ook kan helpen is dit wel erg makkelijk"

…. word het wat mij betreft bij de politie een keer duidelijk of het wel of niet onder de wwm hoort te vallen.

• serine

als ik zo naar dat staafje ijzer kijk…

leuk commercieel bedacht…maar het zelfde effect is te verkrijgen met een pen die je toevallig op zak hebt..

een sleutel in iemand zijn nek steken zal t zelfde gevoel geven? of je vinger in zn oog?

ik zie geen exstra veiligheids gevoel opdoemen bij het bekijken van dit object.

daarnaast heb ik niet altijd een sleutelbos bij me..maar meestal wel schoenen met verstevigde neuzen aan…

typerend dat men in deze maatschappij op zoek gaat naar onzin materialen..om het exstra veilgheidsgevoel te krijgen ..op die wijze dat ze de wet kunnen omzeilen..

de wet die eigenlijk zegt…alles waar je je mee kan verdedigen word als wapen gezien en mag niet…

• KlaasVaak

serine Schreef:

——————————————————-

> ik zie geen exstra veiligheids gevoel opdoemen bij het bekijken van dit object.

Het heeft, denk ik, ook niet met onveiligheid te maken.

Meer met compensatiedrang bij hen die klein geschapen zijn.

Of om interessant te kunnen doen tegen collega's die het niet hebben.

Vaak onder vermelding dat zij er een goed verhaal bij hebben voor als ze als verdachte worden aangemerkt.

Dat ze hen toch niets kunnen maken.

Totdat….

> typerend dat men in deze maatschappij op zoek gaat naar onzin materialen..om het exstra

> veilgheidsgevoel te krijgen ..op die wijze dat ze de wet kunnen omzeilen..

Ze denken inderdaad dat ze met hun smoes van ‘het is een sleutelhanger’ niet onder de wet vallen.

Tot ze ingehaald worden door de realiteit.

Dan is het brullen, heeft de politie het gedaan, is de politie anti beveiligers etc.

> de wet die eigenlijk zegt…alles waar je je mee kan verdedigen word als wapen gezien en mag niet…

Het woord verdedigen staat ongelukkig.

Er zijn situaties waar je je met een voorwerp kunt verdedigen wat dan niet als wapen wordt aangemerkt.

Voorbeeld: je wordt in je huis overvallen en tijdens de worsteling val je op de eettafel.

De tafelpoot breekt eronderuit en je grijpt je kans om je ermee, met succes, te verdedigen.

Geen WWM risico.

Leg je eenzelfde tafelpoot onder je bed en sla je en woninginbreker ermee knock-out …

Wel een probleem voor WWM.

Situatie, tijdstip, omstandigheden etc.

Als mijn nichtje van 9 met dit ding gespot zou worden is het, waarschijnlijk, geen probleem.

Als een beveiliger tijdens zijn werk tijdens een aanhouding dit ding bij zich draagt wel.

Onterecht/anti-beveiligers? Neen.

• KlaasVaak

Ik zie het probleem niet. Het valt onder een WWM artikel en is dus aan te pakken.

En zodra dit door het OM in een zaak wordt voorgedragen, wordt de uitslag teruggekoppeld aan de politie.

Die verspreidt het dan intern onder de agenten, klaar.

Er is een applicatie op het politie intranet in gebruik waar je middels allerlei filtervragen naar het juiste WWM-artikel wordt geleid.

Dan weet je ondubbelzinnig welk WWM artikel je in het proces-verbaal moet gebruiken.

Ook wordt er (inter)nationaal bevindingen doorgespeelt door opsporingsinstanties over wapens zoals:

http://www.swordsknivesanddaggers.com/images/products/detail/dv-001.jpg

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://www.makebelievecostume.com/images_product/normal/Cinema_Secrets/WO028.jpg&imgrefurl=http://dba-oracle.blogspot.com/2008/06/high-tech-makeover-for-common-knife.html&usg=__zW-qt3iyQycwB9yKgNg3w__95M4=&h=348&w=300&sz=24&hl=nl&start=6&itbs=1&tbnid=jxPzX8–RTL3wM:&tbnh=120&tbnw=103&prev=/images%3Fq%3Dwasp%2Bknife%26hl%3Dnl%26sa%3DX%26tbo%3D1%26tbs%3Disch:1

http://www.everydaynodaysoff.com/wp-content/uploads/2009/11/CellPhoneGun.gif

Niet WMM gerelateerd, wel interessant voor opsporingsinstanties:

http://www.geekologie.com/2009/07/10/usb%20glasses.jpg

• De Enige Echte Fritsie

Ik denk dat je het bij het rechte eind hebt, KlaasVaak.

mzzl,

Frits,.