Procedure doorrijding na aanrijding?

• Reem

Hoi medeprikkers,

Gisterochtend rond 10.30 uur keek ik uit het raam van mijn flat, zag ik een donkerblauwe Suzuki Alto van links komen die vervolgens op de weg keerde, gedeeltelijk over de stoep ging met het rechtervoorwiel en tegen de achterkant v.d. gloednieuwe Fiat 500 van mijn buurman klapte. De Alto reed snel achteruit en reed vol gas weg richting het eerstvolgende kruispunt waar hij vol door rood ging. Ik kon nog net zien dat er een 0 in de eerste combinatie v/h kenteken zat, maar verder niets.

Uiteraard belde ik direct 112 en na 20 minuten stond er een surveillance Touran bij de geraakte Fiat.

Ik vertelde nogmaals mijn verhaal en gaf de agenten een van Marktplaats uitgeprinte advertentie van eenzelfde Alto, zodat zij direct wisten om wat voor model en kleur het ging.

De agenten hebben de eigenaar v.d. Fiat aangesproken en vertrokken weer.

Vanmorgen lieten mijn vriendin en ik onze rottweiler uit en tot onze stomme verbazing stond schuin achter onze flat, en daarmee pal achter de flat v.d. gedupeerde Fiat eigenaar, de Alto die was weggereden met behoorlijke voorschade. We hebben de Alto en de voorschade op de foto gezet voordat deze plotseling weer vertrokken zou zijn en belden direct weer 112 met het verhaal dat de weggereden Alto met het kenteken 80-GF-XJ in de Zweelostraat stond.

Nou hadden wij verwacht dat er binnen no-time een eenheid zou komen om het ding te bekijken, de eigenaar te achterhalen/aan te spreken en de Alto inbeslag te nemen voor onderzoek. Maar na een uur kwam er pas een surveillance Touran die direct weer vertrok nadat de agenten zelf constateerden dat het ding er met voorschade stond. Nu uren later staat het ding er nog steeds en LIJKT er niets mee te gebeuren.

Is het nu zo dat ze de Alto laten staan en de eigenaar een oproep sturen o.i.d.? Hoe gaat zoiets tegenwoordig in z'n werk?

M.v.g. Reem

• BennieMak

Beste Reem,

Kun je zelf niet even de eigenaar aanspreken, diens auto in beslag nemen voor onderzoek en een pv uittypen met als bijlage de onderzoeksresultaten. De agenten zijn net lekker aan het touren op het strand met de touran… ;-)

• Reem

Aha, dus ze zijn weer de wegligging aan 't uitproberen zoals destijds op het besneeuwde voetbalveldje…..:D

Ze LEKEN me nogal dankbaar vanwege mijn bemoeienis, maar kennelijk is zoiets als een doorgereden partij vinden helemaal niet interessant genoeg meer tegenwoordig. Als burger snap je hier niks meer van hoor BennieMak, want ik neem welbewust het risico dat ik met naam en toenaam in een pv terecht kom, waarin 1 buur slachtoffer is en een andere buur dader en heb een paar auto's voor de deur staan waardoor ik erg kwetsbaar ben voor repressailles.

En dan LIJKT er helemaal niets te gebeuren8-)

M.v.g. Reem

• KlaasVaak

Heeft je buurman al aangifte gedaan?

• De Enige Echte Fritsie

Een enige echte goede kans op een echt antwoord op je vraag is alleen te verkrijgen bij de plaatselijke politie. Leg je vraag aan hen voor.

Niemand hier kan aangeven of er wellicht iets dringenders aan de hand was op het moment van je 2e belletje.

mzzl,

Frits.

• mwb

- Misschien heeft de politie de eigenaar van de alto wel gebeld, en bleek dat hij zichzelf al had gemeld, en zijn nu de partijen bij elkaar gebracht?

Dit is puur gissen, er zijn 1001 mogelijkheden waarop een doorrijding afgehandeld kan worden.

Verder is dit geen spoed-melding en is het heel gewoon dat de politie hier niet binnen 5 minuten bij is.

• Rob II

In beslag name bij een verlaten plaats ongeval, kan alleen op heterdaad. De auto kan dus een dag later niet meer in beslag worden genomen,

• bvk

Hallo Reem,

het meeste is inmiddels gezegd, (de altijd kansloze en van elk inzicht verstoken opmerkingen van Bennie daargelaten), toch zal ik proberen het duidelijk te maken.

Het is verboden om de plaats van het ongeval te verlaten zonder daarbij jezelf kenbaar te maken (Art. 7 WegenVerkeersWet 1994 in het kort)

De Alto rijder maakt zich dus schuldig aan een overtreding van artikel 7.

De maximale straf daarop is 3 maanden gevangenisstraf. Dat betekent dus dat (rob gaf het al aan) er buiten heterdaad geen inbeslagname kan plaatsvinden en dat een eventuele bstuurder ook niet buiten heterdaad kan worden aangehouden.

Wat de dienders zelf ook zouden willen doen, er is niets wat hen bevoegdheden geeft.

Wat kan dan wel?

De eigenaar van de Fiat500 moet aangifte doen van een verlaten plaatsongeval.

Vervolgens kan de politie een onderzoek instellen naar de toedracht.

Door de politie is de schade aan de Alto gezien en hoogstwaarschijnlijk als pv van bevindingen vastgelegd.

De eigenaar/kantekenhouder van de Alto kan worden gevorderd binnen 48 kenbaar te maken wie de auto bestuurde op dat moment. Doet de eigenaar/kentekenhouder dat niet dan is hij aansprakelijk voor de schade die is ontstaan. Geeft hij wel een naam dan is diegene aansprakelijk voor de schade.

De eigenaar/kentekenhouder kan ontboden worden aan bureau om als verdachte te worden gehoord. Geeft hij hier geen gehoor aan dan kan de zaak uiteindelijk gewoon naar Justitie worden ingezonden en is een veroordeling door de rechter mogelijk.

Tevens zult/kunt u als getuige van het voorval bepalend zijn en zult/kunt u als getuige worden gehoord.

Kortom alles is nog mogelijk maar een en ander hangt wel af van de stappen die de gedupeerde zelf onderneemt. Het is niet alleen maar de verantwoordelijkheid van de politie.

Succes,

vr. gr. Marc

• Rob II

De verzekeraar van de Alto kan altijd worden aangesproken voor de schade die met dit voertuig is veroorzaakt ongeacht de bestuurder.

• - Gerard -

bvk Schreef:

——————————————————-

> Hallo Reem,

>

> het meeste is inmiddels gezegd, (de altijd

> kansloze en van elk inzicht verstoken opmerkingen

> van Bennie daargelaten), toch zal ik proberen het

> duidelijk te maken.

Goh….. bvk, je moet de meeste reacties van Benniemak met een beetje humor lezen. Ik vind het vaak ook onzin maar wel lache.