aanhouding door politie

• jetje1234

Hallo,

Wat ik me afvraag: mag de politie (2 agenten in een auto met achterin een ‘groentje’ die het duidelijk aan het leren was) je zonder aanleiding en dus ook geen algehele/algemene controle op de weg zomaar laten stoppen om ‘je papieren te controleren’.

Vanmorgen reed ik bij ons in het dorp, voor mij draaide een politie-auto de weg op, achterin een (heel jonge) agent die constant achteruit keek of ik nog wel achter hen reed. Ik reed gewoon 50, haalde geen ‘rare dingen’ uit, maar werd wel (direct na een rotonde) tot stoppen gemaand, zogenaamd als gevolg van ‘algehele verkeerscontrole’; er werd zowel voor mij als na mij niemand verder tot stoppen gemaand.

Kan dit zo maar ? (ik heb nl. een bekeuring van 60 euro omdat ik mijn rijbewijs niet bij me had)

Alvast bedankt voor je/jullie reactie !

Jet

• - Gerard -

jetje1234 Schreef:

——————————————————-

> Hallo,

>

> Wat ik me afvraag: mag de politie (2 agenten in

> een auto met achterin een ‘groentje’ die het

> duidelijk aan het leren was) je zonder aanleiding

> en dus ook geen algehele/algemene controle op de

> weg zomaar laten stoppen om 'je papieren te

> controleren'.

Waarom zou dat volgens jou niet mogen? Heb jij wel eens een auto gezien met een grote pijl op het dak met de tekst: controleer mij?

Jij bestuurt toch een auto? Zou de politie dan niet mogen controleren of jij over een geldig rijbewijs beschikt?

Je hebt eigenlijk nog geluk want wat niet mag is dat de politie jou een bekeuring geeft voor het niet kunnen tonen van een rijbewijs (legitimatiebewijs) EN het daarom ook niet kunnen tonen van een geldig ID bewijs - want voor de politie is een rijbewijs ook een ID bewijs- en daar ook nog eens een bekeuring voor geven. M.a.w., je komt nog goedkoop weg.

• TopCat

- Gerard -

In het verhaal van jetje1234 staat nergens dat ze geen ID bij zich had.

Misschien had ze wel een paspoort of een ID-kaart bij zich.

Een rijbewijs is een ID-bewijs, maar ieder ID-bewijs is nog geen rijbewijs.

T.C.

• - Gerard -

Moeilijk hè, lezen?

• bvk

De wet heeft bepaald dat, zodra jij jezelf met een auto in het verkeer begeeft, je over een geldig rij- en kentekenbewijs moet beschikken.

De politie is ten alle tijde bevoegd automobilisten te controleren op de naleving van deze bij wet gestelde eisen.

Dat je aan de kant bent gezet door een agent die, zijn collega in opleiding, het een en ander leert over het aan de kant zetten van voertuigen, controle van documenten en noem zo maar op, is heel goed mogelijk.

Politiewerk leer je tenslotte in de praktijk, net zoals je in de praktijk ondervind wat de gevolgen kunnen zijn als je je rijbewijs niet bij je hebt.

Zo eenvoudig is het. ;)

• Reja

Als je van een “groentje” een “geeltje” krijgt, zou daar dan de uitdrukking je groen en geel ergeren vandaan komen ?

• jetje1234

Bedankt voor jullie reactie !

Natuurlijk weet ik heel goed dat ik fout zat, laat daar geen twijfel over bestaan, maar ik vroeg het me zo maar af.

Ik meen me nog te herinneren dat destijds, toen het verplichte id werd ingevoerd, er ook enige discussie is geweest of je als burger ‘zo maar’ op straat staande mocht worden gehouden om te kijken of je een id bij je had; omdat ik het antwoord op deze vraag kwijt ben, heb ik dus mijn vraag gesteld.

(ik was op weg boodschappen doen, zijn wel wat duur uitgevallen …)

• Rob II

Je bent niet verplicht om een ID bij te dragen. De politie mag dus niet controleren of een ID bij je hebt. Je moet je wel als dat nodig is kunnen identificeren middels een ID. Kan je je niet identificeren dan kan je daar een bekeuring voor krijgen.

• KlaasVaak

Ik denk dat je iets verkeerd verstaan hebt:

het is een algemene verkeerscontrole: controle op algemene zaken

(in tegenstelling tot een alcoholcontrole bijvoorbeeld)

en geen algehele verkeerscontrole, want dan had je daar nog veel langer gestaan.

• KlaasVaak

nee, maar misschien wel de uitdrukking een blauwtje gelopen???