Volgens mij is mijn betoog best te volgen, maar ik zal het nog eens kritisch nalezen. Ik vraag mij af of jouw uitleg het duidelijker maakt. De Algemene Wet Bestuursrecht is een kaderwet en bevat de algemene (procedurele) regels, waaronder de algemene regels m.b.t. toezicht. Wat in concreto de toezichthoudende taken van de diverse toezichthouders zijn is niet geregeld in de AWB. Daarvoor zul je naar de specifieke voor dat toezichtsterrein geldende wetgeving toe moeten. De WVV is een dergelijke specifieke wet en bevat toezichthoudende taken en bevoegdheden. Voor zover de opsporingsambtenaar dus toezichthoudende taken uitvoert op basis van de WVV gelden dus ook de algemene bepalingen uit de AWB.
Het is niet zo dat in de wegenverkeerswet alleen term “verdachte” voorkomt. Deze term komt slechts een beperkt aantal keer voor (13 x om precies te zijn) om een aantal specifieke zaken t.a.v. verdachten te regelen (met name m.b.t. het rijden onder invloed). De WVV spreekt vaker dan over een verdachte over “bestuurder” of “houder”. Ik schreef al eerder dat juist in geval een controle (of toezicht) bevoegdheid wordt ingezet er nog helemaal geen sprake hoeft te zijn van verdachte, betrokkene etc. Het zijn van bijv. bestuurder is voldoende. Het voorbeeld dat je geeft dat iemand als er nog geen sprake is van enig vermoeden moet meewerken aan een blaastest is ook zo'n bevoegdheid, maar niet op basis van de Wet Mulder maar art 160 lid 5 WVV, geldt voor elke bestuurder. Dat de opsporingsambtenaar daarnaast ook als toezichthouder aangewezen kan zijn voor de Wet Mulder speelt in deze casus m.i. geen rol. Het gaat om toezichthoudende bevoegdheden die een basis vinden in de WVV, waarbij de alg. opsporingsambtenaar op basis van art. 158 / 159 WVV als toezichthouder is aangewezen voor wat betreft de naleving van de WVV. De persoon die blaast is geen betrokkene (zoals het geval bij Wet Mulder) maar bestuurder, dat is voldoende. Verder is het inderdaad zo dat op het moment iemand feitelijk al verdachte is deze controle bevoegdheid niet meer ingezet mag worden (althans de weigering veroorzaakt dan niet een extra strafbaar feit).