94% van de ondervraagde agenten is wel eens geconfronteerd met agressie en geweld. Dit is ronduit schandalig.http://www.nu.nl/binnenland/2229441/agenten-onvoldoende-beschermd-agressie.html
Dat hoort bij mijn beroep. Maar dat maakt het uiteraard nog niet normaal.
Ik denk dat de meeste agenten niet zo bang zijn om geconfronteerd te worden met geweld, ik niet in ieder geval.
Daar zijn we op zich nog wel goed voor opgeleid.
Waar we niet voor opgeleid worden is het omgaan met OvJ's en rechter de agenten een trap nageven.
Niet zelden wordt een straf gematigd omdat de verdachte die bij zijn aanhouding geweld gebruikte, door de politie teruggeslagen is.
Hiermee wordt het verkeerde signaal afgegeven. En als ik erug kijk op 24,5 jaar praktijkervaring, zijn mijn “littekens” vooral veroorzaakt door OM en rechters, niet door de geweld gebruikende verdachte.
mzzl,
Frits.
Mag ik een poging doen?
Misschien moet de politie eens bij die mensen die agressief worden tegen de politie onderzoek doen waarom mensen agressief worden tegen de politie.
Mijn beeld van de politie van vandaag is dat de politie een organisatie is die bijna uitsluitend op zichzelf gericht is en de gewone burger een middel om vooraf neergezette targets te kunnen halen.
Twee voorbeelden, het eerste heb ik in een andere topic al min of meer benoemd.
Wij als part. beveiligers pakken winkeldieven op en een buurtagent klaagt over het heen en weer rijden en de tijd die dat de politie kost en de opmerking dat de politie wel andere zaken heeft te doen.
IK WIL een politie die de part. beveiligers dankbaar is. Ze hoeven geen bloemen te sturen, begrijp me goed. Maar opmerkingen dat de politie wel wat beters te doen heeft ……. ja, daar heb ik toch nog steeds geen vrede mee.
Voorbeeld 2.
Ik zie een aannemersbusje op een invalideparkeerplaats staan en … kijk, wie komt er aangereden? Een politieagent. Dus ik denk: mooi zo, die gaat schrijven. De politiemeneer parkeert zijn politievoertuig bijna naast de foutparkeerder, neemt een grote tas in de hand en kijkt niet eens naar de foutparkeerder maar loopt gewoon door. En je mag best weten hoor, Fred ….. op zo'n moment denk ik echt…… wat een klootzak…… tijd voor een blik fanatieke BOA's.
Kijk, als je dan voor iets in het politiebureau komt en ook daar blijkt dat politiemensen vooral hun eigen werk belangrijk vinden en jou eigenlijk maar lastig vinden …… dan kan ik me voorstellen dat mensen ondertussen eens een keer agressief worden.
In het achterhoofd echter bij mij toch het besef dat de politie een beperkt aantal mensen heeft en overladen wordt door bureaucratie.
Maar ik zou wel eens in beeld willen hebben waarom mensen agressief worden tegen politieagenten en die resultaten mogen dan ook best publiek bekend worden.
Dat is, op zijn Nederlands, zwaar kut om te lezen Frits. Maar goed, uit jouw nickname denk ik toch op te mogen maken dat je zelf een vrolijke kerel bent en gezien jouw antwoorden op dit prikbord een toegewijde vakidioot.
Tsja, triest om te lezen dat er zich achter de schermen een hele andere wereld afspeelt.
wat het ook is is dat er geen respekt meer is voor de politie
de reden is dat ze het niet uit stralen
de me er bij staat van kom maar op we hebben zin om los te gaan
en een agent die zo breed loopt of het knapje nog in zijn jas zit
er zijn ook goede agente bij
maar wat het ook is is dat als je met je werk bezig ben ze je nog ff een bon geven en als er echt wat is ze er vaak te laat bij zijn
en de politie mag ook niets meer nou zal ik zeker niet heel hard op zeggen dat ze heel veel mogen anders krijg ik het bij het voetbal wel weer heel zwaar
maar dat ze respeckt krijgen vind ik wel belangrijk als je alleen al kijk op internet de filmpjes hoe ze gedolt worden door jongen en ze niet ff hard op treden
Typisch dat bij het zoeken naar de oorzaken van agressie altijd de fout gezocht wordt bij de agent zelf en niet bij degene die uiteraard (!!) geen enkele rechtvaardiging kan aandragen voor zijn gedrag.
De houding van de agenten in bovengenoemde voorbeelden mag dan niet voorbeeldig zijn, ook dan geeft het geen pas om maar gelijk te gaan lopen beledigen en - erger nog - aressief te worden.
Bovendien weet jij net zo goed als ik dat het agressieve gedrag juist plaatsvindt in hectische omstandigheden, zoals tijdens uitgaansavonden, of in omstandigheden waarbij bekeurd wordt of iemand wordt aangehouden. Het probleem is dus het groeiende aantal agressieve hufters en zuipers/middelengebruikers dat maar ‘dit’ nodig heeft om uit hun bol te gaan.
Arie Schreef:
——————————————————-
> Typisch dat bij het zoeken naar de oorzaken van
> agressie altijd de fout gezocht wordt bij de agent
> zelf en niet bij degene die uiteraard (!!) geen
> enkele rechtvaardiging kan aandragen voor zijn
> gedrag.
Dat zou dus kunnen blijken uit een onderzoek naar het waarom mensen agressief worden tegen de agent. Ik hoorde op het journaal dat politieagenten verbaal bijgespijkerd moeten worden.
>
> De houding van de agenten in bovengenoemde
> voorbeelden mag dan niet voorbeeldig zijn, ook dan
> geeft het geen pas om maar gelijk te gaan lopen
> beledigen en - erger nog - aressief te worden.
Arie, de politie komt niet meer bij aanrijdingen zonder letsel en er zijn zelfs plannen van die ambtenaren die onderzoek hebben gedaan naar bezunigingen om de mogelijkheid om aangifte te doen bij fietsendiefstal af te schaffen. Heeft allemaal met tijd te maken die de politie beschikbaar heeft. Maar, als een agent 27 formulieren voor het OM moet invullen voor een delict, moet je het de burger niet kwalijk nemen dat zijn fiets wordt gestolen en daarmee het politieapparaat onevenredig belast.
> Bovendien weet jij net zo goed als ik dat het
> agressieve gedrag juist plaatsvindt in hectische
> omstandigheden, zoals tijdens uitgaansavonden, of
> in omstandigheden waarbij bekeurd wordt of iemand
> wordt aangehouden. Het probleem is dus het
> groeiende aantal agressieve hufters en
> zuipers/middelengebruikers dat maar ‘dit’ nodig
> heeft om uit hun bol te gaan.
Ja, maar volgens mij mede te danken aan het feit dat als jij zelf de politie modig hebt, ze er niet zijn. Het is maar een gedachte Arie, zelf heb ik eigenlijk alleen maar goede ervaringen met de politie. Maar in die voorbeelden die ik gaf is het, laat ik zo dan maar zeggen: niet mijn schuld dat de politie loopt te mekkeren over tijdgebrek of het niet willen schrijven voor een foutparkeerder. Je maakt het mee, ziet de politie niet optreden en dan denk ik wel eens: waar hebben we jullie eigenlijk voor nodig? Foutparkeerders kunnen BOA's wel afhandelen en het ophalen van winkeldieven ook wel. Op snelwegen heeft Rijkswaterstaat al een heleboel verkeersregelaars ingezet en in het openbaar vervoer stikt het van de toezichthouders.
Dus, over een paar jaar hebben we alleen nog politieagenten in die kantoortuinen achter hun schermpje Excel sheets aan het invullen en lopen BOA's/toezichthouders op straat om het werk te doen.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?