Wie gaat de Politie beschermen ?

• KlaasVaak

een goede vraag is inderdaad hoe de politie respect zou verdienen?

-de een zegt harder optreden, dan zegt de ander weer ‘politiestaat’ en ze kunnen het verbaal niet aan

-de ander zegt dat het aan het belachelijke uniform ligt, dan zegt een derde weer dat een ME broek agressie uitlokt

Volgens mij, en Gerard bevestigd dat, ligt het vooral aan de tegenpartij en veel minder aan de politie.

Gerard heeft nooit problemen met ze, en ik ook niet.

En waarom zou een agent er op los meppen als een normale discussie mogelijk is.

En dan schrijf ik bewust discussie en niet gesprek.

Want je kunt gerust met een agent in discussie gaan, zolang je het fatsoenlijk doet.

Dat je niet altijd je gelijk haalt is part of the game.

Hoeveel mensen gokken niet als ze een overtreding begaan?

Hoeveel denken niet dat ze een geldig excuus hebben om die overtreding te mogen begaan?

En groot is het verdriet als ze ‘gesnapt’ worden.

En dan ligt het aan de politie, of aan die ander die er wel mee wegkwam/wegkomt.

Zeg maar ‘het grote vingerwijzen’.

Maar owee als je als agent dan voet bij stuk houdt.

Of je moet aanhoren ‘dat doe ik al 10 jaar zo en nooit is het een probleem, en nu jij hier langs loopt mag het ineens niet’.

Aan wie ligt het dan.

• - Gerard -

Even één aspect noemen; het niet handsfree telefoneren als bestuurder. Die van Spee zegt dan wel dat het een speerpunt is van jusitie en de politie maar ik moet je zeggen; als ik nu de weg op zou gaan dan heb ik binnen 5 minuten al iemand gezien die niet handsfrre telefoneert. Vooral vrachtwagenchauffeurs. En dan zegt de politie dat ze er op gebrand zijn dat aan te pakken, zetten daar naar eigen zeggen ook extra personeel en materieel voor in, maar kan elke burger zien dat eigenlijk niemand zich er iets van aantrekt. Zelf doe ik het ook wel eens en ik heb niet eens het gevoel dat ik maar de kans loop gepakt te worden want je komt helemaal geen politie tegen.

O, en nog iets. Vorige week, ik mag graag beleggen op de beurs. Verdien ik in 3 dagen zo'n 3.300 euro. Tegelijk kwam in die dagen een schrijven van het CJIB uit Ljouwert. Of ik maar even 166 euro wil overmaken omdat ik door rood ben gereden. Ja . uh…… doen we dat toch. Geen probleem, boeit mij ook helemaal niet, die 166 euro. Als ik om die 3.300 euro te verdienen één keer extra had moeten kopen en verkopen, wat ik dus ook regelmatig doe: dat heet handelen, was ik minstens 200 euro transactiekosten kwijt geweest. Nu reed ik natuurlijk niet express door rood …. maar het gaat er mij om dat die 166 euro mij helemaal niks zegt.

Ik zie trouwens net dat ik alweer, binnen een kwartier, 1.000 euro te pakken heb. Niet om over te willen pochen maar bij mij ontbreekt wel de prikkel om te voorkomen dat ik een bekeuring zou moeten betalen.

Arie ….. ik noem dat zelfkennis. Het ligt aan mij een niet aan Spee of die hardwerkende politieagenten.

• KlaasVaak

Als de politie meer op niet hadsfree bellen let dan ze nu doet, roept half nederland weer dat ze boeven moeten vangen.

De politie doet een circusact; die met die chinese schoteltjes die op stokjes ronddraaien.

Elk stokje met schoteltje een aandachtsgebiedje.

En met die paar handen die er overblijven probeert ze zoveel mogelijk schoteltjes op stokjes te houden.

En er is altijd iemand die vindt dat er meer handen moeten zijn om nog meer schoteltjes op stokjes te houden.

En er zijn mensen die vinden dat een paar schoteltjes harder kunnen draaien dan anderen.

Swaoh…

• Reja

Ik weet opeens iemand die de volgende keer bij Chinees gaat betalen !

• - Gerard -

Is goed man.

• de_gekste

wat het ook is is dat als je gewoon werk je vaak de l ul ben als ik naar me werk gaat staat er heel vaak iemand onder uit in zijn autotje die dan weer bij iemand op zijn erf staat zo dat je hem niet zie staan als je aan komt rijden om je te flitsen

oke ik rij te hard dat mag niet dat weet ik ook wel

staat ik met mijn bus in een straat waar je na 11 uur niet in mag rijden dan komen ze vaak ook ff langs

nu heb ik weer het voor deel dat ik een fijne gozer ben en vaak er mee weg komt

maar van de week ook weer een prent gehad om dat ik me godel niet om had hoor je mij niet over moet ik hem maar om doen je weet dat het geld kost als je oom agent tegen komt

maar dan staan ze midden op een rotende om te kijken of je niet zit te bellen of dat je je gordel om hebt dat vind ik dan weer droefig en denk ga wat nutigs doen wand nog geen kilometer verder zijn ze met de weg bezig en ga daar staan en hoe die gaste aan /vrouwen die te hard langs de weg werks rijd

je woord zo izo gestraft als je werkt in nededrland maar ik woord er dan niet vrolijk van als je dan weer stande gehoude woord

en zeker niet om dat het weer zomer woord en de jongens en meisjes van de opleiding school op straat lopen hierzo

zo krijg de politie geen restept

• - Gerard -

Van mij krijgen ze wel respect……. Ik erger me blauw als ze niet schrijven……

• Arie

Samengevat: ik vind het zo vervelend dat ik bekeurd wordt als ik de verkeersregels overtreed?

Ik snap best het scepcisme ten aanzien van het feit dat oplossingspercentages t.a.v. de criminaliteit niet echt hoog zijn en dat de pakkans bij bijv. snelheidsovertredingen redelijk hoog (hoewel…. hoe vaak rij je nou feitelijk te hard en hoe vaak word je daarvoor bekeurd……?), maar als ze niet zouden bekeuren zou het een flink zooitje worden op de weg. Want de verantwoordelijkheid helemaal bij de automobilist leggen dat gaat dus zeker niet lukken.

Maar goed, dit topic gaat niet over de zin en onzin van verkeersboetes. Het gaat erom wat er gedaan moet worden om agressie tegen politie te voorkomen. Een carte blanche t.a.v. verkeersovertredingen is zeker geen optie. Met name omdat die agressie toch wel blijft. Zie ook agressie tegen medewerkers OV, ambulancemedewerkers etc.

• KlaasVaak

Wel tegenstrijdig:

je weet dat dingen niet mogen en die doe je toch

je weet dat politie er is om je aan te spreken en te bekeuren en dat vindt je triest

je zegt dat je een fijne gozer bent en daardoor niet altijd bekeurd wordt en toch bega je bewust overtredingen

mijns inziens spreek je over heel redelijk politie-optreden, nl. niet altijd meteen bekeuren maar ook waarschuwen.

En de collega's van de politie-academie zijn het hele jaar door op straat te vinden.

Elke 12 weken gaan zij de praktijk in, waarna de ploeg uit de praktijk terug naar de academie gaat.

Zo is het hele jaar door de academie ‘gevuld’ en zijn er aspiranten in het korps aanwezig.

Of dacht jij dat de politieacademie in de zomer leeg stond en de docenten dan vrij hadden?

En als jij niet vrolijk wordt als je staande gehouden wordt doe je iets niet goed.

Ik denk dat je teveel denkt dat je als toffe gozer bepaalde regels toch kunt overtreden en er hoopt mee weg te komen.

Kennelijk is dit bevestigd door het optreden van de politie.

Je kunt je de vraag stellen of JIJ de toffe gozer bent of de politie.

Jij begaat de overtedingen waarop je aangesproken wordt.

De politie spreekt je aan en laat het bij een waarschuwing.

Mijn definitie van ‘een toffe gozer’ is niet iemand die de regels een eigen invulling geeft en er hoopt mee weg te komen.

Dan past mijn beeld beter bij die agent die niet altijd schrijft maar ook af en toe waarschuwt.

• De Enige Echte Fritsie

Ik ben inderdaad doorgaans erg vrolijk en inderdaad een vakidioot. :P

Ik vind mijn baan nog steeds een hele leuke. Overigens is het niet zo dat als ik een keer geweld moet gebruiken hier terughoudend in ben omdat ik bang ben dat een OvJ of rechter er “wel weer iets van zal vinden”. Dat boeit mij niet, ik handel naar eer en geweten en ben in dat opzicht alleen verantwoording aan mijzelf verschuldigd.

Wellicht dat uit mijn stukje de indruk zou zijn ontstaan dat het allemaal k@t is bij de politie maar dat is het niet hoor.

Afgezet tegen bijna 25 dienstjaren, slechts 13 tot 15 x grof geweldgebruik wat op dat moment dan ook nodig was in mijn optiek en dan 2x een veroordeling bij een rechter……..dat valt echt enorm mee. Hoewel de rechter achteraf oordeelde dat ik in die 2x wat te veel mijn best had gedaan (zo zie ik dat dan!:)-D ) sta ik in beide gevallen nog steeds achter mjin besluit.

Het is wel zo dat ik mij kan voorstellen dat er collega's zijn die hier minder goed mee om kunnen gaan.

En ik kan mij weer niet voorstellen dat ik de enige agent ben op het totaal die bovenstaand is overkomen.

In vakliteratuur lees ik steeds vaker dat collega's uit angst voor de gevolgen geen geweld durven te gebruiken. Dat is slecht.

Ik heb als agent dan ook geen behoefte aan bescherming. Een beetje steun, dat zou wel lekker zijn!

mzzl,

Frits