Wie gaat de Politie beschermen ?

• De Enige Echte Fritsie

Ik denk dat er een soort vicieuze cirkel is.

Als agent wordt je op school sociaal opgevoed. Praten, praten en nog eens praten.

Als dan blijkt dat je dit op straat niets dan ellende oplevert, ga je er anders in staan. Dan kom je wat korter voor de kar te staan.

En dat pikken de mensen dan weer niet……

Daarnaast merk ik wel dat mensen steeds vaker eisen dat je een uur tekst en uitleg moet geven in situaties waarin je in enkele opgenblikken actie moet ondernemen om erger te voorkomen. Mensen snappen dan niet dat tekst en uitleg op dat moment net even niet kan.

Gevolg: ze gaan aan jou (of je arrestant) staan trekken en plukken, daar ben ik allergisch voor, en dat levert dat weer een extra arrestant op.

Later in het verhoor snappen mensen dan weer wel vaak dat het anders had gemoeten. En dan ben ik nogal eens bereid (afhankelijk van de hele situatie) om bij de OvJ aan te geven dat ik geen prijs stel op verdere vervolging van die persoon. Dan hoop ik dat die mensen er iets van geleerd hebben.

Dus in zijn algemeenheid hebben cursussen communicatie weinig nut dus. We zijn er reeds mee overvoerd.

mzzl,

Frits.

• de_gekste

daar zit wat in en dat ik een prent krijg lech ik niet echt waker van

heb er pas 2 weg gedaan en er komt er binnen kort weer 1 binnen en ben geflitst

daar maak ik me niet te druk om het is wat er gezecht woord je rijd elkedag wel te hard nooit me goldel om dus moet ik ook niet zeiken als ik een prent krijgt

doe ik ook niet of het moet een onzinnige bekeuring zijn

en voor de rest als je achter een paaltje gaat staan moet je daar dan respect voor hebben of een beetje verstopt smorgens als iedreen naar zijn werk gaat niet dan verdien je bij mij geen gespekt

maar er zijn ook agente die dat wel hebben bij me die zal ik ook niet in de weg liggen

• Arie

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2010/04/pliesie_pakt_groenlichtoverste.html#comments

Dit filmpje (en sommige van de comments eronder) geeft precies aan wat er in mijn ogen scheelt: een of andere no-life filmt een situatie op straat en er wordt gelijk een tendentieus artikel over geschreven. Terwijl dan blijkt dat het een fietser betreft die een stopteken negeert, kinderen bijna van hun sokken rijdt, niet wenst mee te werken aan de staandehouding etc. Gewoon een ongelikte, onbeschofte en agressieve boer dus. Maar GeenStijl/Telegraaf doen hun best om het politiebashen tot klunst te verheffen!!

En over dat ‘niet filmen’: tsja, zo'n filmer ik zou zeggen ‘get a life’, maar als die agenten nu nog niet weten dat je - mits je zaken niet verstoort en niet in de weg loopt - op straat gewoon hun werk mag filmen…..

• - Gerard -

Arie, je draaft een beetje door. TV-programmamakers zoals Wegmisbruikers en Blik Op De Weg doen niks anders dan dit soort filmpjes maken. Waarom is de filmer volgens jou dan een No-Life? Trouwens, de poltieagenten vragen om niet te filmen, ze verbieden het niet. Kortom, helemaal niks aan de hand.

• Arie

Is gewoon een gevoel dat bij mij opkomt als ik dan zo'n situatie zie (meestal een geweldssituatie) waarbij er …tig man met hun mobieltje staan te filmen om maar vooral agenten te kunnen betrappen op iets schijnbaar onoirbaars om zo'n filmpje dan later met allerlei suggestieve commentaren en uit het verband gerukt op YouTube te zetten. Zoals ook hier: je ziet 4 man op een fietser liggen maar de aanleiding is ‘toevallig’ niet gefilmd.

Ik zeg ook niet dat mijn posting de uitkomst van een wetenschappelijk onderzoek was. :)

• - Gerard -

Ik heb ook veel van de commentaren gelezen en veel daarvan zijn gewoon positief over het politieoptreden. Dus het heeft ook voordelen dat kijkers kunnen zien dat je beter gewoon kunt doen wat de politie zegt dat je moet doen.

• Arie

Klopt, de mensen worden dat ‘politie bashen’ een beetje moe. Op een gegeven moment is zowat iedere half op een stoep geparkeerde surveilleance-eenheid onderwerp van kritiek, terwijl die daar misschien in alle haast is neergekwakt om snel naar binnen te kunnen na een melding onwelwording.

Let wel: ik heb er niets op tegen dat echt hufterig politiegedrag aan de kaak wordt gesteld. Maar het moet geen doel op zich worden en dat lijkt er af en toe een beetje op.

• KlaasVaak

Ik wacht nog op de eerste rechtszaak van een verdachte tegen een filmer ivm schenden van zijn rechten.

Het filmpje zonder context doet toch denken een een dader terwijl dit nog lang niet vaststaat.

Dat is trouwens ook vaak waarom verdachten menen te mogen gaan tegenwerken.

Tevens vinden ze bij het dan aangewendde geweld dat het onterecht, buitensporig etc. is.

• Plukkie

Wat is daar mis mee?

Tegenwoordig heeft wel iedereen de mentaliteit om er omheen te lopen, van een afstand te gaan kijken, terwijl als we met zijn allen wat meer betrokkenheid tonen situaties beter opgelost worden.

Het ligt er ook allemaal aan hoe de situatie is, de ene agressie is de andere niet.

Niemand verwacht dat je ten koste van je eigen veiligheid ergen op zal duiken, maar als we met de maatschappij nu eens aanwennen om mensen op associaal gedrag aan te spreken ed. dan is dat ook minder vreemd als dit gebeurd, en ook denk ik minder snel een reden om door te draaien.

Mensen die aggresief zijn weten nu dat ze vaak wel kunnen bereiken wat ze willen door dat gedrag.

Grtz Plukkie

• BennieMak

Toch bijzonder om te lezen dat, ondanks dat je een paar standjes hebt gekregen van de rechter, je toch mocht blijven. En dat je niet het geloof in jezelf verloor… Want dat lijkt me inderdaad een persoonlijk drama: Naar eer en geweten te hebben gehandeld, en dan alsnog door een regelne*ker onderuit gehaald te worden. Dan moet je erg stevig in je schoenen staan om die juiste afweging te maken bij een (volgend) incident, die sommige collega's uit >>> angst <<< niet durven te nemen…