Ik denk dat er een soort vicieuze cirkel is.
Als agent wordt je op school sociaal opgevoed. Praten, praten en nog eens praten.
Als dan blijkt dat je dit op straat niets dan ellende oplevert, ga je er anders in staan. Dan kom je wat korter voor de kar te staan.
En dat pikken de mensen dan weer niet……
Daarnaast merk ik wel dat mensen steeds vaker eisen dat je een uur tekst en uitleg moet geven in situaties waarin je in enkele opgenblikken actie moet ondernemen om erger te voorkomen. Mensen snappen dan niet dat tekst en uitleg op dat moment net even niet kan.
Gevolg: ze gaan aan jou (of je arrestant) staan trekken en plukken, daar ben ik allergisch voor, en dat levert dat weer een extra arrestant op.
Later in het verhoor snappen mensen dan weer wel vaak dat het anders had gemoeten. En dan ben ik nogal eens bereid (afhankelijk van de hele situatie) om bij de OvJ aan te geven dat ik geen prijs stel op verdere vervolging van die persoon. Dan hoop ik dat die mensen er iets van geleerd hebben.
Dus in zijn algemeenheid hebben cursussen communicatie weinig nut dus. We zijn er reeds mee overvoerd.
mzzl,
Frits.