Politie wil burger vaker inschakelen

• Lans

Gerard, ik zette er niet voor niets een ;-) achter.

Geen idee of dat is gebeurd. En zie het niet als zachte heelmeesters maar op een andere manier jouw doel bereiken.

Ik zal je een voorbeeld geven met wat ik bedoel;

Als ik met jou ga vechten, dan wil ik winnen. Kostte wat het kost. Ik zal alles geven om jou te vloeren. Ik wil winnen. Dat is mijn doel. Geeft mij een goed gevoel.

Als ik met mijn neefje van 5 ga vechten, dan wil ik ook winnen. Kostte wat het kost. Ik laat mijn neefje naar mij toe springen, ik val op de grond, fake dat ik bijna gewurgd word en doe alsof ik helse pijnen heb en roep naar mijn neefje dat ik het opgeef. Mijn neefje springt met grote trots en roept: Ik heb ome Lans verslagen!

En toch heb ik gewonnen, want dat plezier wat dat joch heeft, dat was mijn doel. Geeft mij een goed gevoel.

Wat ik ermee wil zeggen, je kan winnen op verschillende manieren en hetzelfde doel bereiken.

Met de botte bijl erin hakken kan vaak heel effectief zijn. Last van de buren, politie bellen, die neemt de radio in beslag, politie gaat weer weg…en dan? Jij moet nog jaren naast hem wonen. Doel bereikt? Eventjes maar. Volgende dag staat er een nieuwe radio en begint het gelul van voor af aan.

Soms is het verstandiger, en soms ook best moeilijk, om de botte bijl even aan de kant te leggen en op een andere manier proberen te winnen en uiteindelijk hetzelfde doel te bereiken.

Gr Lans

• Lans

Niets aan toe te voegen. Heel herkenbaar!

• serine

hebben wij wel een wijk agent?

ik heb hem of haar ook nog nooit gezien..en ik ben toch veel op straat hier…en buiten…

de enige agenten die ik hier in de straat zie…zijn motor agenten..die de zijkant van mijn huis gebruiken als schuilplek…om voorbij razend verkeer in de kladden te grijpen…:D (meestal nadat er weer eens een ernstig ongeval heeft plaats gevonden voor die tijd…dan zijn ze weer even een poosje actief)

• - Gerard -

Begrijp ik Lans, maar we hebben het hier over scholieren van 13 14 jaar. Kijk, toen ik zo oud was hadden we nog een normbesef, Wat niet van jou is blijf je met je vingers van af. Sprak je personen die duidelijk ouder dan jou waren met u aan. Gooide je rommel in een vuilnisbak en in de winkel liep je met je handjes op de rug en keek je met je ogen.

Een paar weken geleden was er bij mij een vriendje van mijn zoon op bezoek. Hij is 14 of 15 jaar, zijn oom is politieagent ergens in Noord- of Zuid-Holland en volgens zijn zeggen mag hij regelmatig met die oom op pad. Maar hij was dus bij mij op bezoek. Hij kwam al kauwend mijn woning binnen. Niks mis mee natuurlijk maar ik dacht: toch eens even kijken. En ja hoor, de papiertjes van zijn kauwgom lagen naast mijn tuin en naast zijn fiets. Dan zou je toch denken: als je dan kaugom neemt dan gooi je de papiertjes even in de prullenmand. Die heb ik gewoon in huis staan. Hij gaat naar boven om met de Xbox 360 te spelen en ik roep hem terug. “Zeg ….., kom jij eens even naar beneden vriend”. Hij komt naar beneden en zegt: “wat is er?”. Ik zeg: “Jij gaat nu naar buiten en raapt die papiertjes op en die gooi je in de vuilnisbak, als je rotzooi wilt maken dan doe je dat maar in de tuin van jouw ouders, hier niet ….. ja toe maar, opschieten”. En daar ging hij ….. met zijn staart tussen de benen.

Lans, is dat onwil of een chronisch gebrek aan besef? Ik vraag me werkelijk af of ze ook maar enige notie hebben dat ze iets doen wat niet netjes is.

• Lol

Term buurtpreventie ken ik inderdaad wel. Zoals Lans het omschrijft is het mij geheel duidelijk.

Persoonlijk vind ik buurtpreventie een veel beter woord.

• Lol

KlaasVaak,

Dit is zeker herkenbaar en ook een duidelijke uitleg.

Als volkskrant buurtpreventie had gebruikt was het duidelijker geweest.

patrouillerende buurtbewoners

Deze woorden hebben voor mij een hele andere voorstelling. patrouillerende zit ik meer iets aan het leger te denken dan aan zo iets.

• - Gerard -

Lol Schreef:

——————————————————-

> KlaasVaak,

>

> Dit is zeker herkenbaar en ook een duidelijke

> uitleg.

>

> Als volkskrant buurtpreventie had gebruikt was het

> duidelijker geweest.

Ja, en als ze het dan over de politie hebben, waarom dan een foto van 2 wachtmeesters van de Koninklijke Marechaussee?

• KlaasVaak

patrouillerende burgers: meestal niet georganiseerd door of met de overheid maar vanuit de burgers

buurtpreventie: vaak een initiatief van de gemeente oid

• Lans

Prima oplossing! En begrijp me niet verkeerd wat ik eerder schreef, ik ben ook van mening dat kordaat optreden zeker moet.

M.i. heb je het prima opgelost zo met dat kauwgum-jochie. Echter, ik denk dat het geen onwil is, maar zoals je al schreef, totaal geen besef. En dat moet je denk ik weer zoeken bij de ouders. Niet dat ik een lieverdje was vroeger, hoop kattekwaad en weet ik veel wat. Maar ik haalde het niet in mijn botte kop om ergens naar binnen te gaan zonder netjes gedag te zeggen en degene met “U” aan te spreken. Laat staan al kauwgum kauwend…Waarom niet? Heeft allemaal met mn ouders te maken. Die hebben mij het eea bijgebracht, op een leuke manier moet ik zeggen.

• BennieMak

KlaasVaak Schreef:

——————————————————-

> Anekdote over het laatste item:

> Burgers denken zwart-wit en vaak kroppen ze emotie

> op tot de welbekende druppel.

> Als ze dan handelend optreden is vaak de

> redelijkheid zoek en moet de politie erbij komen

> om de escalatie weg te nemen.

Volgens jouw collega zondigen je collega's zich daar ook wel eens aan (http://politie.startpagina.nl/prikbord/11971540/11972577/re-wie-gaat-de-politie-beschermen-#msg-11972577)