Politie wil burger vaker inschakelen

• BennieMak

Het zat al een tijdje in het vat. De forse bezuinigingen bij de politie in het vooruitzicht en dat verschillende korpsen al financieel onder curatele staan, zou dit natuurlijk een wondermiddel kunnen zijn om enerzijds kosten te beperken en anderzijds de burger te betrekken bij de maatschappij (wat het naar mijn mening in het basisonderwijs aan ontbreekt).

Echter heb ik op dit vlak al aardig wat ervaring, en moet constateren dat het politie-apparaat niet erg meewerkend is op het vlak van burgerinitiatief. De burger moet zelf uit gaan kijken dat de rollen niet omgedraaid gaan worden: Dat hijzelf niet de nadelen gaat ondervinden van zijn optreden! Ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.

• Lol

Gerard, LOL, ik zie het verschil niet maar als dit zo is, is het wel lachwekkend.

• BennieMak

KlaasVaak Schreef:

——————————————————-

> Hoe vaak hoor je niet: ik ken mijn buurtagent

> niet, ik zie hem nooit

> De wedervraag is dan: als je hem niet kent, hoe

> weet je dan of je hem ooit gezien hebt?

>

Ik ken mijn wijkagent ook niet, maar heb hem laatst gezien. Hij schijnt Van Wijk te heten en stond mij laatst bij een opstootje argwanend aan te kijken.

> Als de buurtagent een kennismakingsavond

> organiseert in het plaatselijke politiebureau kun

> je de aanwezigen waarschijnlijk op 1 of 2 handen

> tellen. Het zijn meestal dezelfde soort personen,

> met dezelfde soort maatschappelijke binding. De

> rest vind het niet belangrijk maar vindt wel dat

> de buurtagent naar hen moet komen.

Staat mij niet bij dat zulke avonden hier worden georganiseerd.

> Ook kun je je afvragen: is de buurt per definitie

> onveilig als je er nooit politie ziet

Nee, maar het zou fijn zijn dat als er wat gebeurt ze ook bereikbaar zijn.

• - Gerard -

Blauw overhemd, geen politielogo op de armen, witte (onderofficiers)strepen op de schouder en KMar logo op pet en borst.

• - Gerard -

BennieMak Schreef:

——————————————————-

>

> Echter heb ik op dit vlak al aardig wat ervaring,

> en moet constateren dat het politie-apparaat niet

> erg meewerkend is op het vlak van

> burgerinitiatief. De burger moet zelf uit gaan

> kijken dat de rollen niet omgedraaid gaan worden:

> Dat hijzelf niet de nadelen gaat ondervinden van

> zijn optreden! Ben benieuwd hoe dit zich gaat

> ontwikkelen.

Ik vond dit stukje wel kenmerkend

"Nee, we kunnen het niet alleen af’,……………. zegt hoofdcommissaris Bryan Rookhuijzen,…..Dat vergt volgens hem wel een nieuwe basishouding van iedere agent. ‘Wij zagen de burger altijd als verdachte, getuige of slachtoffer. Nooit als partner.’ Eerst mocht de burger zich nergens mee bemoeien, nu denkt Rookhuijzen aan cursussen voor wijkagenten"

• Reja

De politie heeft een enorm capaciteitsprobleem waardoor men verplicht is om samenwerking te zoeken met burgers en allerlei initiatieven te ontwikkelen om ogen en oren op straat te houden, ook in minder stedelijke gebieden. Triest dat onze overheid kennelijk de politie onvoldoende middelen geeft.

• - Gerard -

Beetje onzin Reja. Je ziet dat gemeentes steeds meer toezichthoudende taken overneemt en volgens mij gaat dat prima. Verder is het zo dat de politie van ons en er voor ons allemaal is en dan is het helemaal geen gekke gedachte het roer eens helemaal om te gooien en de gewone burger er meer bij te betrekken. Ik denk dat Lans en KlaasVaak prima hebben uitgelegd dat gewone burgers heel veel zelf kunnen oplossen zonder de politie voor elke scheet in te schakelen. Ik denk dat de politie en de gewone burger elkaar beter begrijpen als ze op bepaalde vlakken samenwerken. In mijn woonplaats kom ik alleen politieagenten tegen op de weg, je ziet ze nooit op straat lopen. Een agent spontaan aanspreken zoals dat vroeger heel gewoon was, is er niet meer bij. Het zijn bijna buitenaardse wezens geworden.

• Reja

Ja, dat zeg ik dus. Er is een capaciteitsprobleem en daarom zie jij dus nooit meer een agent op straat lopen. Je ziet ze rijden en dat is de noodhulp ! Die komen niet voor elk wissewasje en daarom doet men een (terecht) beroep op de zelfredzaamheid van de burger. En zo is de cirkel weer rond. Maar, met meer politie kan er meer werk verricht worden, het afstoten van allerlei taken heeft ook negatieve kanten.

• - Gerard -

Ja, met meer politieagenten kan meer werk verricht worden, dat lijkt mij een eenvoudig optelsom. Maar wat hebben we aan agenten die bonnetjes schrijven voor foutief parkeren als het geld vervolgens naar Den Haag gaat? Dan heb ik liever dat gemeentes dat soort zaken zelf regelt (gemeentelijke BOA's) en het geld ook direct in de gemeentekas komt.

De politie moet zich bezighouden met ernstige misdrijven en de overtredingen overlaten aan de lokale overheid. Als je alleen eens kijkt naar winkeldiefstallen of alcoholcontroles. De politie schijnt daat heel druk mee te zijn maar is dit nou echt een taak van de politie? Kunnen BOA's zo'n winkeldief niet ophalen, kunnen BOA's geen alcoholcontroles houden? Staan er 10, 15 man politie een alcoholcontrole te houden. En wat doet zo'n agent? Die geeft een bestuurder een ‘voorselectieapparaat’ en dan moet de bestuurder daarin blazen. Nou, dan moet je toch echt 3 jaar politieopleiding hebben gevolgd hoor. Jo, zet er één agent neer en 10 BOA's van de gemeente. Geef BOA's toegang tot delen van politiesystemen. Waarom moet een BOA de politie inschakelen om de identiteit van een persoon vast te stellen. Allemaal zinloze politie inzet.

De politie kan dus nog heel wat taken afstoten.

O ja, die VOA's. Echt een klus voor uitgebluste verkeersagenten. Dat kunnen particuliere bedrijven ook wel. Rapporteren zijn hun bevinden desnoods aan de politie.

• KlaasVaak

En als er bij die alcoholcontrole doorgepakt moet worden, wat niet zelden het geval is?

En wat is er mis met ‘uitgbluste agenten’ bij de VOA?

Mooi dat er binnen een organisatie een afdeling is waar je dan terecht kunt.

En ik betwijfel of jouw bewering waar is.

Als er ergens veel met geavanceerde computersoftware gewerkt wordt is het wel bij de VOA's.

Dat trekt de ‘uitgebluste agent’ op leeftijd niet. :-)