Strategie of manipulatie?

• BennieMak

'Politie zet verhoormethode op voor Marokkanen'

Mail naar:

Naam afzender

Email afzender

Opmerkingen

Annuleren Verstuur

(Novum) - Het politiekorps Gelderland-Zuid experimenteert met een alternatieve aanpak voor het ondervragen van Marokkanen. De nieuwe methode zorgt ervoor dat verdachten sneller bekennen, schrijft het AD woensdag.

'Politie zet verhoormethode op voor Marokkanen'

Bij het experiment wordt een verdachte uit zijn cel gehaald door iemand in sjofele vrijetijdskleding. Die brengt hem voor ondervraging naar een rechercheur in maatpak. De rechercheur hoeft zijn koffie niet zelf te halen, die wordt namelijk gebracht.

Door dit soort kleine foefjes zou de rechercheur meer autoriteit uitstralen, waardoor de Marokkaan sneller bekent. De Rijksuniversiteit Groningen concludeerde volgens de krant eerder al dat Marokkanen moeilijk te ondervragen zijn. Ook zouden ze vaker ontkennen.

Bij Nederlandse verdachten zouden ‘gezellige opmerkingen’ vaak goed helpen. Bij Marokkaanse juist niet. Bij het experiment werden vijf Marokkaanse jongeren ondervraagd op de ‘Hollandse’ manier en vijf op de autoritaire manier. Bij de eerste groep gaf één verdachte informatie, bij de tweede groep legden er vier een bekentenis af.

De onderzoeker, recherchekundige Mijke van den Heuvell, deed ook onderzoek naar het verhoren van Turken, Antillianen, Afghanen en Armeniërs.

Bron: http://binnenland.nieuws.nl/594561

Verdere achtergrond informatie: http://www.politie.nl/gelderland-zuid/nieuws/100428experimentrecherchekundigemetverhoorstrategien.asp

Wat vinden de deskundigen op dit prikbord van deze ‘strategie’?

Uit persoonlijke ervaring weet ik dat Marokkanen hiervoor gevoelig zijn om wat van ze gedaan te krijgen. Maar is het echt een bekentenis of is het praten naar de mond van…

• LM

Ik ben wel benieuwd naar het onderzoek, volgens mij kun je pas met enige zekerheid zeggen of zoiets werkt als je dit op vrij grote groepen hebt getest. Ik kan mij voorstellen dat zoiets werkt bij personen (of dit nu Marokkanen zijn of niet) die gevoelig zijn voor autoriteit. In z'n algemeenheid geloof ik nooit zo in van de algemene regels. Als je helemaal van het verhoor afhankelijk bent in een onderzoek ben je nooit goed af.

• - Gerard -

Ik ben geen deskundige maar ik heb nooit begrepen welk nut een bekentenis heeft. Je kunt Marokkanen maar ook de eerste de beste minister-president van welk land dan ook net zo lang onder water houden tot hij de moord op president Kennedy bekent.

Kijk, de politie moet zaken bewijzen. Zo zou het dus kunnen zijn dat de politie iets al weet en dan is het zaak dat de politie de verdachte die zaken ook laat vertellen. Daderkennis dus. Of iemand iets wel of niet bekent is wat mij betreft volstrekt irrelevant.

• Lans

“Al geef je een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding”

Wat ik hiermee wil zeggen, het gaat er niet om hoe iemand aangekleed is of hoe deze wordt behandelt (kopje koffie brigadier?)

maar het gaat om het persoon in het pak. Of dit nu sjofele kleding is, een politiepak of een 3-p suit.

Als je toneelstukjes gaat opvoeren met het verhoor, is het verhoor bij voorbaat al verloren. Een methode gaan uitvoeren in een drie delig pak en dat ook kenbaar maken in de pers, is geen tactiek maar lachwekkend.

Maar goed, ze maken wel raardere (mis)sprongen bij mijn werkgever. ;-)

• - Gerard -

Ik kan me er wel voor een deel in vinden wat jij schrijft. Maar ik denk dat jij onderschat dat een smeris een smeris is, of hij nou aardig is of niet. Ik denk dat dit onderscheid zoals dat bij deze eerste 10 Marokkanen heeft voorgedaan snel door de werkelijkheid ingehaald zal worden. Het besef ‘een smeris is een smeris’ zal bij de Marokkanen ook snel doordringen.

• BennieMak

Hey Lans, in welk pak wordt normaliter een verhoor afgenomen door de….eh…functionaris?

• Lans

Uniform of burger. Is geen speciaal pakje voor. Nog niet tenminste :D

• ¥ Lotje ­­¥

Mee eens :)

• KlaasVaak

En burgerkleding varieert:

sommigen (de chefs of de ik wil zoo graag chef worden ;) ) lopen soms in een ‘jasje dasje’ anderen lopen in casual uniform kleding.

de chefs hebben ook vaak meer te doen op zo'n dag dan winkelboefjes verhoren (vergadering, besprekingen met OM, naar de rechtbank, etc., dus logisch dat die in voor hen gepaste kleding lopen en zich niet 3x per dag om kleden.

de niet-chefs moeten soms ineens de straat op voor een doorzoeking of een aanhouding en dan wil je iets praktischer gekleed gaan dan ‘jasje-dasje’.

• Lans

Ja erg he? Die categorie “Ik wil zo graag chef worden”-types. De ene dag nog mekkeren over het uniform en “ik bepaal zelf of ik de mouwen oprol”, totdat ze hopen dat ze “het traject” inmogen. Koffertje, stropdas, naamplaatje en je vooral veel laten horen op vergaderingen…en dan stellingen onderbouwen waar hij/zij maanden daarvoor vreselijk tegen was.

Maar goed, beetje off topic, maar inhakend op jouw reactie.

Groetjes, Lans