Strategie of manipulatie?

• KlaasVaak

iets met aap en gouden ring…>:D<

• Reja

Zolang je maar niet “de nieuwe kleren van de keizer” krijgt…….

• LM

Dat is wat te kort door de bocht. Het is vervelend als je helemaal van het verhoor afhankelijk bent, maar dat komt gewoon voor. Het is voor de politie niet altijd mogelijk om andere bewijzen te vinden. Met name bij zedenzaken zie je nogal eens dat het verhoor erg belangrijk is. De aard van het delict brengt met zich mee dat er meestal geen getuigen zijn, soms heeft het zich jaren terug afgespeeld etc. We kennen ook zaken als met de Hells Angels waarbij eigenlijk wel duidelijk is dat een bepaalde groep personen betrokken is geweest bij bijv. een moord, omdat zij echter allemaal hun mond hielden kan de politie niet aantonen wie nu precies wat heeft gedaan en gaat de groep vrijuit. In dat type zaken valt er voor de politie weinig te bewijzen, maar zal het uit het verhoor moeten komen. Een goed verhoorplan en nadenken over de strategie is dan een must en daaronder kan ook kledingkeuze vallen.

- Gerard - Schreef:

——————————————————-

> Ik ben geen deskundige maar ik heb nooit begrepen

> welk nut een bekentenis heeft. Je kunt Marokkanen

> maar ook de eerste de beste minister-president van

> welk land dan ook net zo lang onder water houden

> tot hij de moord op president Kennedy bekent.

>

> Kijk, de politie moet zaken bewijzen. Zo zou het

> dus kunnen zijn dat de politie iets al weet en dan

> is het zaak dat de politie de verdachte die zaken

> ook laat vertellen. Daderkennis dus. Of iemand

> iets wel of niet bekent is wat mij betreft

> volstrekt irrelevant.

• - Gerard -

Ik kijk ook mischien teveel naar die politieseries op TV, zoals Wallander (echt TOP) - zowel de Deense als de Engelse versie, Midsomer Murder en meer van dat soort, waarbij de politie eerst de bewijzen bij elkaar zoekt en vindt en dan pas overgaat tot aanhouding van een verdachte.

Ik vind het trouwens wel jammer dat we niet (kunnen) praten over een TV serie als Flikken Maastricht. Want dat vind ik, met mijn beperkte visie op politie, echt een onzin serie qua beeld dat ik heb van de Nederlandse politie. Ik volg het wel altijd, verder heel goed gemaakt, mooie omgeving, goed verhaal en goede acteurs.

O, en voor KlaasVaak…. ik voeg nog even een zinnetje toe. (tu)

Ik kijk nooit naar Amerikaanse politieseries ……. echt bagger.

• KlaasVaak

- Gerard - Schreef:

——————————————————-

> O, en voor KlaasVaak…. ik voeg nog even een zinnetje toe. (tu)

>

> Ik kijk nooit naar Amerikaanse politieseries

> ……. echt bagger.

???

• - Gerard -

Dat; voor KlaasVaak …… is omdat ik mijn bericht had aangepast …… verder niks hoor. Gewoon genieten van het prachtige weer KlaasVaak.

• Reja

Over Flikken Maastricht kun je een enquete invullen. Zelf vind ik het ook geen r..t met het politiewerk te maken hebben, maar het is vermakelijk om naar te kijken. Dat hoor ik van meer mensen, hoewel het er dan ook vaak op neer komt dat men vooral Angela Schijf wel een aantrekkelijke dame vindt.

M.b.t. de Amerikaanse poltieseries heb Hill Street Blues toch altijd wel een goeie serie gevonden.

Maar daar gaat deze topic helemaal niet over. Ik denk dat kleding wel een rol speelt bij de benadering van verdachten EN slachtoffers. Het is immers niet voor niets dat de noodhulp een uniform aan heeft. Dat straalt iets uit en is herkenbaar. Bij verdachten uit een andere cultuur zullen bepaalde handelswijze en kleding inderdaad een rol spelen. Ik denk dat het goed is dat de politie daar mee bezig is en daar zijn voordeel mee doet. Waarom dit nu breeduit in de media gecommuniceerd moet worden ontgaan mij een beetje. Maar misschien willen er inderdaad wel wat mensen hogerop komen.

• BennieMak

Het valt mij op dat in deze verhoor-strategie gesproken wordt over maatpak i.p.v. het (voor zover ik kan beoordelen) driedelige politie-uniform. Zou dit ook verschillende resultaten opleveren? Overigens ben ik me ervan bewust dat maatpak alleen in het nieuws.nl bericht genoemd wordt .

• BennieMak

Tsja, hoe manipuleer je mensen voor welk doel? In het eerste de beste boek over onderhandelen zie je meteen hoe je iets moet aanpakken bij welk type mens. Laat ieder mens daarin nou aan bod komen en het onderhandelingsdoel een bekentenis zijn….

• KlaasVaak

Zolang er geen “ongeoorloofde druk” wordt toegepast is ‘alles’ toegestaan.

Als een verdachte een grote jongen is en misdrijven pleegt moet het niet ineens een kleuter worden als hij daarover gehoord wordt. Straks gaan we nog beweren dat mannen niet door vrouwen gehoord mogen worden omdat mannen daar gevoeliger voor zijn.