Strategie of manipulatie?

• KlaasVaak

Sorry Gerard, dat stukje is de grootste onzin die er geschreven kan worden, het raakt de realiteit maar evengoed zit het er op punten soms mijlen ver naast.

Een bekentenis is een verklaring van een persoon dat hij of zij een regel overtreden heeft.

Een bekentenis van een feit dat wettelijk strafbaar is, met name van een misdaad, vormt een bewijs voor het begaan van een strafbaar feit.

Als een verdachte wordt ondervraagd, proberen de ondervragers vaak om een bekentenis te krijgen van de verdachte.

Een bekentenis is een van de sterkste vormen van bewijs, omdat de meeste mensen niet zullen liegen dat ze iets gedaan hebben en straf riskeren, als ze onschuldig zijn. Toch komen deze zogenaamde valse bekentenissen wel voor.

Volgens artikel 341 lid 4 van het Nederlandse Wetboek van Strafvordering mag een rechter bij een schuldigverklaring niet uitsluitend afgaan op een bekentenis van de verdachte.

Immers:

Een verdachte hoeft niet mee te werken aan zijn eigen veroordeling, ergo:

een verdachte mag liegen.

Als een verklaring van een verdachte het enige bewijs is dan kan een verdachte ter zitting roepen:

“Ik heb gelogen ik trek die verklaring weer in.”

Dan staat het OM met lege handen.

Het sterkste bewijs is zeker niet de verklaring van de verdachte.

Er zijn al zaken bekend dat daders een ander zich laten melden bij de gevangenispoort om tegen betaling hun straf uit te kunnen zitten. Iets waarvoor men nu met controlemaatregelen is gestart bij aanvang van de detentie. Het is dus niet uitgesloten dat pseudo-daders zich ook eerder in het straf- of opsporingsproces zullen voordoen als dader.

• KlaasVaak

Omdat een verdachte soms onzin praat.

En dat komt dan in zijn verklaring, ondanks dat de rechercheur weet dat het onzin is.

Al was het maar om aan te tonen dàt een verdachte onzin praat.

Daarmee kenschets je de verdachte als leugenachtig.

Soms is gepaste druk nodig om willekeurig welke verklaring te krijgen: een oprechte of leugenachtige.

De keuse is aan verdachte. Maar het is aan de rechercheur om de verdachte te confronteren.

En de toon maakt de muziek. Je hoeft je niet iets op de mouw te laten spelden.

Zo'n verdachte heeft lang genoeg na kunnen denken over zijn strategie.

En vaak denkt hij dat hij de perfecte smoes of alibi heeft.

Dan is enige vorm van druk nodig om hem/haar te overtuigen dat je er niet in mee wilt gaan.

Al was het maar om je kostbare onderzoekstijd daar niet mee te verdoen.

Maar als jou dat tegen de borst stuit of jij weet een beter manier om door te dringen tot bepaalde figuren, meldt je en wellicht wordt jouw methodiek overgenomen Politie NL-BV.

• - Gerard -

KlaasVaak, het gaat om de manier waarop. We hebben dat gezien bij de Puttense moordzaak. De verdachten worden zo onder druk gezet dat ze iets bekennen wat ze niet gedaan hebben. Of bij een Lucia. Drie weken van de buitenwereld afsluiten en dan eens met de verhoren beginnen. Of in de Deventer moordzaak. Liegen dat je vrouw er aan kapot gaat en dat jouw kinderen op school worden gepest.

De versta ik onder druk.

De politie moet bewijzen komen en ze kan dat uit de verklaring halen als een verdachte vertelt en blijkt over daderkennis te bezitten. Maar als de dader zwijgt dan zal het bewijs ergens anders vandaan moeten komen. Uit forensisch onderzoek, camerabeelden, getuigenverklaringen e.d. Maar dat moet het dan ook zijn. Als de politie niet uit een groep HA de dader kan halen dan is het pech voor de politie. Het is niet anders.

• KlaasVaak

- Gerard - Schreef:

——————————————————-

> KlaasVaak, het gaat om de manier waarop.

Mee eens. 100%

> We hebben dat gezien bij de Puttense moordzaak. De verdachten worden zo onder druk gezet dat ze iets

> bekennen wat ze niet gedaan hebben. Of bij een Lucia. Drie weken van de buitenwereld afsluiten en

> dan eens met de verhoren beginnen. Of in de Deventer moordzaak. Liegen dat je vrouw er aan

> kapot gaat en dat jouw kinderen op school worden gepest.

>

> De versta ik onder druk.

Nee, dat versta ik onder ongeoorloofde druk.

Zo staat het namelijk ook omschreven in de wet.

Zie artikel 29 SV

Zie http://hbo-kennisbank.uvt.nl/cgi/av/show.cgi?fid=4303

Druk uitoefenen is niet verboden, een verdachte mag onder enige vorm druk gezet worden.

Hoofdstuk 3.6, Conclusie:

Psychische druk is niet in alle gevallen ongeoorloofd…

Hoofdstuk 3.3:

Niet alle vormen van druk worden door art. 29 Sv verboden. Er dient onderscheid gemaakt te worden tussen geoorloofde en ongeoorloofde druk. Het blijkt echter dat de grens tussen geoorloofde en ongeoorloofde druk moeilijk te trekken is.

Het is dus niet zwart-wit. De telkens wijzigende jurisprudentie is hierin extreem belangrijk.

• BennieMak

KlaasVaak Schreef:

——————————————————-

> Omdat een verdachte soms onzin praat.

> En dat komt dan in zijn verklaring, ondanks dat de

> rechercheur weet dat het onzin is.

> Al was het maar om aan te tonen dàt een verdachte

> onzin praat.

> Daarmee kenschets je de verdachte als

> leugenachtig.

Ik zie hierin even niet het antwoord op ‘waarom druk toepassen’?

>

> Soms is gepaste druk nodig om willekeurig welke

> verklaring te krijgen: een oprechte of

> leugenachtige.

Welke is de oprechte en welke de leugenachtige?

> De keuse is aan verdachte. Maar het is aan de

> rechercheur om de verdachte te confronteren.

> En de toon maakt de muziek. Je hoeft je niet iets

> op de mouw te laten spelden.

> Zo'n verdachte heeft lang genoeg na kunnen denken

> over zijn strategie.

> En vaak denkt hij dat hij de perfecte smoes of

> alibi heeft.

Tot zover: Ok.

> Dan is enige vorm van druk nodig om hem/haar te

> overtuigen dat je er niet in mee wilt gaan.

> Al was het maar om je kostbare onderzoekstijd daar

> niet mee te verdoen.

Hier denk ik: Scoringsdrift.

> Maar als jou dat tegen de borst stuit of jij weet

> een beter manier om door te dringen tot bepaalde

> figuren, meldt je en wellicht wordt jouw methodiek

> overgenomen Politie NL-BV.

Liegen is extreem moeilijk. Een computer liegt niet. Misschien dat hiermee iets gedaan kan worden in dit digitale tijdperk?

• KlaasVaak

BennieMak Schreef:

——————————————————-

> KlaasVaak Schreef:

> ——————————————————-

> > Omdat een verdachte soms onzin praat. En dat komt dan in zijn verklaring, ondanks dat de

> > rechercheur weet dat het onzin is. Al was het maar om aan te tonen dàt een verdachte

> > onzin praat. Daarmee kenschets je de verdachte als leugenachtig.

>

> Ik zie hierin even niet het antwoord op ‘waarom druk toepassen’?

Dan moet je het nog maar eens lezen.

> > Soms is gepaste druk nodig om willekeurig welke verklaring te krijgen: een oprechte of leugenachtige.

>

> Welke is de oprechte en welke de leugenachtige?

>

je wilt het antwoord niet zie en horen,. dat is nu jouw keuze.

> > De keuse is aan verdachte. Maar het is aan de rechercheur om de verdachte te confronteren.

> > En de toon maakt de muziek. Je hoeft je niet iets op de mouw te laten spelden.

> > Zo'n verdachte heeft lang genoeg na kunnen denken over zijn strategie.

> > En vaak denkt hij dat hij de perfecte smoes of alibi heeft.

>

> Tot zover: Ok.

>

> > Dan is enige vorm van druk nodig om hem/haar te overtuigen dat je er niet in mee wilt gaan.

> > Al was het maar om je kostbare onderzoekstijd daar niet mee te verdoen.

>

> Hier denk ik: Scoringsdrift.

>

Dat is jouw gedachte.

> > Maar als jou dat tegen de borst stuit of jij weet een beter manier om door te dringen tot bepaalde

> > figuren, meldt je en wellicht wordt jouw methodiek overgenomen Politie NL-BV.

>

> Liegen is extreem moeilijk. Een computer liegt niet. Misschien dat hiermee iets gedaan kan worden in dit digitale tijdperk?

Ik heb nog nooit een computer moeten verhoren, alleen mensen.

Mensen liegen wel. zeker als ze verdacht worden van een strafbaar feit en daarvoor dreigen te moeten boeten.

En het recht geeft ze de mogelijkheid ongestraft te mogen liegen. (het niet hoeven meewerken aan eigen veroordeling)

• BennieMak

> > Liegen is extreem moeilijk. Een computer liegt

> niet. Misschien dat hiermee iets gedaan kan worden

> in dit digitale tijdperk?

>

> Ik heb nog nooit een computer moeten verhoren,

> alleen mensen.

> Mensen liegen wel. zeker als ze verdacht worden

> van een strafbaar feit en daarvoor dreigen te

> moeten boeten.

> En het recht geeft ze de mogelijkheid ongestraft

> te mogen liegen. (het niet hoeven meewerken aan

> eigen veroordeling)

Dan wil je mijn statement niet begrijpen, of daar een vraag over stellen, of je probeert mij hier in de zeik te zetten. En voor dat laatste hebben we het toilet. :D

Wat ik bedoel te zeggen is dat er ongetwijfeld digitale hulpmiddelen zijn om de leugen te ontmaskeren. Kijk, een leugen is in feite een fantasieverhaal. En sommigen zijn daar meester in (zie Ernest Louwens). Maar het is extreem moeilijk om daar niet ergens een foutje in te maken, en voor de verhoorder om dat foutje te ontdekken. Daarvoor zou hij/zij een digitaal hulpmiddel kunnen gebruiken. Duidelijk zo?

• - Gerard -

Volgens mij ben jij het spoor volledig bijster en raak je verstrekt in JOUW eigen fantasiewereld. Nog even en een leerling van het basisnderwijs kan op een zolderkamertje met behulp van zijn computer atomen splitsen.

• KlaasVaak

Oh dus Ernst Louwes liegt als hij zegt onschuldig te zijn?

Heb jij die computer dan waarmee dat is vastgesteld?

En in de wet staat dat er wettig en overtuigend bewijs moet zijn geleverd.

Niet een computerprogramma.

Jij gooit een kreet op als zijnde DE oplossing.

Deze oplossing bestaat echter niet, nergens in de wereld.

Leuk verhaal, maar ver van elke realiteitszin.

• BennieMak

Of ik het spoor bijster ben, dat zul jij wel kunnen be(ver)oordelen! Trouwens, voordat zulke gezegdes ontstonden, dacht men ook dat de wereld zou vergaan als dat zou gaan bestaan! >:D<