Strategie of manipulatie?

• BennieMak

Omdat het boven je verstand gaat, dat blijkt overduidelijk.

• KlaasVaak

Beter dat jij dit zegt dan mijn huisarts.

Je hebt je roeping gemist.

Zowel als analyticus, huisarts, rechercheur, computerprogrammeur.

Ben benieuwd voor welk beroep jij gekozen hebt met al jouw gaven.

• BennieMak

Dat is geen relevante vraag op het politie prikbord, dus staak ik deze discussie met jou.

• KlaasVaak

De relevantie is er wel alleen gaat die jouw voorstellingsvermogen te boven.

Of moet ik zeggen ‘je verstand’?

Jij meent je elke uitspraak te kunnen permiteren, totdat iemand dat bij jou doet, dan loopt je hard weg.

• BennieMak

Tuurlijk, het ligt volledig aan mij. Ik neem de verantwwordelijkheid. Maar weglopen, nee!

• - Gerard -

Computersytemen worden gemaakt door mensen. Slimmer dan een mens worden ze nooit. Logisch ook, als je weet dat het gemaakt is door mensen.

• BennieMak

Goh, nu vertel je me iets nieuws. En een computer is een hulpmiddel ten dienste van de mens, voornamelijk om zijn zwakke plekken aan te vullen…

• - Gerard -

En hoe stel jij dat dan voor in een verhoor, beste BennieMak. De computer signaleert iets bij een verdachte en gaat dat dan ‘vertellen’ tegen de verhoorder?

• BennieMak

Nu vul jij dat in wat ik bedoel, en dat is natuurlijk een stupide voorbeeld.

Dat computerprogramma zou aan de hand van de ingevoerde gegevens kunnen gaan bepalen of hetgeen de verdachte verklaard waar kan zijn, of dat er hiaten in zitten, of welke mogelijkheden er nog meer zijn, net zolang tot er een kloppend verhaal uitkomt. Hoe dat technisch uitgevoerd kan worden is een ander verhaal.

• KlaasVaak

Dat heet een verhoormatrix of een verhoorplan.

Een variant daarop is een bewijsmatrix.

Soms worden mindmaps gebruikt en soms gewoon Excelsheets.

Andere situaties vereisen specifieke maatwerkprogramma's.

Namen noemen hiervan heeft geen zin.