Zoals ik het filmpje gezien heb, en dat was gisteren en ga het niet nog een keer doen…
Die gast heeft die agent een beuk gegeven.
Het doel van de politieagenten moet dan zijn aanhouden, niet beuken.
Dan kan ik begrijpen dat de wapenstok blijft waar hij is. Ik zou dan ook liever mijn handen vrij hebben.
Op het moment dat die gebeukte agent op de grond ligt staat er nog een petje veeel te dichtbij.
Als die had gewild had ie die agent op de grond kunnen schoppen etc. Hij duwt hem zelfs.
Daar staat mevrouw de agente al een beetje besluiteloos te wezen en om zich heen te kijken.
Het kijken is niet erg, maar het uitblijven van enige relevante actie des te meer.
De ‘capuchon met bontkraag’ die die agent een beuk heeft gegeven gaat met andere agent richting waterkant.
Ook daar had zij bij moeten zijn. In elk geval bij één van de twee betrokkenen.
Ze heeft m.i. drie opties:
1. Assisteren bij de collega die de aanhouding uitvoert
2. Assisteren bij de collega op de grond om hem z.s.m. op de been te krijgen
3. Afschermen van de omstanders, in dat geval wèl met de wapenstok en desnoods met een grote bek.
In elk geval had ze de mannen van stadstoezicht kunnen instueren om als afschermers op te treden.
Dan had zij dat niet hoeven doen.
Nee…zij bedeelt zich de rol toe van portiersluiter.
Dat portier staat al te lang open, dat had best nog even zo kunnen blijven,
want ik mag hopen dat de contactsleutel wel uit het slot is.
Neemt niet weg dat die deur dicht had moeten zijn, maar ook dat zie ik haar niet checken.
Als de deur dan dicht was geweest had degene met de sleutel de centrale portiervergrendeling kunnen activeren.
Op welk moment dan ook. Het heeft wellicht niet de eerste prioriteit al denk ik dat het allang gedaan had kunnen zijn voordat de boel zo escaleerde.
Ik had, als ik een van de aanwezige politieagenten was, deze kwestie nog wel even na willen bespreken met alle deelnemende partijen.
Het filmpje is niet compleet…er is in genkipt.
Ik meen gezien te hebben dat er één man achter in de Golf wordt gezet.
Mede omdat daarna van alle petjes en bontkraagjes alleen de groene jas nog aandacht krijgt.
Waarom is mij niet duidelijk. Ook niet waarom die Toezichthouders daar wel ineens in actie komen en eerder niet.