agenten thuis bedreigd?

• martinmartin

Heb jij dit ook meegemaakt?

De arbeidsinspectie publiceerde onlangs een onderzoek waarin het concludeerde dat geweld/bedreigingen tegen agenten toeneemt.

Er wordt nergens gesproken van geweld/bedreigingen in de prive-sfeer. Steeds vaker hoor ik van dienders die thuis worden opgezocht. Ook bedreigingen richting het gezin zijn niet meer ongewoon. (zoals jouw zoontje zit toch op die en die school)

De korpsleiding doet hier niet veel tegen.

Heb jij dit ook meegemaakt? Wat kunnen we hier tegen doen?

gr. Martin

• BennieMak

Je bedoelt de polarisatie in deze ‘samenleving’ en de gevolgen daarvan?

Is dit een antwoord op je vraag?

• martinmartin

Ik wil weten of andere dienders dit probleem herkennen. En wat je als agent kan doen om je hiertegen te verweren…

Het hele debat over de verharding van de samenleving probeer ik te ontlopen. Ik ben op zoek naar pragmatische oplossingen en voorbeelden.

Zijn er agenten op dit forum die buiten diensttijd zijn bedreigd? En hoe ga je hiermee om?

• KlaasVaak

Nooit bij mij het geval geweest.

Ik zou aanhouden die verdachte de ‘spelregels’ uitleggen en waarschuwen en uitgebreid muteren.

En met de Officier van Justitie contact leggen.

Doorgaans zijn het grote woorden en weinig of geen daden.

• Lans

Ik ken situaties van collega's, waar ik begrijpelijk niet nader op in kan gaan, die zeer ernstig bedreigd (op hun huisadres) werden en serieus in levensgevaar waren.

Maar meerendeel ben ik het met je eens KlaasVaak, meestal grote bek en intimiderend gedrag.

Een keer werd ik 's nachts door een verdachte bedreigd die ik overbracht in de dienstauto. Hij vertelde mij dat hij ongeveer wist waar ik woonde en dat als hij het exacte adres zou achterhalen mij thuis op zou komen zoeken. Ik woonde toentertijd alleen, anders had ik het volgende misschien niet gedaan:

Ik heb de route naar het bureau ietsje verlegd, voor mijn huis gestopt, de verdachte uit de auto gehaald, hem mijn woning aangewezen en hem medegedeeld:

“Hier woon ik. Als ik jou ook alleen maar bij mij op de deurmat buiten zie staan (….etc….) Aan jou de keuze.”

“Dat respecteer ik” waren de woorden vd verdachte, waarna hij zelfstandig terug liep naar het dienstvoertuig en we zijn zonder problemen naar het bureau gereden zonder praatjes van zijn kant. :D

Maar goed, wat ik al schreef, ik woonde toen alleen. Nu is de situatie iets anders, denk dat ik het nu anders zou aanpakken.

Groetjes, Lans

• KlaasVaak

Lans Schreef:

——————————————————-

> Ik heb de route naar het bureau ietsje verlegd, voor mijn huis gestopt, de verdachte uit de auto

> gehaald, hem mijn woning aangewezen en hem medegedeeld:

> “Hier woon ik. Als ik jou ook alleen maar bij mij op de deurmat buiten zie staan (….etc….) Aan jou de keuze.”

Hmmmm, mompelt iets van “ten spoedigste te worden voorgeleid” :D

• Planner

KlaasVaak

Hmmmm, mompelt iets van “ten spoedigste te worden voorgeleid”

En niet alleen dat, de vraag is ook, wie bedreigt/intimideerd nu wie? Wat moet er staan onder ‘(….etc…)’?

• serine

dat mag u zelf invullen..:D

• serine

zo belde er een marokaanse man naar mijn zoon…dat gesprek ging niet helemaal lekker..

ik heb de telefoon overgenomen..en gevraagd.."wie bent u?

het antwoord was…“ïk ben de man die u uw zoon af gaat nemen..”

::o

“dat kun u gerust doen,maar ik verzeker U dat ik u opzoek tot achter in de hel en weer terug.”

ja maar u weet niet wie ik ben…zei deze durfall…want ik heb connectie's…

want ik ken die en die…

Dat is dan heel mooi…Ik ben waarschijnlijk iets ouder dan u…dus ik denk dat ik die mensen iets langer ken dan U en dan is het voor mij makkelijker om u te vinden…:P

Of wil JE dat ik vanavond nog even op visite kom?…

deze jonge man draaide om als een blad aan een boom…hij klonk wel stoer …het leek heel wat…maar zoals meestal is het een hoop bla bla en weinig wol..

Ik weet niet wat voor moeder hij aan de telefoon had verwacht….maar het was niets iets van wat hij aantrof.

beetje terug bla bla en de schrik zit erin.

even een gesprekje gehad..en u heeft gelijk mevrouw…uw zoon zal geen last meer van mij hebben…

was ik strafbaar? volgens mij niet…volgens mij reageerde ik keurig zoals ik werd behandeld..

(toegevend dat de schrik er in de eerste instantie wel even in zit hoor…met een waar gaat de wereld naar toe gevoel…het gaat immers toch om je kind)

en ik denk dat het voor een agent niet anders is waneer er iemand een bedreiging maakt richting zijn kind of vrouw…(geld ook voor de vrouwelijke agenten)

ja hoe reageer je dan?..vaak instinktief? de een met zn hoofd erbij de ander met wat meer emotie?..

• BennieMak

En als ik vragen mag, hoe pak je het nu aan Lans?