Ik ben het met Planner eens maar ik hoor ook Koos Spee steeds vaker zeggen; de agent beslist dit de agent beslist dat. Ik sta ook een beetje dubbel in het optreden van Lans. Het neigt mij net iets te veel naar eigen rechter spelen. Niemand wordt er slechter van als Lans even langs zijn huis rijdt en optreedt zoals Lans heeft gedaan. Daartegenover staat dat Lans een vertegenwoordiger is van een overheidsinstantie en de vraag komt dan al snel op: geeft die politieorganisatie Lans die ruimte en, inderdaad, als de juridische bijstand van meneer de bedreiger kans ziet, gaat Lans ook de bietenbrug en is dat dan een gevolg wat de werkgever van Lans accepteert?
Over die sleutels. Ik had laatst een winkeldief te pakken en die had ik in het kantoor van de winkel geparkeerd. De verdachte werkte prima mee, gaf ik alles wat ik van de verdachte wilde hebben. Ik gaf de verdachte te verstaan dat de politie hem zo kwam ophalen en hij hoogstwaarschijnlijk mee zou moeten naar het politiebureau. De verdachte vroeg toen: “Mijn fiets staat voor de winkel en staat niet op slot, mag ik die nog even op slot zetten?” Ik zei: “die fiets van jou interesseert mij helemaal niks, dat soort zaken moet je maar eerder bedenken als je van plan bent te jatten. Je blijft hier gewoon zitten en als je bent overgedragen dan vraag je dat maar aan de politieagenten”. Ik had dus zeker geen meter omgereden om die sleutels naar zijn vriendin te brengen, de vriendin kan die sleutels zelf ophalen in het politiebureau.
Maar, zoals bekend, ik ben dan ook geen politieagent.