agenten thuis bedreigd?

• De Enige Echte Fritsie

Ja , dat is in het verleden 1x gebeurd.

En dat is opgelost.

Daarna geen last meer van gehad.

mzzl,

Frits.

• bvk

De meeste dienders kunnen ook prima een onderscheid maken tussen echt en nep. Veel aangehouden verdachten moeten hun woede kwijt en kunnen dat “veilig” doen als ze eenmaal in de boeien zitten of op bureau. Een beetje dat “hou me vast of ik doe hem iets aan” gedrag.

Omdat de verdachte weten dat de Nederlandse diender niet in het wilde weg gaat slaan doen ze vooral stoer om zo toch maar de indruk te wekken gevaarlijk te zijn.

De dienders die wel echt gevaar lopen werken over het algemeen bij de recherche aan grote zaken met grote zware jongens. Zware jongens die alles doen om te voorkomen dat ze de bak in draaien. Jongens die er daadwerkelijk winst uit kunnen halen als ze een diender onder druk kunnen zetten zodat die van de zaak afziet of iets dergelijks. Van die gevallen zijn er genoeg voorbeelden. Toch zijn er maar heel heel weinig dienders die zich daardoor laten manipuleren. Uiteindelijk zijn er ook maar heel heel weinig verdachten die daadwerkelijk hun bedreigingen uitvoeren.

Maar het komt sporadisch voor.

Dienders zijn wat dat betreft gewoon mensen hoor. Als je het in je hoofd haalt om bij een diender thuis zijn vrouw en kinderen te bedreigen of iets aan te doen dan zal bijna elke diender niet meer voor zichzelf in staan. En dan zijn het opeens mensen met een pistool waar ze bovendien getraint in zijn en die de beschikking hebben over enorme databasen. Niet echt je meest favoriete tegenstander. Begrijpt ook de meest geharde boef wel. Daarom blijft het vaak bij (vruchteloze) intimidatie.

• BennieMak

Lans, van die 300 euro boete las ik later in een subdraad, maar ook deze valt in de categorie straf. Zijn er ook effectieve oplossingen zonder repressie? Even verduidelijken met een voorbeeldje agressie in het verkeer. Daar kun je de methode hanteren door nog agressiever er in te gaan, door meer risico te durven nemen dan je tegenstander, in de hoop dat die inbind. Wat ik ook wel een leuke oplossing vond is het verassingseffect. Door de beginnende agressie de kop in te drukken met als ‘wapen’ te reageren alsof je een bekende van die persoon bent…:D

• BennieMak

Die methode leerden we als kind tijdens de zwemles ‘drenkeling in paniek’… Mag dus niet meer? Dan maar verzuipen?