politie inzet Giro d'Italia?

• Lol

Een korte vraag. Wie betaald nu al het politie inzet voor Giro d'Italia?

Wie betaald nu alle wegen afzettingen, inclusief afritten naar snelwegen? Doet de politie dit of zijn andere instanties die zich hiermee bezig houden?

Ik als burger vind het de grootste onzin dat de politie zoveel manuren in zo'n project steken, waar meer Nederlanders last van hebben, dan Nederlanders plezier van hebben. Al die wegen die afgesloten wordt, openbaar vervoer wat stil gelegd wordt, of omgereden wordt, of kortere ritten.

Echt te gek voor woorden dit allemaal, voor die paar renners en de toeschouwers.

In mijn ogen kan de politie zich veel beter inzetten om boeven te vangen dan dit soort onzin dingen, want zo noem ik het de Giro d'Italia.

Zegt de gemeente, dan worden we op de kaart gezet, nou niemand in Italië bijvoorbeeld weet morgen meer waar de gemeente Nieuwegein ligt.

Men moet in Nederland zeer fors bezuinigen, gaan ze wel dit soort dingen organiseren die zeer veel politie inzet vraagt, en wat de politie dus gigantische hoeveelheden manuren kost en waar maar een zeer klein deel van de bevolking plezier aan heeft.

Dit geldt overigens niet alleen voor de ronde van Italië maar ook voor voetbalwedstrijden en andere evenementen. Alleen hier is de politie inzet uiteraard vele malen kleiner dat bij de Giro d'Italia.

• - Gerard -

Je draait de wereld om Lol. Wij, gewone burgers, zijn er niet voor de politie maar de politie, die WIJ zelf in het leven hebben geroepen, is er voor ons. Het is dus gelukkig nog steeds zo dat als een gemeente beslist dat er iets georganiseert mag worden de burgemmeester daar een vergunning voor uitgeeft en diezelfde burgemeester is verantwoordelijk voor de openbare orde. Hij kan in dit soort situaties ook kiezen voor een mix van politie en verkeersregelaars. Belangrijk is dat wij in dit land nog gewoon lol kunnen maken en als die lol in goede banen geleid moet worden en/of mis gaat zetten we de politie in.

• Reja

Van één gemeente weet ik dat de kosten geschat zijn op ongeveer 50.000 euro, waarvan de helft is voor veiligheidsmaatregelen. Ik vind dat een behoorlijk bedrag om zo'n rijtje fietsers 20 minuten door een gemeente te laten fietsen. Maar ja, dan staan ze wel op de kaart (van Nederland denk ik).

Verder vind ik het prima dat er zoveel manuren van de politie in gaan zitten omdat dit eenvoudigweg voor de verkeersveiligheid van belang is. Gisteren is er met de amateurs geoefend en het enige merkwaardige heb ik gezien van één motoragent die een stukje van de route afweek en vervolgens -in rustig tempo- een reeks aan verkeersovertredingen beging. Variërend van geen richting aangeven bij het verlaten van een rotonde, over de doorgetrokken streep rijden (3x) en aan de verkeerde kant langs vluchtheuvels (2x) om op die wijze een reeks auto's in te halen. Het was misschien allemaal wel nodig om tijdig van plek A naar plek B te komen, maar het publiek kijkt er anders naar.

• Lol

Ik ben het hier dus absoluut niet mee eens.

Gemeente Nieuwegein heeft bijvoorbeeld geen geld om een hekje om een grasveld te plaatsen waar zeer regel matig brommers en squads (als ik het zo schrijf) in crossen. En wij buurt bewoners hiervoor ook zeer regelmatig de politie voor bellen en die dan weer langs komt. Vaak te laat omdat ze dan al vertrokken zijn. En dan wel dit soort bedragen aan zo'n domme wielerwedstrijd zoals Reja zegt dat ze nog geen uur in de stad aanwezig zijn zoveel geld uit te geven.

Ik zou een groot voorstander zijn als de politie bij dit soort evenementen weigert mee te werken. Zeker ook in het kader van de forse bezuinigingen die er aan zitten te komen ook op politie gebied, dan is dit echt verspild geld.

• Arie

Ik ben zelf inmiddels ook op een punt aanbeland dat ik vind dat als er zoveel pijnlijke keuzes gemaakt moeten worden en straks 30 miljard moet worden bezuinigd, waardoor bijv. salarissen niet kunnen stijgen en koopkracht daalt, er alleen nog maar aan nuttige zaken geld besteed moet worden.

In het voorbeeld van Lol: noodzakelijke investeringen vinden niet plaats, maar wel ….tig duizend t.b.v. een wielerronde.

• - Gerard -

Dat hekje is leuk voor jouw straat maar de rest van N'gein heeft er ook geen barst aan. Dus ja, ook hier gaat dan het geld voor een hekje van de gemeente ten kostte van alle inwoners van N'gein voor een handjevol buurtbewoners.

De politie is -uitvoeringsinstantie- ondergeschikt aan het bevoegd gezag en heeft gewoon uit te voeren wat dat gezag hun oplegt. Het moet niet gekker worden. Wij geven de politie geld maar zouden hebben helemaal niets te zeggen over de politie dat besteedt?

• Reja

Er wordt alleen gesteld dat het geld beter benut zou kunnen worden in de ogen van sommige forumleden. Ik zie dat zelf ook zo, ondanks het begrip dat er politie inzet nodig is vanwege de verkeersveiligheid. Het gaat meer om de hoeveelheid voor een dergelijk evenement. Overigens heeft het Noorden van Nederland er bijvoorbeeld ook niets aan dat er hier een wielerronde is. Ik ben van mening dat er inzake evenementen zeer kritisch naar politie inzet gekeken dient te worden. Bij de lokale wielerronde is de politie inzet al jaren wegbezuinigd of geminimaliseerd. Er wordt door het lokale bevoegd gezag de indruk gewekt dat het allemaal heel erg belangrijk is voor de promotie van hun gemeente. Nou, in Nieuwegein bijvoorbeeld hangen er wat lullige roze strikken aan lantaarnpalen als je de gemeente binnen rijdt. In de buurgemeente van Nieuwegein bouwen ze een tribune zodat de hotemototen de wielrenners de gemeente uit kunnen zwaaien. Nee, geef mij dan Rhenen maar waar men de zondagsrust nog in ere probeert te houden. De renners rijden er wel doorheen, maar de reclamekaravaan rijdt een blokkie om. Het kost de gemeente verder geen geld en de burgervader zoekt zelf een goed plekje uit om de optocht te bekijken. Hij is een echte liefhebber en nog slim ook.

• mwb

De politie in Nederland betalen we met zijn allen.

Als u belt vanwege crossende jeugd, krijgt u ook geen rekening.

• KlaasVaak

en dat allemaal onder de noemer:

het is een reclame voor de stad

het levert geld op, door toerisme, nu en in de toekomst

het zet ons op de kaart voor volgende evenementen (zoals het WK (dat ook weer miljoenen kost))

etc.

etc.

en er is niemand die het uit kan rekenen of het klopt, of die de berekeningenberamingen die er zijn kan checken

• bvk

Gisteren tijdens de tijdritten was er ook weer een dronken knaap die geen zin had om te wachten. Dus gewoon tijdens de tijdritten, vlak na een scherpe bocht, snel over de hekken klimmen met alle risico's vandien.

Honderden mensen keken toe en maakten zich boos. Helaas voor hem stond ik aan de andere kant van het hek om hem op te wachten. Onder luid gejuich werd de knaap door mij in de arrestantenbus gegooid. En terecht.

Mede door de inzet van vele beveiligers en agenten verliep de dag verder vlekkeloos en was het een feest voor de vele vaders, moeders en kinderen langs de kant.

Heerlijk om te zien dat we in een land wonen waar men gratis naar zo'n evenement mag komen kijken en waar iedereen mag zijn wie hij is.

Zelfs noord-afrikaanse jongens die ik de rest van de week achterna zit of mij de rest van de week als hufter bekijken kwamen een praatje maken of de weg vragen en van beide kanten waren we aangenaam verrrast dat het op zo'n normale manier kon.

Ook veel allochtonen gezien die helemaal niets met wierennen hadden maar toch opgewekt waren en plezier beleefden aan de sfeer en opgetogenheid van de mensen. Op dit vlak is er dus een misschien wel onbetaalbare winst geboekt.

Niet alles is in geld uit te drukken en deze samenleving is onder andere zo mooi en vrij omdat er ruimte is voor dit soort evenementen. Het verbroederd maar geeft ook een welkome onderbreking van de dagelijkse gang. Zelfs zwervers stonden rustig te kijken en genoten ervan.