Kromme tenen.........

• Arie

http://www.youtube.com/watch?v=RI-kT1hzVJ8#t=06m12s

En dan vanaf 6.10 min.

Is dit ‘onder alle omstandigheden kalm blijven’ of is dit ‘jezelf te kijk zetten’?

Mijn mening is dat van dit (niet) optreden een redelijk verkeerd signaal uit gaat. En dan druk ik mij nog redelijk zacht uit……..

• KlaasVaak

Voor de goede orde ‘het feest’ begint op 6:10 min.

Van mij had deze bestuurder:

in elk geval een bekeuring gekregen voor het negeren van het stopteken, ik ga er niet achteraan rennen;

een bekeuring voor het niet dragen van zijn autogordel;

en de kans gekregen zijn remlichten te vervangen en als hij dat niet kon een daar een beloning voor.

Wat ik wel weer frappant vind is de wijze waarop de collega in de auto plaatsneemt.

Ik vraag me af of men hiermee juist probeert te voorkomen dat de bestuurder wegrijdt of dat dit uit naïviteit gedaan wordt.

• - Gerard -

Tsja, mijn vriendin en ik zaten ook met verbazing te kijken naar dit enorm slappe politieoptreden. Kennelijk is deze weggebruiker al helemaal kaal geplukt en is verder optreden ook zinloos.

• Lans

Zelfde hier Arie,

Zag het gisteren ook.

Buiten het feit om dat de bestuurder zo onbeschoft reageert, mag de diender, mijn inziens, zichzelf ook wel even achter de oren krabben qua optreden. Laten we het een leermoment noemen….

Ten eerste er al achter aan hollen….tja

Deur open doen, en dan het meest onbegrijpelijke, in de deurstijl gaan zitten. Ten eerste levensgevaarlijk en ten tweede, je hebt nog geen idee waarom hij niet direct stopt. Dan zou ik niet bij hem zowat op schoot gaan zitten.

Het “wijzende vingertje” van blijven staan anders krijg je een bon voor negeren stopteken…tja Die had hij van mij meteen al gehad.

Maar hetgene wat alles laat escaleren: Je zal wel wat te verbergen hebben…. Ai. Hij maakt er een strijd van over wel of geen camera en het gaat resulteren in wie het hardste kan schreeuwen. Dat wint de burger altijd. Geen argumenten maar een hoop welles-nietes gehalte. Dreigen maar weten dat je eigenlijk niets kan ondernemen, hij beledigd (net) niet. De diender heeft mijn inziens zichzelf in een raar pakket gewerkt waar de bestuurder op in gaat en de “zaak” wint.

“Ga uit mijn auto”…dan komen we weer op het begin punt, wat heb je ook in godsnaam ook in die auto te zoeken. Ga daar niet zitten. Zoals ik al zei, het is gevaarlijk en daarnaast, je kan er, en het filmpje is er het bewijs van, een hoop gezeik mee krijgen.

Misschien is er geknipt, maar de bestuurder gaf al aan: ik heb geen rijbewijs. Niet bij zich, of helemaal niet?

Enige positieve in dit filmpje, hij gaat niet bekeuren voor gedrag. In de auto zei hij al, ik geef een waarschuwing voor de remverlichting, ondanks het gedrag, houdt hij zich daar wel aan. Dat vind ik wel klasse. Hij gaat niet bekeuren voor gedrag.

Lans

• Arie

Dat laatste mag dan inderdaad zo zijn, maar gevoelsmatig gaat je bloed wel koken als je zoiets aanschouwt.

Het is natuurlijk appels met peren vergelijken, maar hoe vaak zie je niet in dat soort programma's dat - zich een stuk netter gedragende automobilisten - wel 2 of 3 bonnen krijgen als er verschillende overtredingen zijn gemaakt?

• Lans

Mee eens Arie. Buiten die remlichten om had hij ook nog eens geen rijbewijs (bij zich). Komt hij ook mee weg. Erg jammer allemaal.

Daarnaast vind ik het erg jammer dat ze alleen maar deze tak van de politie als reality show (want meer is het niet) op TV laten zien.

Vroegâh had je nog “Bij de politie” met die kale Amsterdamse brigges. Daar lieten ze zien hoe het echt bij de politie eraan toe gaat. Nu lijkt het net alsof iedere diender met een onopvallende auto bezig is met verkeersovertredingen…

• Plukkie

“Enige positieve in dit filmpje, hij gaat niet bekeuren voor gedrag. In de auto zei hij al, ik geef een waarschuwing voor de remverlichting, ondanks het gedrag, houdt hij zich daar wel aan. Dat vind ik wel klasse. Hij gaat niet bekeuren voor gedrag. ”

Mee eens,

al blijft zo'n “typetje” mens als de bestuurder irritant.

Grtz Plukkie

• KlaasVaak

Toch snap ik de term “niet bekeuren voor gedrag” niet helemaal.

Afgezien van het feit dat alle Mulderovertedingen gedragingen zijn…en je dus straft voor een gedraging, ligt in het verlengde hiervan de houding en het gedrag van de betrokkene tijdens de confrontatie.

De politie heeft de discretionaire bevoegdheid en er wordt van de agent verwacht dat hij kan inschatten wanneer schrijven achterwege kan blijven en een waarschuwing volstaat en wanneer niet.

Dit heeft m.i. mede te maken met de interactie en de bereidheid tot communicatie en discussie van de betrokkene.

Soms komt een waarschuwing of een goed gesprek niet aan, en al heb ik mezelf vooraf dan nog zo belooft dat ik niet zou schrijven loop ik niet weg zonder het gedaan te hebben.

Simpel omdat ik me geen grote bek laat geven als ik iemand volkomen terecht op zijn fouten (lees: overtredingen) wijs.

Ik kom er rond voor uit dat ik wel eens dacht van ik ga waarschuwen en uiteindelijk geschreven heb.

Simpel vanwege de onbeschofte manier van te woord staan van de tegenpartij.

• - Gerard -

En nu heb je 'Op de Bon" waarbij de politie van Tilburg en nu ook Rotterdam (als ik het goed heb) wordt gevolgd.

• bvk

Zo is dat. We spreken mensen toch aan op hun gedrag? Met een grote bek en schijt aan mijn aanwijzingen is het vragen om moeilijkheden. Voor het negeren van een stopteken, niet kunnen tonen van het rijbewijs, niet werken van de remlichten had hij gewoon een prent gehad. En op zijn advies had ik hem ook nog even uitgebreid door het systeem gehaald. In iedergeval was hij zo een half uur zoet en als hij dan nog steeds liep te schreeuwen en gek te doen kreeg van onder uit de zak. Is hij nou helemaal gek geworden! Nee, die vent had bij mij een hele zure dag gehad. Maar goed, elke diender moet doen wat hij/zij goed acht. Dit is zijn manier, prima toch. Zelf zou ik ook liever hem tegenkomen dan mijzelf. Zo eerlijk ben ik dan ook wel weer..