Amsterdamse cellen te klein, smerig en onvoldoende toezicht

• Lol

http://www.trouw.nl/krantenarchief/1996/05/11/2590895/Politiecel_Amsterdam_te_klein_en_te_smerig.html

hier schrik ik toch wel behoorlijk van.

Verder snap ik niet dat de Nederlandse wetgeving op het gebied van formaat cel kan afwijken van de Europese wetgeving.

Waarom worden de gevangenen niet zelf ingeschakeld om de boel schoon te maken? Zo zijn ze gelijk nuttig bezig, en is alles schoon en kost het geen politie/ schoonmaak manuren door een schoonmaak bedrijf. Hierop zo best bezuinigd op kunnen worden als ze het zelf schoon moeten maken.

• KlaasVaak

Kun je uit afleiden met wat voor volk de politie doorgaans te maken heeft.

>Verder snap ik niet dat de Nederlandse wetgeving op het gebied van formaat cel kan afwijken van de Europese wetgeving.

Ik denk dat dat is gelegen in de telkens weer doorgevoerde bezuinigingen.

De meeste politiebureaus in de grote steden zijn oud.

De regels veranderen voortdurend maar je kunt slecht scheidingswandjes verwijderen in een cellencomplex.

Dus de regels zullen wel gelden voor gebouwen gebouwd na een bepaalde datum.

Anders kun je bij het uitkomen van nieuwe regels en eisen in een klap een flink aantal bureaus sluiten

> Waarom worden de gevangenen niet zelf ingeschakeld om de boel schoon te maken?

Omdat dat te lang duurt. Ze komen en gaan op de gekste tijden. Afhankelijk van rechtszittingen en wanneer de arrestantenbus arriveert etc.

Als er dan telkens een emmertje sop geregeld moet worden…

Bovendien zijn sommige zo onhandelbaar dat een emmer warm water niet veilig is in hun handen.

Voorts is de kwaliteit van hun (=arrestanten) werkzaamheden ook niet gegarandeerd en maatgevend.

En moet er telkens 1 of 2 arrestantenverzorgers bij staan voor de veiligheid van arrestant en arrestanten.

Opruimen en beddegoed afhalen en in een wasgoedcontainer doen gebeurt wel.

• serine

de nederlandse wetgeving kan heel goed afwijken van de europeese….gezien de cellen er eerder waren dan verenigingd europa..en onze wetgeving niet altijd direct word aan gepast..aan wat een ander bedenkt…zeker niet als dat geld gaat kosten :D

wat betreft de smerigheid en de groote…(waar maakt men zich druk om?)

nog steeds moet je gewoon zorgen dat je niet in zón cel terecht komt.

kom nou straks moet er ook nog een tv opgehangen worden…het is geen hotel.

• Sven

Het is een politiecel. In zo'n politiecel zitten verdachten geen daders. Je mag er dus vanuit gaan dat het wel enigszins schoon is.

• KlaasVaak

en ook dan nog kun je beter zorgen dat je er niet komt als verdachte

• serine

je neemt de woorden uit mijn mond…je word immers geen verdachtte om je mooie blauwe ogen

• Lol

Sorry, maar ook verdachte zijn mensen (al zal je soms wel eens anders denken) die ondanks dat ze misdaden begaan hebben, toch wel in een redelijk schone ruimte zonder enige claustrofobie neigingen. Kan je wel zeggen had je het maar niet moeten doen, maar dat vind ik wel heel erg slap geredeneerd.

Ik snap nu inderdaad wel de opmerkingen omtrent oppervlaktes, dat is begrijpelijk.

Maar hygiëne nee dat moet beter zijn als ik het zo lees. Las ook wel ergens (weet niet meer waar) dat de schoonmakers schrijven dat de cel schoongemaakt is, maar in werkelijkheid niet gedaan is. Worden de schoonmakers dan niet dagelijks gecontroleerd door de politie of ze hun werk wel goed doen? Ten slotte betaald de politie die schoonmakers.

• Lans

Ik kan heel ver met je meegaan serine, maar ik ken een situatie dat een jongeman (misschien wel met blauwe ogen ;-)) door een vijftal meisjes was beschuldigd van onzedelijk gedrag. Jongen aangehouden en zit in eerste instantie in de (vieze) ophoudkamer en daarna in de (vieze) cel.

Na 2 dagen komt de aap uit de mouw, de meiden hadden het verzonnen. Om een reden die ik niet nader uit de boeken kan doen.

Maar wat ik er mee wil zeggen, zoals Lol en Sven al aangaven, politie werkt met verdachten. Betreffende man was geestelijk helemaal naar de kl*te, bleek dat hij van geen kwaad bewust was. En dan vind ik niet dat je kan zeggen: “Boeien dat die cel stond naar zeik, dat hij onder de lakens van zijn voorganger moest liggen, had hij maar geen verdachte moeten worden…..”

Er komen zoals in mijn voorbeeld ook wel een verdachten binnen die dat niet over zichzelf hebben uitgeroepen.

Het hoeft niet te blinken, het hoeft niet overdreven comfortabel te zijn, maar een beetje hygiëne is een minimale must.

Groetjes, Lans

• Lol

Lans ben 100 % met je eens. En zo te lezen ontbreekt het nogal eens aan de minimale hygiëne.

Mijn vraag is overigens nog niet beantwoord, wie voert de controle nou uit op het schoonmaak werk? Want als ik het zo lees is die controle nu ook niet best te noemen, anders zou het toch beter schoongemaakt worden lijkt mij.

• serine

ik heb zelfs een celletje van binnen mogen bekijken een nachtje..

ik was jong en een weglopertje…(niet eens echt…mijn moeder zei rot maar op…en dat deed ik ook)

na een maand verdwenen te zijn geweest werd ik snachts bij een vriendin thuis uit mijn bed gehaald…of ik naar huis terug wilde,…

nee..

tja dan word het een celletje…en ze belde de jongere hulppost..die de volgende morgen kwam..

het celletje was klein…en toen al ranzig..maar ik had wel schone papieren lakens..:)

smorgens kreeg ik thee en twee droge bruine boterhammen..iet wat gedateerd..wel met normaal beleg..niet eens zeep of spinnen erop…:D

en nee ik heb er geen trauma aan over gehouden…is geen plek waar je wil zitten nee..(in mij geval was t altijd nog beter als thuis…;)

dus ja ik onschuldig…mishandeld kind…heeft ook in zon celletje gezeten…

die pech kan je eens hebben…is het heel erg? ja het is klein…maar je hoeft er niet te wonen ofzo..meestal is het maar tijdelijk..je gaat er niet dood van.

er zijn wel ergere dingen.