Nieuwe verkeersregels per 1 juli

  • MofkaP

    Vanaf 1 juli 2010 mag een rouwstoet niet meer doorsneden worden. De regeling geldt alleen op gelijkwaardige kruisingen, dus zonder verkeerslichten, voorrangsborden of haaientanden.

    -Weggebruikers moeten op een gelijkwaardige kruising voorrang verlenen aan de volgauto's van een rouwstoet, ongeacht van welke kant de rouwstoet komt en ongeacht of de rouwstoet rechtdoor gaat of afslaat;

    -Het eerste voertuig van de rouwstoet valt niet onder deze regeling en moet zich dus aan de normale voorrangsregels houden;

    -De regeling geldt niet op voorrangskruisingen, rotondes, kruispunten met verkeerslichten, invoegstroken en uitritten. Daar gelden voor de rouwstoet de normale voorrangsregels;

    -De regeling geldt alleen als de voertuigen van de rouwstoet (zowel begrafenisauto’s als particuliere volgauto’s) op de juiste wijze voorzien zijn van de officiële vlaggen (zie afbeelding hieronder);

    -De officiële vlaggen, bevestigd aan de linker- en rechterzijde van de voertuigen, mogen alleen gebruikt worden om de overledene naar zijn laatste rustplaats (begraafplaats of crematorium) te begeleiden;

    -Voertuigen zonder officiële vlaggen vallen niet onder de regeling en moeten zich aan de normale voorrangsregels houden.

    -Een voetganger of een bestuurder van een gehandicaptenvoertuig die een zebrapad wil oversteken, moet een naderende rouwstoet voor laten gaan;

    -De bestuurder van een autobus die van een bushalte binnen de bebouwde kom wil wegrijden, moet een achter hem naderende rouwstoet voor laten gaan.

    Vlaggetje moet aan weerszijden van de auto worden gevoerd en moet boven het voertuig uitsteken.

    -Parkeerplaatsen kunnen door middel van onderborden gereserveerd worden voor een bepaald doel, bijvoorbeeld het afzetten en ophalen van passagiers of het opladen van elektrische auto’s.

    -Het gebruik van ligplaatsen in bussen, taxi’s en personenauto’s is toegestaan, mits deze ligplaatsen aan bepaalde eisen voldoen.

    -Onterecht gebruik maken van een gehandicaptenparkeerplaats is niet meer mogelijk (laden/lossen en in- en uitstappen van passagiers).

    -Fietsen mogen voorzien zijn van richtingaanwijzers.

    -Bestuurders van lijnbussen, trams en andere voertuigen die gebruik mogen maken van een busstrook of busbaan, mogen over-verdrijvingsvlakken en puntstukken rijden, die in een busstrook of busbaan liggen.

    -Er worden twee nieuwe verkeersborden ingevoerd met de betekenis:

    verboden voor autobussen en verboden voor vrachtauto’s en autobussen.

  • KlaasVaak

    > Onterecht gebruik maken van een gehandicaptenparkeerplaats is niet meer mogelijk (laden/lossen en in- en uitstappen van passagiers).

    daar vind ik nog niets over

  • MofkaP

    art. 26 1 a RVV komt te luiden: een gehandicaptenvoertuig, voor zover het parkeren rechtstreeks verband houdt met het vervoer van een gehandicapte.

    Vraag me af hoe dat handhaafbaar / controleerbaar is als een auto is voorzien van een gehandicaptenparkeerkaart.

    Dat laden en lossen is me ook niet nog niet helemaal duidelijk.

  • MofkaP

    Dat laden en lossen was een foute interpretatie van mij.

    Ik werd op het verkeerde been gezet omdat het bericht spreek van “gebruik” van de gehandicaptenparkeerplaats en niet van “parkeren”.

    Ik heb de toelichting doorgelezen en daar staat het volgende:

    … het parkeren van een gehandicaptenvoertuig op een gehandicaptenparkeerplaats moet verband houden met het vervoer van een gehandicapte.

    Een andere belangrijke wijziging is art 76 (eindelijk).

    Een doorgetrokken streep die zich niet langs de rand van de rijbaanverharding bevindt (en die een begrenzing van een rijstrook aangeeft) mag niet worden overschreden. PUNT

    Met een aantal uitzonderingen zoals vluchtstrook, spitstrook, fietsstrook.

  • KlaasVaak

    Vandaar die onderbroken strepen op auto- en provincialewegen rechts van de rechter baan?

    Zeer verwarrend nabij afslagen en parkeervakken.

    Vlak bij mijn gemeente is zo'n parkeervak tussen een afrit en de verkeersborden die de afrit aankondigen.

    Mensen die terplaatse niet bekend zijn, of in file rijden, of in de mist, denken dan dat de afrit begint.

    Ze sturen naar rechts om dan te zien dat er een infobord staat.

    Oeps, uit schrik naar links en 50 meter verder, met aarzeling, alsnog naar rechts.

  • ¥ Lotje ­­¥

    huh . ik weet niet beter of je gaf de rouwstoet voor rang . vlaggen op de rouw auto, de volgers lichten aan . Alleen bij het stoplicht( rood) moet de rouw auto ook stoppen . Maar verder ,is er een stoet ,dan voor laten gaan en niet er door heen . Is dat een keer afgeschaft dan????????

  • Rob II

    Ja, met de invoering van het RVV 1990.

  • ¥ Lotje ­­¥

    ow dan hoef ik me niet meer bij te draaien van hoe het moet . ;)8-)