uitwijken op vluchtstrook

• fons

Stel, ik sta achteraan in de file. Ik zie in mijn spiegels een achterligger op mij af komen die never nooit niet meer stil gaat komen te staan en dus achter tegenop mij gaat knallen. Daar ben ik niet zo enthousiast over en ik stuur mijn auto dus vliegensvlug de vluchtstrook op teneinde een aanstaande botsing met de achterligger te voorkomen.

Vraag 1: is dat toegestaan in dat geval om deze reden?

Maar het verhaal gaat nog verder. Stel nu dat de achterligger het vooruitzicht om achter op de file te knallen ook niet zo ziet zitten en vervolgens besluit om zijn auto ook maar de vluchtstrook op te sturen, waardoor hij alsnog achterop mij knalt omdat ik mij immers dan ook op de vluchtstrook bevind.

Vraag 2: ben ik dan (mede) aansprakelijk omdat ik eigenlijk ook niet op de vluchtstrook hoor te staan?

Dat was het. Fons dankt u.

• Lol

OP DIT KUT FORUM PLAATS IK NIETS MEER !!!!!!

• De Enige Echte Fritsie

Het is verboden om zonder noodzaak gebruik te maken van de vluchtstrook.

Mbt vraag 1: Ik durf in jouw voorbeeld wel de noodzaak te zien.

Het antwoord is dus: Ja, dat mag.

Mbt vraag 2: achteroprijden is in 99,99% van de gevallen fout, ook op de vluchtstrook.

Het antwoord is dus: nee, je bent niet (mede) aansprakelijk als de achteropkomer op jou knalt terwijl je op de vluchtstrook staat.

Tip van de dag: in voorkomend geval rij dan een flink stuk door op de vluchtstrook. :D

• fons

Gelukkig niet, maar je kunt je voorstellen dat beide partijen in een dergelijke situatie erg vaal belang hebben bij het uitwijken naar de vluchtstrook en dat het dus zeker niet ondenkbaar is. Nogal conflicterende belangen dus.

Lol Schreef:

——————————————————-

> Leuke vraag Fons,

>

> Ben hier wel benieuwd naar het antwoord.

>

> Is dit echt gebeurd ?

• - Gerard -

Mijn zwager is dat twee weken geleden overkomen. Hij stond achteraan in de file, keek in zijn spiegel en zag een andere auto razendsnel op hem afkomen. Gevolg was een aanrijding waarbij beide auto's total loss zijn geraakt. In eerdere gevallen had mijn zwager uit kunnen wijken naar de vluchtstrook maar in dit geval was dat geen optie, daarvoor ging het te snel.

Dan de vraag of je mag uitwijken naar de vluchtstrook. Dat lijkt mij niet echt bijster moeilijk te beantwoorden, de naam VLUCHTSTROOK verraad eigenlijk alles. Meestal tref je auto's aan op de vluchtstrook van mensen/bestuurders die pech hebben, en toch noemen we het niet PECHSTROOK.

Mijn zwager heeft er lichamelijk nog steeds last van. Hij heeft pijn in zijn nek en rug. En mocht je ooit willen beslissen tussen jouw gezondheid en mogelijk die van inzittenden of de kans lopen op een bekeuring wegens het wellicht onrechtmatig gebruikmaken van de vluchtstrook dan hoop ik maar dat je de juiste beslissing neemt en altijd kiest voor jouw gezondheid.

• Lans

Ik sluit me aan bij De Enige Echte Fritsie.

Het woord “vluchtstrook” dekt de lading al.

Een achteropkomende bestuurder moet ten alle tijden de situatie dusdanig onder controle hebben en overzien dat deze zijn voertuig onder elke omstandigheid tijdig tot stilstand kan brengen. Dus ook op de vluchtstrook.

Groetjes, Lans

• KlaasVaak

Eén van de vertalingen in het Duits van ‘vluchtstrook’ anders wel ‘ die Pechstreife’.

• Reja

Van de week zag ik een wit Mercedes busje met zwrte strepen (Justitie, vervoer) rijden die de vluchtstrook gebruikte (met blauw, blauw aan in grill en achterop) om hierdoor langs de file te gaan. Voegde even later weer in om hetzelfde te doen bij de volgende rij wachtenden. Hoewel ik mij daar absoluut niet aan stoor, heb ik het gevoel dat het niet zo hoort.

• KlaasVaak

Ik weet niet wat hun vrijstelling omvat…

Het hoort denk ik niet maar wordt soms gedaan omdat gevangenen op tijd bij een rechtszitting moeten zijn, danwel op tijd weer in de PI.

Al denk ik niet dat een rijdende file ingehaal mag worden

-met een te grote onderlinge snelheid,

-met een snelheid van de file hoger dan 40-50 km/uur

• Reja

Het ging allemaal rustig en netjes, zo'n file die even stilstaat en dab weer gaat rijden tot de volgende oprit.

Ik heb ook geen idee waarom deze auto's allemaal blauw erop hebben zitten. Het idee dat de verdachte “op tijd” in de rechtzaal moet zijn lijkt me een slecht argument, de hele file staat vol met mensen die ergens op tijd moeten zijn.