uitwijken op vluchtstrook

• - Gerard -

Tsja KlaasVaak. Nu kun je wel opnoemen hoe het geregeld is, waarvoor dank natuurlijk en niets ten nadele van jou, maar Reja en ik willen dat graag anders zien. Iets goedkopers.

Nederland kent geloof ik 10 regio's waar rechtbanken actief zijn en in hetzelfde regio een justitie. Nu de politie nog terug naar 10 en dan kunnen we de criminelen mooi lokaal opsluiten en berechten.

Wat dacht je daar van? Scheelt mooi wat centjes.

• bvk

Gerard, ik kan me jouw gedachten goed voorstellen hoor maar het kan niet. Ons bureau heeft bijvoorbeeld twee dagverblijven. Daar moeten alle aangehouden verdachten in. Ook de verdachte die onder invloed is, ook de zwerver, ook de winkeldief. De ruimte is beperkt. Er is geen wc. Daarvoor moet een agent speciaal komen om de verdachte naar het toilet te begeleiden. Je kunt iemand die in de bajes zit daar niet even een dag opsluiten omdat hij morgen naar de rechtbank moet. Dan zouden dus al die bureaus verbouwd moeten worden. Een tientallen miljoenen kostende operatie. Bovendien zijn agenten geen cipiers. Dat is een totaal ander vak. Ik ben nu agent en was cipier dus ik weet waar ik over praat.

Natuurlijk zouden veel zaken beter of anders kunnen maar we leven in de realiteit en die kent nu eenmaal zijn beperkingen. Ook nu is het zo dat een gevangene om half zes wordt gewekt, dan tot half zeven in de wachtcel zit tot hij op transport gaat. Vervolgens om acht uur of negen uur op de rechtbank aankomt. Daar soms tot 16:00 of 17:00 uur moet wachten in een kale stinkende ( echt ze stinken!!) wachtcel tot hij voorkomt. Dan weer terug en soms pas in de avond laat weer terug is. Al die tijd is er niet! voor eten gezorgd. Er is alleen een toilet en koffie of water. Vind ik allemaal prima hoor maar het geeft al aan dat het heus geen verwennen is of comfortabel wachten. Voor 90% van de transporten wordt geen blauw gebruikt en zit de verdachte gewoon 15 uur op een kop koffie af te zien om tien minuten voor de rechter te staan. Het valt dus best wel mee allemaal. Echt. Elke gevangene ziet er tegenop en blijft het liefst in zijn cel liggen. 

• - Gerard -

Prima uitleg, waarvoor dank. Je geeft alleen niet aan waarom je daarvoor met blauw over de vluchtstrook zou moeten. En waarom het voor heel Nederland zo belangrijk is dat een verdachte op tijd voor de rechter moet staan. Ik zie de noodzaak niet en de noodzaak voor gebruik van blauw en de vluchtstrook bij nood(hulp) en oranje voor de overige hulpdiensten zie ik wel.

En als het zo is wat Rob II schrijft: het kan een vormfout opleveren, iets wat KlaasVaak als onzin bestempelt, dan regelen we het in de wet toch zo dat het geen vormfout kan opleveren?

Dagelijks staan honderdduizenden Nederlanders in de file en kost ons land dagelijks vele miljoenen.

• bvk

Het blauw moet gewoon aan omdat het rijden over de vluchtstrook gevaarlijk is. Sommige diensten zoals rijkswaterstaat hebben geen blauw en moeten dan oranje voeren. En voor de rest moet ik je de antwoorden schuldig blijven. Ik denk ook dat met aanpassen van een aantal wetten een heleboel zaken vele malen beter geregeld kunnen worden. Maar de juridisch onderlegden onder ons zullen ook dat wel kunnen weerleggen denk ik. Ik merk in ieder geval dat het in mijn vak bijzonder goed voor de gemoedsrust is als je de zaken zo nu en dan maar gewoon accepteert zoals ze zijn. Scheelt een hoop stress en een overspannen rikketik.

• - Gerard -

bvk Schreef:

——————————————————-

> Het blauw moet gewoon aan omdat het rijden over de

> vluchtstrook gevaarlijk is. Sommige diensten zoals

> rijkswaterstaat hebben geen blauw en moeten dan

> oranje voeren. En voor de rest moet ik je de

> antwoorden schuldig blijven.

Jammer. ;)

> Ik denk ook dat met

> aanpassen van een aantal wetten een heleboel zaken

> vele malen beter geregeld kunnen worden. Maar de

> juridisch onderlegden onder ons zullen ook dat wel

> kunnen weerleggen denk ik. Ik merk in ieder geval

> dat het in mijn vak bijzonder goed voor de

> gemoedsrust is als je de zaken zo nu en dan maar

> gewoon accepteert zoals ze zijn. Scheelt een hoop

> stress en een overspannen rikketik.

Zeker, het boeit mij verder ook niet in die zin dat ik me er niet aan erger als die gasten van justitie over de vluchtstrook rijden, maar als we het er toch over hebben wil ik graag weten hoe het zit.