multiple choice vraag

• bvk

Reja Schreef:

——————————————————-

> Multiple choice vraag, wie gaat Gerard aanhouden

> voor afpersing van Lans:

>

> A: KlaasVaak

> B: rijsbergen

> C: mwb

> D: De enige echte Fritsie

Haha dat zal dan E: BVK worden want ik heb straks dienst. 

• KlaasVaak

Waar, mee eens.

• - Gerard -

Lans Schreef:

——————————————————-

> Het is heel simpel:

>

> Doet hij zelf een handeling om het goed wat hij

> wil hebben te pakken en doet dit onder bedreiging

> van geweld: Diefstal met geweld.

> Bv Kassa open doen, afstand nemen, mij niet volgen

> etc etc omdat ik je anders doodschiet. De

> omstandigheden dmv geweld dusdanig situeren dat

> hij bij het goed kan komen wat hij wil

> toe-eigenen.

>

> Dreigt hij de ander wat aan te doen zodat die

> ander in een postitie wordt gedwongen om het goed

> aan hem af te geven: het goed wordt dus niet

> weggepakt maar door het slachtoffer aangegeven,

> dan is het afpersing.

Tuurlijk is het simpel. Daarom gaan we blijkbaar ook allemaal eerst de fout in.

Maar Lans, nu stuur ik jou een email of ik bel je ff dat je 100.000 aan mij moet betalen. Geef ik je nog wel door hoe en wanneer. Hoe heet dat dan? Want jij gaat mij dat nooit betalen maar stuurt waarschijnlijk een heleboel collega's achter mij aan. Maar ondertussen pers is jou wel af. Niet dan? Diefstal met geweldpleging kan het niet zijn want ik heb nog geen cent van jou afgepakt maar dat is wel mijn bedoeling.

En of de boef nu zelf het geld uit de kassa pakt of hij laat de kassamedewerker het geld uit de kassa pakken en pakt het dan uit haar handen. Ik zie het verschil echt niet.

• - Gerard -

Ik denk dat mwb zich als eerste zal melden. :D:D

• rijsbergen

dat verschil hoef jij ook niet te zien gerard zolang het OM en de rechters het maar wel zien.

• KlaasVaak

- Gerard - Schreef:

> En of de boef nu zelf het geld uit de kassa pakt of hij laat de kassamedewerker het geld uit de kassa pakken en pakt het dan uit haar handen.

> Ik zie het verschil echt niet.

Het gaat om de preciese handeling van het toeëigenen.

A) Als de dader zelf de handeling verricht: hij houdt de kassier(re) op afstand door te dreigen en doet een greep in de kassa: diefstal met geweld.

B) Als de dader dreigt en zegt '“geef me al je geld” en duwt een tas oid naar de kassier(re): afpersing.

De dader pakt het geld niet zelf (handeling van toeeigenen, toeëigenen is het element uit diefstal)

Er is ooit een stel rovers geweest die van multiplex een geldwagen hadden nagemaakt.

Het uniform hadden ze al en zijn een bank ingelopen.

Ze kregen zo de geldkoffers in handen.

Geen diefstal met geweld.

Als ik me goed herinner was het gekwalificeerde diefstal dmv valse kostuum (art. 311.5 SR):

In dat wetsartikel staat namelijk het volgende:

311 lid 5: diefstal waarbij de schuldige zich de toegang tot de plaats van het misdrijf heeft verschaft of het weg te nemen goed onder zijn bereik heeft gebracht door middel van braak, verbreking of inklimming, van valse sleutels, van een valse order of een vals kostuum

• Lans

Waar. Mee eens. ;)

• Lans

- Voor dat mooie telefoontje of emailtje van je: De uitvoeringshandelingen zijn begonnen, door die stapel collega's die ik op je afstuur is het gestopt maar dat is geen vrijwillige terugtreding van jou. Dus dan is het een geslaagde (strafbare) poging. ;)

- Om het geld uit de handen van de kassadame te krijgen moet hij haar eerst bewogen hebben het uit de kassalade te halen. Daar zal hij vast bij gedreigd hebben en haar de opdracht gegeven het geld eruit te halen.

Hij gebruikt dus het dreigen met geweld zodat zij overstag gaat om hem te geven waar hij om vraagt. -> afpersing

- Een graai in de kassalade en het dreigen met geweld zodat zij de dader niet kan beletten, of misschien slaat hij haar wel k.o. zodat hij bij het goed kan komen-> diefstal met geweld.

Nu moet het verschil toch wel duidelijk zijn Gerard? ;)

• - Gerard -

Lans, ik begrijp jouw uitleg heus wel. Zit ik toch nog met een ander probleem. Bij die diefstal met geweldpleging gaat over het wederechtelijke toe-eigenen en bij afpersing gaat het over wederechtelijke bevoordelen.

Kun je dat ook eens uitleggen?

• - Gerard -

Ach ja, die rijsbergen. Mijn zoon antwoord dan altijd op de volgende manier: Goh ..