multiple choice vraag

• - Gerard -

KlaasVaak Schreef:

——————————————————-

> - Gerard - Schreef:

> > En of de boef nu zelf het geld uit de kassa pakt

> of hij laat de kassamedewerker het geld uit de

> kassa pakken en pakt het dan uit haar handen.

> > Ik zie het verschil echt niet.

>

> Het gaat om de preciese handeling van het

> toeëigenen.

>

Ja, en ik hoop dat Lans in mij reactie op die van Lans, of jij, mij dat even kunt uitleggen. Afpersing spreekt over bevoordelen, niet over toe-eigenen.

• rijsbergen

Het toe eigenen is volgens mij gericht op eigen voordeel en bij afpersing kan er ook sprake zijn van bevoordeling van een 3e. Bij afpersing kan er ook sprake van niet tasatbare zaken die dus niet toe te eigenen zijn bv onder bedreiging een schuld kwijtschelden

• - Gerard -

Ik ben er wel uit.

Het is een poging tot afpersing. Het misdrijf afpersing, zoals de vraag is gesteld en weergegeven door de topicstarter, is niet voltooid.

Zie ook: http://jure.nl/bm7360

• KlaasVaak

je weet niet uit de info van topicstarter hoe het verhaal afloopt, dus weet je niet of het een poging is

• Lans

Ah ok, ik snap jouw punt.

Bij diefstal met geweld word gesproken over toeeigenen. Het gaat om tastbare spullen, zoals contant geld, sieraden, producten e.d.

Doordat de wetgever bij afpersing gebruik maakt van de term bevoordelen, heb je meer ruimte in de wet en is het ook toepasbaar op niet tasbare spullen.

Uiteraard bevoordeel je als je geld af pakt. Eigenlijk hetzelfde als toeeigenen.

Maar je kan jezelf of een ander bevoordelen zonder dat je zelf iets toeeigent.

Stel de verdachte dreigt met geweld dat een medewerker van een winkel geld over moet maken op zijn rekening of op de rekening van een vriend in Peru ;)

Giraal geld is niet iets wat je kan vastpakken, niet iets wat je letterlijk kan toeeigenen, maar je kan jezelf er wel, of een ander, mee bevoordelen.

Als ze in het artikel 317 hadden gesproken over toeeigenen, dan zou je, (zie mijn voorbeeld hierboven) enkele illegale handelingen niet onder dat artikel kunnen scharen. Resumerend, het bevoordelen ipv toeeigenen omvat meer en is minder beperkt toepasbaar als toeeigenen.

Groetjes, Lans

• Lans

Gerard, Zoals KlaasVaak al aangeeft, je weet niet hoe het afloopt en/of het een poging is.

Geeft de dame het geld af en de verdachte neemt dit geld mee, dan is het een voltooide afpersing.

Het is pas een strafbare poging als de uitvoerhandelingen zijn begonnen (w.o. het dreigen met geweld, verbaal of non verbaal) en als het feit niet kan worden voltooid door onvrijwillige terugtreding van de verdachte. (hij ziet opeens politie naderen en hij maakt zich zonder buit uit de voeten).

Dan is het inderdaad een poging. Gezien de casus hier niet over spreekt is het enige goede antwoord: Afpersing.

Groetjes, Lans

• - Gerard -

KlaasVaak, Lans, ik zal de stelling voor alle duidelijkheid herhalen… je kunt het nameljk op 2 manieren lezen….

Vraag: Een persoon dwingt een medewerker van een winkel, onder bedreiging van een vuurwapen, het geld uit de kassa aan hem te overhandigen

Er is niets van de handeling van de medewerker bekend. De medewerker kan net zo goed weigeren het geld te overhandigen met als gevolg dat de persoon die dwingt het geld zelf uit de kassa pakt maar het zou ook zo kunnen zijn dat de medewerker wel aan de dwang van de overvaller voldoet. In de vraag is dat niet duidelijk. Bewezen is een poging tot afpersing en verder tasten wij in het duister.

Maar ……

De stelling kan ook gelezen worden als een gebeurtenis die heeft plaatsgevonden. De medewerker heeft inderdaad het geld overhandigd.

• - Gerard -

Resumerend..

Afpersing vereist een handeling van de benadeelde(n).

Diefstal en/of diefstal met geweldpleding, daar ontbreekt een onvrijwillige handeling van de benadeelde.

• Lans

Ik denk dat het kwartje helemaal is gevallen bij je! (tu)

• Lans

Duidelijk. Maar het was mij duidelijk dat ze doelden op een voltooid delict, anders had er wel een poging afpersing tussen de antwoorden gestaan ;)