multiple choice vraag

• KlaasVaak

Uitgangspunt en dus het EERSTE STREVEN, blijft altijd wat er in het wetboek van strafrecht staat.

Als het OM vindt dat je best een multiple choice formuliertje in kunt vullen,

zal zij daarbij rekening houden met de tijd die ervoor nodig is en dat is niet 2 uur.

Doorgaans is de aanrijtijd ook minstens 10 minuten.

Dus als je zo'n formulier een paar keer gemaakt hebt weet je precies wanneer je kunt gaan bellen.

Antwoord geven op de 7 W vragen: wie wat waar wanneer waarom waarmee en welke wijze,

gecombineerd met de elementen van het strafbare feit,

in een chronologische vorm,

hoeft geen 2 uur te duren.

De eerste keer is misschien even lastig,de tweede keer al veel minder, etc.

Hieronder een voorbeeld van de vrije tekst die ingevuld moet worden:

——————————–

Ik, Jan Jansen, was op 1-1-2001 werkzaam als beveiligingsbeambte van Pietersen Beveiliging.

Ik had die dag dienst bij C&A aan de Grote Marktstraat 123 te Den Haag.

Ik was als zodanig herkenbaar gekleed in een beveilingsuniform.

Op de linker revere van mijn uniform is een zilverkleurig V symbool zichtbaar.

Toen ik om 12:34 uur die dag (=wanneer) op de kinderafdeling (=waar) liep zag ik dat een vrouw (=wie) met 2 kinderspijkerbroeken (=wat) (=enig goed dat geheel of gedeeltelijk aan een ander toebehoort) naar de herenafdeling liep.

Ik ben haar toen achterna gelopen. Toen de vrouw op de herenafdeling achter een pilaar ging staan zag ik dat zij de 2 kinderspijkerbroeken,

die zij in haar rechterhand had, in haar boodschappentas stopte (=waarmee/welke wijze) (=wegnemen).

Hierop ben haar achterna gelopen. Ik heb de vrouw hierbij niet meer uit het oog verloren.

Zij verliet de winkel bij de uitgang aan de Gedempte Gracht, zonder de kinderspijkerbroeken ter betaling aan te bieden bij de kassa aldaar.

Op de Gedempte Gracht heb ik de vrouw aangehouden voor diefstal.

Hierna heb ik de vrouw verzocht mee te komen naar het kantoortje van ons beveiligingsbedrijf in de C&A.

Op weg naar het kantoortje hoorde ik de vrouw zeggen dat zij de kinderspijkerbroeken had weggenomen omdat zij in de bijstand zit (=waarom) (=met het oogmerk etc.).

Om 12:45 uur heb ik de politie gebeld en hen verteld dat ik een aanhouding heb verricht en hen verzocht ter plaatse te komen.

———————–

Een andere methodiek kan zijn twee rijtjes te maken:

wie (een vrouw)

wat (2 kinderspijkerbroeken)

waar (op de herenafdeling…)

wanneer (dag datum tijd)

waarom (geen geld)

waarmee (boodschappentas)

welke wijze (aan het zicht onttrekken)

hij (of zij)

enig goed (2 kinderspijkerbroeken)

dat geheel of gedeeltelijk aan een ander toebehoort (van C&A)

wegneemt (pakken, verplaatsen, wegstoppen, aan het zicht onttrekken)

met het oogmerk (kennelijk met het doel niet af te gaan rekenen)

om het zich wederrechtelijk (geen overeenstemming met C&A dit te doen)

toe te eigenen (wegstoppen in de tas en daarna niet af te rekenen en pand verlaten)

Vul achter die rijtjes de antwoorden in en maak daar in chronologische volgorde een verhaaltje van.

Als je dat doet dan kun je haast niet fout. Op sommige vd 7 w vragen kun je als beveiliger niet altijd een antwoord weten zoals de waarom vraag.

Mocht er toch iets niet naar wens zijn van de agenten pas je het aan op de computer en print je het opnieuw uit.

Dat kan al helemaal de tijd niet zijn.

• - Gerard -

Ja, dat noemen wij in de beveiliging een specifiek rapport en die maken we voor de werkgever en de opdrachtgever. In dat speciefiek komt echter ook te staan: De naam van de vrouw, de geboorteplaats, de geboortedatum en de huidige woonplaats en adresgegevens. Daarnaast de waarde van het gestolen goed, of de vrouw afstand heeft gedaan van het gestolen goed. Op welk tijdstip de politie arriveerde en de naam van de agent die de verdachte heeft overgedragen gekregen. Tevens vermeld je of de vrouw een winkelontzegging heeft gekregen en of ze die ook heeft ondertekent of niet. Anders heeft het allemaal zo weinig zin.

Wat heeft dat met een aangifte te maken? En wat doet de verklaring van de vrouw er toe?

Waarom gebruiken jullie die winkeldiefstalformulieren niet? Die je zo van internet kunt downloaden. Je kunt ze trouwens ook bestellen als doordruk. Hoef je het verhaal maar 1 keer te schrijven.

• - Gerard -

KlaasVaak, als jullie dat formulier zouden gebruiken dan zul je merken dat jullie ook binnen een paar minuten weer kunnen vertrekken.

Want hoe gaat dat dan? De politie komt ter plaatse, ze geven je een hand en stellen zich netjes voor. Vervolgens zeggen ze: “Zegt u het maar, wat is er gebeurd?”. Dan leg ik uit wat ik heb gezien en heb gedaan. En dan mag de verdachte wat zeggen. Meestal is hij of zij het er gewoon mee eens. Dan stelt de agent de identiteit vast van de verdachte en vraagt of de verdachte bekend is bij de politie. Dan nemen we samen het aangifteformulier door. Daarna mogen de handjes omhoog en wordt de verdachte gefouliieerd. En in 8 van de 10 gevallen gaan de handboeien om. Nemen het orgineel aangifteformulier, tekenen ze voor overdracht, en een kopie winkelontzegging bij zich. Nog een vriendelijke groet, eventueel weer een handje schudden,en dat was het.

Trouwens, op dat aangifteformulier komt wel mijn naam te staan maar niet mijn priveadresgegevens. Ik doe namelijk aangifte namens het winkelbedrijf.

• KlaasVaak

Gerard,

het formulier dat ik bedoel is waarschijnlijk sterk gelijkend op het winkeldiefstalformulier dat jij bedoelt.

Zoals ik schreef:

Als het OM vindt dat je best een multiple choice formuliertje in kunt vullen,

(…)

Hieronder een voorbeeld van de vrije tekst die ingevuld moet worden:

Op het formulier staan diverse vakjes zo ook voor de personalia van de verdachte.

Het ging mij meer om het probleemgebied voor de meeste beveiligers: de vrije tekst invullen.

Een naam in een vakje ‘naam’ lukt wel…gelukkig.

• - Gerard -

Als dat invullen nou gewoon lukt dan zou ik er toch op aandringen het formulier: KLIK HIER welke gewoon is te downloaden bij de politie te gebruiken, dan zul je zien dat het leven een stuk eenvoudiger kan

Het kan niet fout. En er is ook helemaal geen convenant voor nodig. Ik zou zeggen: een win win situatie.