Eerst aangifte of niet?

• Arie

Dit keer eens een vraag van mijzelf. Namelijk: in welke gevallen moet er een aangifte worden gedaan wil de politie een zaak oppakken en in welk gevallen kan de politie zelf spontaan besluiten om een onderzoek op te starten?

Ik vraag dit in verband met de videobeelden in dit item over ‘feestelijkheden’ in Den Haag gisteravond na de winst van het nationale elftal. Vanaf ongeveer 6 minuten zie je overduidelijk dat een cameraman getrapt wordt en van zeer nabij in zijn gezicht en/of camera gespuwd. Zeer goor!!

Kunnen ze die ‘lama’ niet opsporen zonder dat de cameraman aangifte heeft gedaan?

• LM

Dat lijkt mij in dit geval lastig. Je zult eerst moeten bedenken wat het strafbare feit is waarvoor deze persoon opgepakt zou moeten. Bijv. belediging of het verstoren van de openbare orde.

Afhankelijk van de ernst is een aanhouding buiten heterdaad mogelijk. Voor sommige strafbare feiten waaronder ook belediging) geldt dat vervolging alleen mogelijk is op een klacht van de beledigde.

• KlaasVaak

Het lijkt mij meer een (eenvoudige) mishandeling (trap) of belediging (spugen).

De rest van de aanwezigen lijken niet bij hem te horen noch in vereniging deel te nemen.

En als dit een cameraman is van een verkenningseenheid (wat ik vermoed aan zijn houding en gedrag)

dan komt dat meneertje nog wel aan de beurt.

De camera-/politieman doet aangifte en zijn foto wordt intern verspreid.

See you soon….

• Lans

Hoi Arie,

De politie kan in ernstige gevallen zaken ambtshalve vervolgen. Zonder dat er aangifte is/wordt gedaan.

Voorbeeld, stel een melding over huiselijk geweld. De agent ziet dat de vrouw mishandeld is en behoorlijk gewond. De man heeft bloed van haar aan zijn handen.

Vrouw weigert echter aangifte te doen. Man wordt in zo'n situatie gewoon aangehouden en vervolgd zonder dat de vrouw aangifte heeft gedaan. Het ambtshalve laten vervolgen dus.

Een aangifte is dus niet altijd nodig. Een heel duidelijk geval: Het slachtoffer is overleden. Die kan geen aangifte meer doen. ;)

Echter in deze situatie (filmpje) verwacht ik niet dat dit wordt opgepakt.

• - Gerard -

Zat ik gistermiddag naar het voetballen te kijken, en daar werd me toch geschopt…….. en niet alleen tegen de bal. Ik hoop niet, Arie, dat agenten zich met dit soort flauwekul in de marge gaat bezighouden. Maar dat los van jouw vraag natuurlijk.

• KlaasVaak

Daar zijn al uitspraken over: niet alle letsel op speelvelden is letsel dat je had kunnen verwachten toen je aan de wedstrijd deelnam.

http://www.elsevier.nl/web/1040296/Nieuws/Sport/Voetballer-riskeert-acht-jaar-wegens-doodschop.htm

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Sport/21656/OM-vervolgt-Spartaspeler-na-doodschop.htm

• hetIsMij

zelfs na aangifte doen ze niets… bespaar je de moeite!

• Rob II

Dat is een wel hele algemene opmerking. Zou de politie inderdaad niets ondernemen na een aangifte dan zouden er een heleboel rechter en officieren van justitie inmiddels werkeloos zijn en daar lijkt het bepaald niet op.

Uit het nieuws moet je inmiddels hebben begrepen dat de politie niet voldoende mankracht heeft om elke gedane aangifte ook te kunnen onderzoeken. Zelfs voor zaken die op een prioriteitenlijst staan ontbreekt voldoende mankracht.

Daarnaast wil de politiek ook nog eens bezuinigen. Dat zal de beschikbare opsporingscapaciteit zeker geen boost geven.

• hetIsMij

wil je echt de politiek in de discussie gaan gooien ?

er zijn landen waar met veel minder geld veel meer mensen in de toom worden gehouden, waarom zou dat hier niet kunnen ?

hint: wel de lusten, niet de lasten

• - Gerard -

Rob II Schreef:

——————————————————-

> Dat is een wel hele algemene opmerking. Zou de

> politie inderdaad niets ondernemen na een aangifte

> dan zouden er een heleboel rechter en officieren

> van justitie inmiddels werkeloos zijn en daar

> lijkt het bepaald niet op.

Ligt de oorzaak bij het aantal aangiftes of ligt de oorzaak in de ontelbare wetten, regels, procedures, formuliertjes e.d. die men zelf in het leven heeft geroepen.

Kijk, als ik morgen de enige marktkoopman ben in dit land waar je appels kunt kopen en ik vraag aan elke klant 30 formuliertjes in te vullen die eerst moeten worden verwerkt om een appel te mogen kopen dan duurt het misschien wel een maand voordat je die appel ook daadwerkelijk in handen hebt.