Belgische politie

• Lol

Inhoud verwijderd door topicstarter

• Lans

Tja, is het nu de mentaliteit van de pers of de politie?

Zeker het stuk van het AD kan je ook lezen als dat de politie langskwam, het tafereeltje zag gebeuren, de bewoonster er op aansprak dat zoiets niet is toegestaan en dat er zelfs een boete van 20.000 euro op staat en dat ze dit niet meer moet doen en/of ervoor gaat zorgen dat het beeindigd gaat worden.

Nergens staat dat ze daadwerkelijk die boete heeft gekregen.

Maar goed, ik ben er niet bij geweest. Ben wel benieuwd naar de echte toedracht. ;-)

• KlaasVaak

Hoe zielig is het als jij op de hoek van die straat een café hebt

en voor een terras met televisiebeelden een vergunning moet aanvragen,

deze vergunning kost geld, in de vergunning worden eisen gesteld,

om aan de eisen te voldoen moet je kosten maken?

En de buurvrouw op de hoek (of de kroeg aan de overkant…) denkt:

de gemeente kan me wat, ik zet mijn TV in de tuin.

Dat is toch een vorm van concurrentie: oneerlijke concurrentie.

Want degene die zich aan de regels houdt maakt kosten, en degene die dat niet doet is goedkoper uit.

Vandaar de regels hieromtrent en daar valt de buurvrouw kennelijk ook onder.

Anders kan de kroeg op de hoek wel sluiten, dan kost een tv-scherm op zijn terras geld en bij de buurvrouw niet.

Slimme café-eigenaren sluiten dan een deal met de buren en zetten daar het tv-scherm zodat het vanaf het terras van het café te zien is. Geen vergunning nodig, wel een vol terras.

• - Gerard -

Wat zal zo'n vergunning kosten? 35 euro? Maar mevrouw had 100 man in de tuin en ze verkoopt geen drank zoals de café's.

Waar het over gaat is dat de politie de wet MOET handhaven en zelf niet VINDT dat iets wel of niet mag. Dat is al voor de politie besloten. Het zou wat zijn als de wetgever iets verbiedt en de politie zegt: “Je kunt mijn rug op, ik handhaaf niet.”. Want dan schaffen we de politie gewoon af.

• Lans

MOET handhaven vind ik een iets te zware lading. Dan zou de politie bij iedere ontbrekende fietsbel een bon moeten uitschrijven.

Ik hou het liever bij dat de politie de wet MOET hanteren. En zo is het ook wettelijk bepaald. Discretionaire bevoegdheid. Het is aan een diender om te bepalen of hij waarschuwd of een boete uitschrijft. Het is verboden om de natuurlijke behoeftes te doen in de bebouwde kom volgens veel APV's. Wat nu als iemand in een bebost gebied staat te piesen, 1 meter vanaf het bord “ einde bebouwde kom” ? Tuurlijk, je moet een grens stellen maar wel in alle redelijkheid.

Ik ben het wel met je eens dat een diender niet moet bepalen of iets wel of niet mag, maar gelukkig ligt de discretionaire bevoegdheid bij de politieagent zelf.

Kan je je misschien nog herinneren dat een derde remlamp op de auto verboden was? Zoveel veiliger, zoveel duidelijker. Volgens de wet toentertijd absoluut verboden. Maar geen diender (naja, uitzondering een streber misschien) die daar een bon voor uitschreef.

Groetjes, Lans

• KlaasVaak

Hoho, ene meneer Moerland uit Haaglanden heeft mij er zo een ooit (ca. 18 jaar terug) uitgeschreven! :D

Had ie alleen een verkeerde feitcode opgeschreven: een aanhanger met meer remlichten oid.

Ik terug naar het bureau omdat, volgens hem, de adminstratie iets fout gedaan had wilde hij het geeltje hebben om hen ermee te confronteren. Bleek hij zelf e.e.a. fout opgeschreven te hebben.

Vervolgens viel hij erover dat ik aan de verkeerde zijde van de weg geparkeerd stond voor het hoofdbureau

(mocht toen ook niet).

Toen ik hem vroeg hoeveel van de andere auto's, die aldaar ook fout stonden, van zijn collega's waren droop ie af…

Toen deden ze de bekeuringen nog niet aanpassen en opnieuw insturen…gelukkig

• KlaasVaak

Die vrouw handelde niet uit commercieel belang, dat geloof ik graag.

Maar de wetten zijn daar wel op gericht.

En jij vindt nu dat de politie het had moeten laten gaan…

En als jij boven die mevrouw woonde en overlast van dit ‘evenementje’ had gehad.

Bijvoorbeeld kleine kinderen die niet konden slapen vanwege de herrie?

Of als jij die kroeg op de hoek had gehad en wel een ‘evenementen’vergunning had aangeschaft?

En die zijn vele malen duurder dan 35 Euro.

En zelfs dan is het vaak niet toegestaan om schermen in de richting van de openbare weg op te stellen.

Dit om oploop en verkeersopstoppingen (trottoir, rijbaan) te voorkomen. http://www.missethoreca.nl/1081466/cafe/cafe-nieuws/OokInUtrechtGeenWKOpGroteTv-schermen.htm

Dan is het dus de volgende keer zo dat geen enkel café een vergunning aanvraagd en wacht op een toevallig passeerde agent.

• Fred Kleven

Kom op zeg Klaas Vaak, Lans (een politie medewerker) geeft toch een heldere kijk op het hele gebeuren.

• KlaasVaak

Ben ik weer helemaal gerustgesteld.

En volgens mij onderschat je Lans als je hem een politiemedewerker noemt.

Maar daar heb jij een patent op.

• Fred Kleven

Tuurlijk Klaas, dat was ook het geval met Artikel 5.9.29 de knipperende losse fietsverlichting, of de mening van Cohen: rookverbod éénmanszaak herzien/terugdraaien. Bevel is Bevel ligt gelukkig héél ver achter ons.