Belgische politie

• hetIsMij

man man man, wat als?

wat als jij straks de deur uit gaat en onder een bus komt, ga je nu ook maar preventief jezelf opsluiten?

ik ben het vaak eens met je post's, maar dit slaat echt als een lul op een drumstel.

Als er kleine kinderen moesten slapen in de buurt, dan hadden de ouders daarvan de politie gebeld, en DAN had de mevrouw een bon moeten krijgen.

Zelfde voor de cafe-eigenaar, als die geklaagd had, ga er dan wat van zeggen, en niet dit (de cafe eigenaar zou dan ook laf zijn trouwens, direct de politie bellen ipv eerst zelf polshoogte te nemen, maar dat terzijde)

En de laatste opmerking, het gaat hier om een tv'tje, niet om een “groot scherm” vergelijken met Utrecht slaat dan ook helemaal nergens op…

• - Gerard -

Lans Schreef:

——————————————————-

> MOET handhaven vind ik een iets te zware lading.

> Dan zou de politie bij iedere ontbrekende fietsbel

> een bon moeten uitschrijven.

> Ik hou het liever bij dat de politie de wet MOET

> hanteren. En zo is het ook wettelijk bepaald.

> Discretionaire bevoegdheid. Het is aan een diender

> om te bepalen of hij waarschuwd of een boete

> uitschrijft.

Ik noem dat handhaven. Mijn buurman kan mij ook een waarschuwing geven maar daar trek mij in het algemeen geen ruk van aan. En ik neem aan dat als de agent een waarschuwing geeft hij dit ook noteert als een waarschuwing, anders is het volstrekt zinloos.

• KlaasVaak

Ik verkondig geen geloof.

Je hoeft het dus niet aan te nemen.

Hoe wil je als politie optreden als er geen regels zijn die het optreden onderschrijven?

Er is zoiets als artikel 166 van de gemeentewet en een APV en gemeentebesluiten.

Hier een voorbeeld van de APV van Amsterdam en het artikel over tv schermen: http://amsterdam.nl/aspx/download.aspx?nocache=true&file=/contents/pages/111830/besluitburgemeestertv-schermenedek2008.pdf

En dat artikel kent geen grootte van schermen…

Dus een tv van 32" of een scherm van 3x6 meter: dezelfde voorschriften.

Hier een voorbeeld van Zandvoort: http://www.zandvoort.nl/website/webgen.nsf/(framesets)/inter-start?opendocument&body=http://www.zandvoort.nl/website/webgen.nsf/page?openagent&id=_A6AFBFCE48DF5216C1257731006DFD3F

De gemeente neemt een besluit en de politie is degene die moet handhaven.

Overal zie je terug dat horecabedrijven een vergunning moet hebben (en die kost een paar centen).

En in die vergunning staan dan weer voorwaarden (beveiliging, brandpreventie, geen glas maar plastic glazen, max. aantal bezoekers, toezicht).

En die voorwaarden kosten nog veel meer geld. Dus zou je kunnen denken: ik doe het wel zonder en betaal een boete.

Ook zie je overal terug dat schermen niet vanaf de openbare weg zichtbaar mogen zijn.

Deze wetgeving kent overeenkomsten met de afvalstoffenverordening.

Als een particulier afval op onjuiste wijze aanbied krijgt hij een boete van ca.60-90 Euro.

Als een winkelier zijn afval op straat achterlaat (lees: op onjuiste wijze aanbiedt) is dat een economisch delict en kost het een paar honderd Euro.

Waarom zou een winkelier niet zijn afval in een ondergrondse container mogen storten waar bewoners dat wel mogen denk je?

• - Gerard -

Je stapt nu wel snel naar een vergunning voor evenementen KlaasVaak. Is het een evenement als een kroeg een TV neerzet?

• KlaasVaak

Nee in de orde van grootte als de Tour of WK.

Maar in de reeds afgegeven horecavergunning zal bijna altijd staan dat elektronisch versterkt geluid, tv-scherm, etc. niet toegestaan zijn.

Dus zal er een aparte vergunning voor de nieuwe situatie (het feestje of evenement) moeten worden aangevraagd.

Daarin moet je vermelden:

-wat je wilt gaan doen

-hoeveel mensen je toe wilt laten / er op af komen

-of dit vrij toegang is of besloten

-etc.

Dan volgt een reactie van de gemeente met voorwaarden waaraan moet worden voldaan.

Dit kan zijn beveiliging, geen versterkte muziek of alleen geen house muziek.

Of het laatste half uur geen opzwepende muziek en afbouwend tempo.