wat vinden agenten nou zelf van collega's

• hetIsMij

stel nou he, dat alles wat je daar zegt ook zo zou zijn. dan is er nog steeds geen enkele reden om een knietje in iemands buik te geven, er zijn hele andere manieren om iemand aan te houden.

• DePeter

Ja okay je hebt gelijk. Dan zou ik zeggen “Rammen” jongens, zet hem op. De Beuk er in.

• DePeter

Ondanks dat mijn scherm nu weer zuiver is ben ik niet van mening veranderd.

• KlaasVaak

BOA's wilden een bekeuring uitschrijven voor op het trottoir fietsen.

De BOA's voerden aldus een zogeheten ‘staandehouding’ uit bij die meneer.

De persoon in kwestie wilde zich niet legitimeren.

Die staandehouding moet die meneer dulden, of hij wil of niet.

Die meneer moet zich dus legitimeren, kennelijk kon of wilde hij dat niet.

Niet zelden omdat men denkt dat die BOA's niet bevoegd zijn voor zulke zaken en men het gewoon vindt dat de politie dan maar komt.

Op het moment dat hij wegloopt onttrekt hij zich aan zijn staandehouding en mag hij worden vastgepakt (door de BOA).

Dat zie je de BOA ook doen. Op een gegeven moment vraagt de BOA aan hem ‘als ik je loslaat blijf je dan staan’ of woorden van gelijke strekking.

Vervolgens komt het fietsteam en gaat die meneer iets doen dat lijkt op het stallen van zijn fiets.

Ik zou als ik die agente was niet afwachten of hij die fiets gaat stallen of gebruikt om een swing mee te geven.

Het zal namelijk de eerste keer niet zijn.

En als hij met die fiets had gesmeten dan had hier een bericht gestaan over het niet capabel zijn van de agente.

Vervolgens wil de agente hem aanhouden en gaat de meneer gekke bewegingen staan maken.

Op dat moment, dat hij niet meewerkt aan zijn aanhouding, in dit geval gekke dingen gaat staan doen, onttrekt hij zich reeds aan zijn aanhouding.

Zodra namelijk wordt uitgesproken dat hij is aangehouden dient hij mee te werken en de aanhouding te ondergaan.

Dan komt de agent erbij en zie je dat de meneer zijn eigen armen vastpakt.

Dit doet hij kennelijk om het boeien (op zijn rug) onmogelijk te maken.

Dat knietje is formeel toepassen van geweld en is toegstaan.

Hiermee breekt de agent het verzet van de meneer en kan hij worden aangehouden.

Het knietje is lager in de geweldsspiraal dan pepperspray en bovendien heb je als agent daar meer nazorg aan.

Nu kon de man worden geboeid en afgevoerd.

Conclusie:

Terecht en proportioneel toepassen van geweld.

• KlaasVaak

Het aan de kant duwen is ook meer omdat de meeste BOA's geen geweldsbevoegdheid hebben

en dus alleen mogen staandehouden. Langzaamaan komen er vaker en meer BOA's met handboeien en pepperspray.

Nu dienen de BOA's alleen nog uit zichzelf als de politie ter plaatse is te zorgen voor de afscherming van het publiek, zodat dat niet in de rug kan lopen tijdens de aanhouding. Vaak zie je dat ze mee gaan staan kijken en met hun rug naar het publiek staan.

• KlaasVaak

Als je geen kennis van wet- en regelgeving hebt moet je niet zulke conclusie trekken,

en zeker niet dienovereenkomstig te handelen.

• KlaasVaak

Of alle betrokkenen gehoord worden valt nog te bezien.

Ik ken collega's waartegen een klacht is ingesteld die alleen de afhandeling via een mailtje ter kennisname kregen gestuurd. Soms valt er niets te klagen namelijk, dan hoeft er ook niet gehoord te worden. Elke klacht dient wel in behandeling te worden genomen.

• KlaasVaak

Lees dit eens een poets dan nog eens, ik ben benieuwd :)

• hetIsMij

je vergeet alleen dat en knietje helemaal niets helpt als ik mijn handen in elkaar vouw, enige wat wellicht gebeurt is dat mijn bijde handen naar mijn buik zullen gaan als reflex, en niet uit elkaar.

pepperspray zou mijns inzien ook al behoorlijk lomp zijn, als agent weet je hoe je bij zo iemand zijn handen los krijgt, en dat is niet zo.

• KlaasVaak

Kennelijk is het knietje uiterst effectief.

Na het knietje liet hij zijn handen los en werd de man geboeid.