geen aangifte aan nemen

• serine

een vriend van mijn zoon staat hier met zijn moeder..hij is door een bekende van zijn scooter beroofd..moeder gaat gelijk met zoon lief naar het politie buro..

mevrouw u kunt nu geen aangifte doen,u moet daarvoor een afspraak maken…

moeder staat verbaasd hier.

is in hoorn gebruikelijk dat ze liever geen aangiftes aan nemen zeg ik en ik bel het landelijke nummer…waar een aardige mevrouw een nummer opgeeft waar je je scooter als vermist kan melden..toen ze hoorde dat het om een beroving ging…wilde ze de zoon toch wel even spreken om er een melding van te maken..

en was enigzinds verbaasd over het feit dat er geen aangifte werd opgenomen anderhalf uur geleden…

mij verbaasd het niets…want al gebeurd er om twaalf uur smiddags wat…zeggen ze ook rustig…maakt u maar een afspraak.

echt bizar.

• KlaasVaak

Wat is je vraag?

• serine

1 is dat normaal dat een politie buro van zon grote stad niet thuis geeft bij een beroving?

immers kan je geen internet aangifte doen van beroving van motor voertuigen cq scooters.

2 had die persoon op dat buro haar niet beter moeten voorlichten?

ivm de nu eventuele gereden boetes

3 is het niet van belang dat deze brommer zo snel als mogenlijk als gestolen word opgegeven?

zodat mocht deze overvaller er wat mee uitspoken…de scooter bekend staat..en de eigenaar niet aansprakelijk gesteld word voor iets wat hij niet heeft gedaan?

als was het alleen maar gemeld?

(*goed het is opgelost nu hoor…daar niet van…maar niet dankzij dat buro..mevrouw had geen idee wat ze moest doen..anders dan morgen terug gaan om een afspraak voor aangifte te doen…4 beroving lijkt mij toch wel iets waar de deur voor open zou moeten gaan…toch?…of ben ik nou gek?

• serine

ik snap dat het druk is in de stad nu hoor…

(maar dit is door de weeks op dit buro ook gewoon standaard procedure.zonder dat er voetballen is

• KlaasVaak

ik geloof dat we deze discussie over deze gemeente al eens eerder hier gevoerd hebben?

• serine

kan….dit is immers niet de eerste keer dat er zoiets gebeurd nee…

maar is geen antwoord op mijn vraag…

is dit overal zo? (behalve dan op de dorps burotjes)

• swat

Spreken we hier over een “beroving” waarbij het slachtoffer met geweld is beroofd van zijn scooter of is de dader op de bromfiets gestapt en daarmee weggereden zonder dat hij daarvoor toestemming had?

Helaas gebeurt het steeds vaker dat de politie niet meer op elk moment voor elke politieklus klaar kan staan. Als er een keuze moet worden gemaakt tussen mensen binnen om aangiftes op te kunnen nemen en dan te weinig mensen op straat dan kiestr men voor het niet opnemen van aangiftes en voldoende mensen op straat.

Veel korpsen hebben de laatste jaren geïnvesteerd in politiemedewerkers die niet de straat op hoeven maar wel bevoegd zijn om aangiften op te nemen. Dit laatste met het doel meer agenten op straat te kunnen houden. Door de bezuinigen is er geen geld meer om deze extra medewerkers nog te kunnen betalen. Contracten worden daarom niet meer verlengd en vacatures voor deze functie's worden niet meer opgevuld en komen te vervallen

Gevolg agenten moeten weer aangiftes opnemen en als zij andere taken hebben die dringender zijn dan worden er geen aangiften opgenomen.

Behalve in zaken waar “bloed uit loopt” kan op die handelswijze een uitzondering worden gemaakt. Wellicht moest in het door Serine beschreven geval die afweging worden gemaakt.

Heel vervelend en heel ongewenst maar de politie kan er weinig aan doen. Deze werkwijze wordt haar noodgedwongen opgedrongen.

• serine

zo en zo zijn alle agenten vanavond op straat…het is druk in de stad..dat begrijp ik…

ik weet wat voor zooitje het in de stad kan zijn.,..

maar zet daar dan iemand neer op het buro die die mevrouw wel kan voorlichten over wat ze wel moet doen om eventuele verdere schade te voorkomen..

het bleek heel simpel te zijn …bel naar het nummer..071…..ofzo…geef daar de brommer op als vermist…dan staat hij in iedergeval bekend…

zo heel erg moeilijk was dat dus niet…

hij was wel berooft maar er vloeide geen bloed…klem gereden door een auto…eraf geduwd en weg gereden..

brommer is ook goed verzekerd..dus dat zal ook geen nood zijn…maar wel een hevig geschrokken moeder die werkelijk niet wist hoe te handelen of wat te doen…(terwijl die man die daar dienst had en kennelijk geen aangifte op mocht nemen haar toch wel even weg wijs had moeten kunnen maken)

dat vind ik toch eigenlijk geen pas hebben hoor.

maar goed je verhaal is duidelijk…mankracht te kort…voor vandaag begrijp ik dat…voor de dagen in het verleden iets minder…maar goed ik kan niet in het personeels bestand kijken…

kan je daar wat mee? burgemeester een om een antwoord vragen? weet hij eigenlijk wel dat het zo erg speelt in deze regio? word zon man daarvan op de hoogte gehouden? dat zal toch wel?

• KlaasVaak

misschien PVV stemmen ;)

• serine

niet te geloven…ik krijg net een telefoontje…

wat een verassende actie…

door de melding van de landelijke meldpunt…is de politie hier van dit buro wel meteen in actie gekomen..(dat zou ik niet hebben verwacht..zeker niet op zon avond als deze..)

de scooter is terug…

de dader ging rennen…maar ik denk dat ze die inmiddels wel bij de kraag hebben gevat..

duidelijk verhaal…geen bezetting op het buro…des te meer op straat. in het vervolg dus gewoon het landelijke politie nummer bellen waneer de deuren van dit buro min of meer dicht blijven.

verassend..(tu) deze had ik echt niet verwacht mensen…zo zie je maar weer…;)