Snelweg met 5 rijbanen

• Beheer Rouwverwerkingsprikbord

Een verkeersvraag.

Het is druk en ik rij op een 5 baans snelweg op baan 2 en wil gaan inhalen op baan 3.

Op baan 4 wil iemand op dat zelfde moment terug naar baan 3 omdat er 2 auto's met hoge snelheid over baan 4 en 5 aan komen racen.

We willen dus op hetzelfde moment dezelfde plek innemen op baan 3, wie mag?

Ben benieuwd ;)

Sander

• KlaasVaak

Allereerst tel je de banen vanaf de middenberm of de as van de weg.

En ik denk dat dat is wat je bedoelde anders haal je niet links in, en dat is strafbaar.

“We willen dus op hetzelfde moment dezelfde plek innemen op baan 3, wie mag?”

-Niemand mag, om het zo even zwart-wit te stellen.

Beide voertuigen ondergaan een zijdelingse verplaatsing waarvoor geldt dat het overige verkeer voor dient te gaan.

Het veel gehoorde ‘rechts heeft voorrang’ is een misvatting want ‘rechts-voor-links’ hier niet van toepassing!

Mocht het tot een aanrijding komen zal de ellende zeer waarschijnlijk gedeeld worden.

Ik zeg bewust ‘zeer waarschijnlijk’ om mitsen en maaren uit te sluiten.

Als je heel abstract stelt dat beide auto's identiek gedrag vertonen en bij een verplaatsing uit baan 1 en 3 naar 2,

en de voertuigen op baan 2 met elkaar in aanraking komen dan is het 50/50.

• ¥ Lotje ­­¥

hoi

IK denk inschatten ……

Ik zou die op baan 4 zat er eerst maar tussenlaten . Zijn die snelle duivels dan voorbij dan zou ik de poging wagen .

• swat

Het komt mij voor dat de auto op baan 4 reeds in overtreding is nu er kennelijk reeds ruimte op baan 3 was om te rijden. Voertuigen dienen immers zoveel mogelijk rechts te houden.

Verder is het zoals Klaas Vaak zegt voertuigen die een zijdelingse manoeuvre maken behoren het overige verkeer voorrang te verlenen. De verkeersregels voorzien niet in deze specifieke omstandigheid dus men dient het gezonde verstand voorrang te verlenen.

• KlaasVaak

> Het komt mij voor dat de auto op baan 4 reeds in overtreding is nu er kennelijk reeds ruimte op baan 3 was om te rijden.

Alleen voor de duidelijkheid vd lezers: je telt nu weer van rechts naar links.

En die auto wilde toch in het gestelde voorbeeld invoegen in de andere baan?

Zonder het totaalplaatje te schetsen met snelheid en bezetting van de rijstroken zijn dit bijzaken.

Beperken we ons tot de twee voertuigen die met elkaar in aanrijding komen:

Beide zijn dan fout.

Komen ze (nog) niet met elkaar in aanraking:

Beide horen zich niet te verplaatsen.

> Voertuigen dienen immers zoveel mogelijk rechts te houden.

De overige voertuigen reden harder dus die hoeven niet meer rechts te houden.

En deze overige voertuigen staan feitenlijk buiten deze casus.

> Verder is het zoals Klaas Vaak zegt voertuigen die een zijdelingse manoeuvre maken behoren het overige verkeer voorrang te verlenen.

> De verkeersregels voorzien niet in deze specifieke omstandigheid dus men dient het gezonde verstand voorrang te verlenen.

Uhh, de regels voorzien prima in deze specifieke omstandigheid, zie je zin ervoor. :)

En in geval van ‘status quo’ gaat er niemand.

Het zelfde kan zich voor doen op gelijkwaardige kruisingen.

Als ieder voertuig een voertuig rechts van zich.

Dan zou men er tot aan Sint Juttemis staan.

• TopCat

In de praktijk komt het meestal op het volgende neer:

Degene met het meeste lef wisselt gewoon van rijstrook.

Degene met het meeste verstand laat even het gas iets los.

T.C.

• KlaasVaak

dat zal, alleen de vraag was ‘wie màg’ :)

• - Gerard -

Je -in het algemeen- mag inhalen, het moet niet. Daar staat tegenover dat je zoveel mogelijk rechts moet houden. Staat trouwens los van de overige bestuurders die op hoge snelheid jou willen inhalen. Jij moet dus niks, die andere bestuurder moet. En dan lijkt het mij persoonlijk logisch in deze situatie, dat als de ene bestuurder iets MOET en jij slechts MAG, je de andere bestuurder in dit geval voor laat gaan.

• serine

links haalt rechts toch altijd in…rechts toch nooit links?…

dat geld dan toch ook op een 5 baans weg?

• KlaasVaak

Het gaat hier niet om inhalen maar om gelijktijdig het zelfde gat in willen dat zich tussen beide rijders hun rijstrook bevindt.