letselschade door honden derden

• Jan

Ik heb een vraag:

Mijn vrouw liep afgelopen woensdag naast haar paard op het terrein van de manege waar haar paard gestald is.

Plotseling komen er twee honden van iemand (wij weten inmiddels wie dit is) het terrein op gerend.

Haar paard schrikt hier zo van, dat ze begint te bokken. Hierdoor komt mijn vrouw lelijk ten val.

In het ziekenhuis blijkt dat haar elleboog verbrijzeld is. Ze is opgenomen en de volgende dag geopereerd.

Volgens de artsen is het nog maar de vraag of alles weer goed komt.

Er bestaat een kans dat de losse botdelen niet meer aangroeien en ze opnieuw onder het mes moet (voor een prothese).

Ook kan ze functieverlies krijgen aan haar elleboog.

Wij willen de eigenaren van deze honden aansprakelijk stellen.

Mijn vrouw haar moeder en onze dochter hebben alles zien gebeuren.

Ik heb de eigenaren van de honden inmiddels telefonisch gesproken. We hebben voor woensdagavond een afspraak gemaakt.

Hoe kunnen wij dit het beste aanpakken qua aangifte bij de politie.

Dit willen wij doen om verzekeringstechnische redenen en eventueel later voor letselschade.

Ook kan ze over twee weken niet genieten van onze vakantie richting de zon.

Ze werkt in de zorg,

Groet Jan.

• Lans

De politie is voor strafrechtelijke afhandeling. Dit is een civiele aangelegenheid en hiervan kan geen aangifte bij de politie worden opgenomen.

Mocht u met de eigenaar van de honden er niet uitkomen kunt u een advocaat in de hand nemen of het spelen via de ziektenkostenverzekering (schade te verhalen op derden) van uw vrouw.

Sterkte met het herstel.

Groetjes, Lans

• mwb

Sja, het is zoals Lans schrijft.

U kunt bij de politie aangifte doen van strafbare feiten.

Dat is diefstal, vernieling etc.

Er kan sprake zijn van een strafbaar feit als iemand een hond opzet tegen anderen, maar daar is hier geen sprake van.

Hier is geen strafbaar feit gepleegd, dus er zal ook geen aangifte worden opgenomen.

U geeft aan dat U aangifte wil doen ‘om verzekeringstechnische reden’.

Het is mij in dit geval onduidelijk wat de technische reden is waardoor U van uw verzekering aangifte zou moeten doen.

Waarschijnlijk wilt U dat een en ander goed vast gelegd word.

Welnu, dat kan door gegevens uit te wisselen met de tegenpartij en het voorval te melden bij uw verzekeringsmaatschappij.

Bij het uitwisselen van de gegevens heeft het geen enkele zin om over de schuldvraag in discussie te gaan.

De kans dat U daar uit komt is in dergelijke gevallen toch vrij klein, en dus leiden zulke discussies vaak tot ruzies en dan kan het zijn dat de politie wel moet ingrijpen, maar dat wilt U niet.

Meldt het geval aan uw verzekering en die gaan dan aan het werk, daar betaalt U nu maandelijks die premie voor.

• Jan

Hartelijk dank voor jullie reacties.

Heb deze vraag ook op de advocatenprik gepost en krijg hier de dezelfde antwoorden.

We gaan er morgen mee aan de slag!

• - Gerard -

Maar je moet er wel rekening mee houden dat verzekeringsmaatschappijen dagelijks met elkaar te maken hebben en jij waarschijnlijk 1 maal in de 10 jaar. Dus, wel even de vinger aan de pols houden en als je vindt dat jou onrecht aangedaan wordt je er niet zomaar bij neerleggen.

Mijn vriendin had een tijdje terug een aanrjding met een fiets. Zij kwam van rechts, de fetser van links. Als het aan de verzekeringsmaatschappijen had gelegen had mijn vriendin alles kunnen betalen. De man van de fietser werkt voor een verzekeringsmaatschappij en dacht even alles wat je kunt bedenken bij mijn vriendin te verhalen. Fietsers zijn, volgens velen, vaak onschendbaar en een aarijding met een fietser wordt te vaak beschouwd als domme pech voor een automobilist.

Ik heb zelf maar even de telefoon gepakt en toen werd het al snel anders. Heel eenvoudig; ik zeg tegen de verzekeringsmaatschappij (lokale boer als tussenpersoon). Als ik jou tegenkom dan parkeer ik mijn fiets wel even in die Mercedes van jou. Zullen we dan eens zien of fietsers altijd de schade vergoed krijgen. Ik geloof dat mij vriendin iets van 25 euro heeft moeten betalen.

• serine

succes..(tu)