C/E Rijbewijs

  • Tinus79

    Hallo allemaal.

    Ik ben gevraagd door een vriend van mij om een paar ritjes te doen met een C/E combinatie. Maar nu dient het volgende aan ik heb alleen mijn C rijbewijs en rij wel vaker alleen met een vrachtauto (Bak), het gaat om een klein trailertje met een 20 voeter. Wat zijn nu de problemen waar ik tegen aan kan lopen als ik door de Politie word aangehouden ben ik b.v. mijn rijbewijs kwijt of blijf het bij een bekeuring zoals B/E? Graag een reactie van de “Sterke Arm”.

    Mvg.

    Martijn

    P.S. Ja ik weet om alles te verkomen C/E halen.

  • rinus42@hotmail.com

    Hallo Tinus79,

    Op jou vraag het volgende,

    je krijgt alleen een vette prent. maar……. die vriend van jou krijgt een nog vettere prent want die pleegt een zogenaamd economisch delict. Die prenten beginnen met drie nullen. De combinatie kan inbeslag worden genomen en in afwachting van een nieuwe chauffeur pas worden vrijgegeven.

    Als je een ongeluk krijgt en dat hoeft niet altijd jou schuld te zijn, kan jij aansprakelijk worden gesteld voor de schade omdat de verzekering deze rit niet dekt omdat jij niet gekwalificeerd bent om de combinatie de besturen. En dat bedrag kan wel eens in de duizenden euro'(td)s lopen zo niet in de honderdduizenden………

    Kijken of je vriend dan nog je vriend is. Ik betwijfel het.

    Succes

    Rinus42.

  • Jobthecop

    Je kunt een bekeuring krijgen voor het niet hebben van het juiste rijbewijs voor het voertuig dat je bestuurt. Dat is een officierstransactie en dat kan aanrdig in de papieren lopen. Je betn namelijk niet bevoegd dat voertuig te besturen en als er iets gebeurt, zal de verzekering ook zijn handen er vanaf trekken, omdat je niet over de juiste papieren beschikte. En als je in zo'n geval zware schade of letsel toebrengt, ben je de rest van je leven aan het afbetalen…..niet bepaald een prettig vooruitzicht!

  • KlaasVaak

    Bij de controle en constatering van het feit stopt ook de rit met de aanhanger.

    Ook je vriend krijgt een boete voor het laten rijden terwijl hij wist/kon weten dat jij niet over de juiste papieren beschikte.

    En ook de wetenschap van de financiële risico's lijkt mij niet fijn.

    De verzekering betaalt wel de schade aan derden, maar verhaalt die weer op jou als bestuurder.

    Je eventuele eigen schade aan voertuig maar ook aan jezelf (letsel) is niet gedekt.

    Denk even aan je familie en naasten, als er iets ernstigs gebeurt wat niet jouw schuld hoeft te zijn.

    Ziekenhuiskosten lopen snel op. 1 Overnachting is geloof ik al een bedrag met 3 nullen.

    Nog los van de ziekenhuiskosten van derden, arbeidsongeschikheidskosten, salarisderving om nog maar niet te spreken van kosten bij een dodelijk slachtoffer of een blijvende handicap.

    Kijk eens in je polis voor welk bedrag dat soort zaken gedekt zijn.

    Dat biedt een aardige indicatie welke kosten er mee gemoeid gaan.

    Is een spoedcursus C/E dan niet een goedkopere, veiligere en prettigere oplossing?

  • wuh

    aanhouding van de politie zou ik me niet druk om maken, veel meer dan een flinke boete, en wellicht een tijdelijke rijontzegging zal je er niet aan overhouden.

    probleem is je verzekering, je wilt niet de rest van je leven betalen voor, en omgaan met, het ongeluk wat je eventueel veroorzaakt …

  • KlaasVaak

    Het kan is een economisch delict. Dit boetes hebben 3 nullen, vóór de komma!

    En consequenties voor de bedrijfs-eigenaar.

    In de wet staat ook dat naast rijden, het laten rijden (zonder geldig rijbewijs) strafbaar is.

  • wuh

    KlaasVaak Schreef:

    ——————————————————-

    > Het kan is een economisch delict. Dit boetes

    > hebben 3 nullen, vóór de komma!

    > En consequenties voor de bedrijfs-eigenaar.

    > In de wet staat ook dat naast rijden, het laten

    > rijden (zonder geldig rijbewijs) strafbaar is.

    Dat mogen de regels dan wel zijn, maar ik ben, zoals zovelen denk ik, ook eens aangehouden zonder rijbewijs, en daarbij kreeg ik een boete van enkele honderden euro's en mocht ik vanaf dat moment (uiteraard) niet verder rijden. (Dis is alweer een jaar of wat geleden, zou tegenwoordig natuurlijk anders kunnen zijn)

    PS, waarom zou je als chaffeur vertellen dat je voor een ander aan het rijden bent? Ik leen zo vaak een vrachtwagen van een familielid, om spullen voor mijzelf te vervoeren…

  • KlaasVaak

    Omdat je verhoord wordt en er vragen gesteld worden misschien?

    (we hebben het over een vrachtwagen en niet over een personenauto voor alle duidelijkheid)

    Het is ook een mentaliteitskwestie: ik ga lekker niet antwoorden en stuur de overheid het bos in anders moet ik boeten.

  • rijsbergen

    Er is ook nog zoiets als kentekenregister. Staat het voertuig op andermans naam dan heb je die naam al. De eigenaar heeft toestemming gegeven of je hebt hem gestolen/verduisterd

  • wuh

    rijsbergen Schreef:

    ——————————————————-

    > Er is ook nog zoiets als kentekenregister. Staat

    > het voertuig op andermans naam dan heb je die naam

    > al. De eigenaar heeft toestemming gegeven of je

    > hebt hem gestolen/verduisterd

    Wat nog steeds niet zegt dat je ook werk voor die persoon aan het doen bent.