Eerst dood of verminkt en dan hulp politie??????

• johnie

Beste lezers,

Al weken ben ik bezig iemand te helpen die dringend hulp nodig heeft. Het gaat hier om een moeder en drie kinderen.

Weken schrijf ik brieven en bel naar instantie's om ze te doen inzien hoe ernstig de zaak is. Overal probeer ik hulp vandaan te krijgen en nergens is men thuis of zijn er wacht tijden..

Het gaat om een gezin waarvan de vader zwaar drank verslaafd is en daardoor dus iedere dag dronken en daarnaast ook nog eens een heel groot drugs probleem heeft

( cocaine ).

Het gevolg van dit alles is dat de kinderen en vrouw per nacht ongeveer 3 uur slapen en dat deze jonge kinderen continue in een huis leven waar spanningen en scheld partijen zijn. Kinderen hebben een leeftijd van 3 en vier jaar.

De vrouw die als enige werkt wordt bij thuis komst al opgewacht en moet meteen bij de deur geld afstaan en wordt voor alles en nog wat uitgemaakt in het bijzijn van kinderen.

Waar ik nu zo kwaad om ben is het volgende:

De man is bekend bij de politie en heeft gisteren in dronken toestand en onder zware invloed van drugs de auto gestolen van zijn vrouw. Hij heeft geen rijbewijs.

Vervolgens wordt dit gemeld bij de politie en deze kunnen op dat moment niks doen wordt gezegt.

Na een half uur blijkt dat de auto van de weg is geraakt in de sloot beland en waarschijnlijk totall los is..

Politie pakt deze vent op en wordt meegenomen naar bureau.

We hebben dus te maken met:

diestal

joyriding

geen rijbewijs

dronken

onder invloed van drugs

Deze vrouw wordt verzocht de volgende dag op het bureau te komen voor een verklaring en wat blijkt:

Terwijl zij een verklaring af geeft wordt man netjes naar huis gebracht met de mededeling: niet meer doen hoor meneer.

Misschien zal het iets anders gezegt zijn, maar waar het mij om gaat in dit waardeloze land en rechtsysteem: politie weet dat deze man zwaar verslaafd is, hij pleegt alle starfbare feiten die er zijn, weet nu ook dat zijn vrouw op het politie bureau zit, dus iedere idioot weet nu wat er met haar zal gebeuren als ze thuis komt: behalve: NATUURLIJK de POLITIE. Waarom ??? ER IS NOG NIKS GEBEURD mevrouw, U BENT NOG NIET BONT EN BLAUW GESLAGEN OF LIGT NOG NIET IN HET ZIEKENHUIS, probeerd u tegen die tijd maar eens deze kant op de kruipen, dan zullen wij kijken wat we voor u kunnen beteken, mits de dader het er natuurlijk mee eens is , want ook hij heeft natuurlijk rechten mevrouw, dat snapt u toch wel. Wij kunnen van u problemen thuis niet onze problemen maken toch, daar hebben we het net iets te druk voor..

Graag reactie's over ons geweldige rechtsysteem en zeker de hulp organisatie's die er zijn in nederland en vooral hele hele grote complimenten aan alle mensen die drank en drugs verslaafd zijn, echt ga zo door.

• rijsbergen

de politie heeft de aangifte opgenomen en de vader als verdachte gehoord. Wat wilt u nu dat de politie nog doet??? De man onterecht vasthouden in een cel zodat deze een schadeclaim kan dienen tegen de politie en half nederland weer kan lopen bleren dat de politie niet weet wat ze doen. Ze handelen volgens de regels opgedragen in de wet en dus volgens de politiek.

• KlaasVaak

Even puur zakelijk omdat jij noch wij hier weten wat er door de politie is ondernomen:

Diefstal/Joyriding/Rijden zonder RB/Rijden onder invloed zijn allemaal feiten waarvoor proces-verbaal wordt opgemaakt en een boete volgt.

Je zal er niet meteen voor worden opgesloten en naar de gevangenis worden gestuurd.

Hij is een dag vastgehouden (waarschijnlijk ontnuchtering en afhoren door de recherche). Meer is er niet aan te doen.

Zij was op bureau terwijl hij werd heengezonden, zo werd mede voorkomen dat ze elkaar zouden treffen.

Als zij besluit weer naar haar huis terug te keren en niet om hulp te verzoeken om in een blijf van mijn lijf huis te komen is dat haar beslissing.

Zij had de mogelijkheid op het politiebureau haar vrije wil te uiten zonder dat haar man erbij was. Kennelijk koos ze anders.

Diefstal en joyriding kan pas worden vastgesteld nadat er aangifte is gedaan van diefstal, daarbij moet eenduidig vast komen te staan van wie de auto is.

In relaties (je noemt: stelen van zijn vrouw) kan dit lastig zijn omdat je alleen iets kunt stelen wat niet ‘geheel of gedeeltelijk aan jezelf toebehoort’.

Vandaar die uitnodiging aan de vrouw om naar het bureau te komen voor een verklaring (aangifte diefstal cq joyriding).

Als die is opgenomen zal op basis van die verklaring alsnog strafvervolging kunnen worden ingesteld tegen de aangetroffen bestuurder.

De man is opgepakt zeg je, dus na de aangifte van de vrouw zal er als nog een dossier worden opgemaakt en ingestuurd naar het OM.

Ik betwijfel dat de man naar huis is gebracht!!! laat staan met de vermelde mededeling.

Aangezien de man geen aanrijding met letsel bij anderen dan hemzelf heeft veroorzaakt (art. 6 WVW) is hij het enige slachtoffer.

Mogelijk dat de rechtmatige eigenaar (is dus afhankelijk van de verklaring van de vrouw) een uitkering van de verzekering krijgt.

en de verzekering een claim plaatst bij de aangetroffen bestuurder (alleen bij all-risk / volledig casco verzekering).

Ik schrijf ‘mogelijk’ omdat als sprake is van familie/relaties vaak geen aangifte volgt waaruit joyriding (art 11 WVW) kan blijken

en de bestuurder in dit geval slechts een boete en/of rijontzegging krijgt voor respectievelijk het rijden zonder rijbewijs en rijden onder invloed (mits dit laatste is vastgesteld).

Voor rijden onder invloed van alcohol of drugs zal het ‘rijden’ moeten worden geconstateerd.

Dat hij de bestuurder was zal dus op basis van heterdaad of ooggetuigen moeten worden vastgesteld, al wordt het in het laatste geval wel moeilijker.

Mede omdat naarmate de tijd verstrijkt het ‘onder invloed’ zijn afneemt.

Voor het huiselijke geweld zal mevrouw terstond als het gebeurt een melding moeten maken.

Er is minstens zichtbaar letsel nodig zodat de politieagenten ambtshalve kunnen aanhouden (zonder een aangifte).

Wel kan mevrouw, als ze niet terstond belt, op een later tijdstip aangifte kunnen doen van mishandeling.

Ook dan wordt het lastiger omdat er dan sprake is van een 1 tegen 1 verklaring.

Hoe dan ook is het aan te raden om z.s.m. aangifte te doen en daarbij het letsel te laten vastleggen en dossier op te bouwen.

Voor de situatie omtrend de kinderen: Advies en meldpunt kindermishandeling, Bureau Jeugdzorg, Raad voor de Kinderbescherming.

Dit kan echter ook zijn weerslag hebben op moeder omdat zij terug blijft keren naar die situatie en zelf kennelijk geen actie heeft ondernomen.

Kortom: de man zal zijn boetes en/of oproep zich te melden bij de rechtbank (voor de verkeersfeiten) thuis krijgen.

Hoeveel en welke hangt mede af van de aangifte van mevrouw en het gevonden bewijs.

Komt hij niet wordt hij bij verstek veroordeeld en raakt hij gesignaleerd.

Bij een eerstvolgend contact met de politie wordt hij aangehouden en moet hij alsnog zijn boete betalen. Betaald hij niet moet hij zitten.

Mocht de rechter een gevangenisstraf hebben uitgesproken moet hij direct zitten.

• ¥ Lotje ­­¥

Ik denk dat die moeder aangifte moet doen . zolang ze dat niet doet gebeurd er verders niks in het gezin . .

• Jobthecop

Ik lees een heleboel terechte frustratie in dit verhaal. Wat ik niet begrijp van de politie ( en nu steek ik de hand in eigen boezem, of althans die vand e organisatie) Waarom is er niet gekeken naar een bestuurlijk huisverbod. Hiermee kan de man in dit vehaal voor 10 dagen lang ( en met mogelijke verlenging) verboden worden in zijn huis of in de directe omgeving van zijn huis te komen. Bij overtreding wordt hij aangehouden, afgehoord en de zaak wordt ingezonden. Hierdoor komt gelijk de hulpverlening op gang: deze zijn verplicht in te grijpen bij een dergelijk huisverbod. Ook de verdachte krijgt hulp.Verslavingszorg, ontwenning, iets in die geest. Belangrijk is dat iedereen afstand kan nemen.

Ook zou de politie ( dat zou ik hebben gedaan) een zorgmelding omtrent de kinderen hebben opgemaakt die aan het Bureau Jeugdzorg gestuurd wordt. Dan kan deze bekijken en zonodig driect actie ondernemen. Ze zijn daar niet altijd even snel, maar als de betreffende politieagent zorgt dat alles goed op papier staat ( ja, dames en heren, administreren is een kunst) wordt er de volgende dag al actie ondernomen.

• KlaasVaak

volgens mij reageer je onder de verkeerde reactie…

• LM

Wellicht is dit traject niet ingezet omdat er geen dossier is opgebouwd. Uit de casus blijkt niet of de vrouw vaker melding / aangifte heeft gedaan van huiselijk geweld. Als dit niet het geval is lijkt het mij onterecht om de man hier direct mee op te zadelen. Hij heeft per slot van rekening ook rechten.

Ik begrijp de frustratie, maar Johnie dient zich te realiseren dat het toch echt begint met een actie van de dame in kwestie. Als zij niet besluit om in te grijpen en een duidelijke grens te stellen kan de politie natuurlijk ook weinig. Dat dit soms moeilijk is en en er allerlei psychologische factoren een rol spelen is duidelijk, maar je kunt nu eenmaal niet alle problemen oplossen met politie. Zij heeft tot nu toe er kennelijk voor gekozen om (met de kinderen) bij hem te blijven. De politie kan iemand hoogstens even vasthouden en een veroordeling met eventuele gevangenisstraf volgt pas later. Overigens lijkt mij dat ook geen structurele oplossing.

Wat betreft de joyriding / diefstal komt uit de casus niet naar voren of deze auto ook van de man was (gemeenschap van goederen, dat de auto op naam van de vrouw stond doet daar niet aan af) en zo nee of de vrouw dan ook een aangifte heeft gedaan van joyriding.

• mwb

Waarom woont die vrouw daar nog?

Ze kan ook weg gaan met de kinderen.

Daar blijven betekent in de problemen blijven en dan is het niet gek dat je met die problemen geconfronteerd word.

En dan krijgt de politie en alle andere hulpinstanties de schuld dat ze er niks aan doen?!

• KlaasVaak

wat ik al een beetje schreef:

kennelijk geen aangifte diefstal/joyriding/verduistering auto

kennelijk geen aangifte mishandeling (huiselijk geweld)

tja dan ben je tot elkaar veroordeeld…

• Starsky79

08 augustus geplaatst door Johnie met het verzoek op reacties en een mogelijk oplossing. Nu heb ik hier al heel wat oplossingen voorbij zien komen maar een reactie van Johnie niet. Best raar. Als het zo hoog zit dan neem ik aan dat je ook wilt weten wat de mensen hier zeggen.

Waarschijnlijk heeft deze Johnie alleen zijn ongenoegen willen uiten en staat hij dus niet open voor enige oplossing naar het gezin toe die hij aan het helpen is. Jammer want ik had graag gelezen wat hij van de uitleg vindt en van de oplossingen die geboden zijn.