Aanhouding door burger bij overtreding?

• r-datbenik

Beste allen,

Mag een burger die een zogenaamde burgeraanhouding verricht dit ook doen in geval van een overtreding???

Naar mijn weten is een burger alleen gerechtigd dit alleen te doen in geval van een aanhouding op heterdaad bij een strafbaar feit niet zijnde een overtreding.

Enkele voorbeelden:

1- Aaanhouding door een burger bij het constateren van een wildplasser?

2- Aanhouding door een burger bij geluidsoverlast?

3- Aanhouding door een burger bij het oversteken van een voetgangersoversteekplaats door rood licht?

Bij voorbaat dank voor de antwoorden.

Vriendelijke groet.

Ps. Graag als het mogelijk is ook een kleine motivatie bij antwoorden!

• KlaasVaak

http://www.nieuwsbank.nl/inp/2003/10/08/E031.htm

Op grond van artikel 53 van het Wetboek van Strafvordering (SV) is bij ontdekking op heterdaad iedereen bevoegd een verdachte aan te houden.

Artikel 27 SV zegt: een verdachte is hij te wiens aanzien, uit feiten of omstandigheden, een redelijk vermoeden van schuld, aan enig strafbaar feit voortvloeit (OF hij tegen wie de vervolging is gericht.)

Er staat dus dat een verdachte verdacht moet worden van een strafbaar feit en dat je deze mag aanhouden bij ontdekking op heterdaad.

Dit geldt aldus voor overtredingen en voor misdrijven en alléén op heterdaad.

De aangehoudene moet wel ‘onverwijld’ aan de politie worden overgedragen.

Er mag geen geweld gebruikt worden anders dan strikt noodzakelijk en proportioneel is om de verdachte te beletten weg te lopen.

Dus geen afreageren vanwege irritatie over de daad of over het trachten te ontvluchten.

Er is echter meer dan overtredingen en misdrijven en dat heet: gedraging.

Heel veel verkeersovertredingen worden door de wet (Wet Mulder) gezien als een gedraging.

Hier komt dus om de hoek kijken of je te allen tijden voldoende juridische kennis hebt om je optreden te rechtvaardigen.

1. Wildplassen: is een overtreding. Echter de politie heeft dan geen eigen waarneming, dus als je een wildplasser aan de politie overdraagt stuurt die hem weer weg.

2. Geluidsoverlast is er in vele vormen….

3. Het rode licht negeren is een gedraging. En al zou het een overtreding zijn: De politie heeft geen eigen waarneming.

Vraag je dus altijd af of je, als je zoiets doet, je handelen kunt motiveren. En of je zeker bent van je zaak.

Voordat je het weet heb je iemand onrechtmatig van zijn vrijheid beroofd.

Als jouw ‘verdachte’ daar vervolgens aangifte van doet zijn de rollen ineens omgekeerd en ben jij verdachte en hij de aanhouder/aangever van het strafbare feit.

• BennieMak

Bedankt KlaasVaak voor je heldere uitleg.

Dus is het verstandig om eerst de bewijslast te overwegen alvorens over te gaan tot burgerarrest. Zijn meerdere getuigen ook bewijslast?

• KlaasVaak

Ja, mits men daarover een verklaring wil afleggen…

• Jobthecop

Met het laatste moet ik eens zijn met klaas vaak. Ik verzorg opleidingen van verkeersregelaars en verkeersbrigadiers. Zij zijn burger maar hebben wel een bepaalde bevoegdheid uit het RVV en WVW. Als zij zien dat iemand hun aanwijzing niet opvolgt of zich verkeersgevaarlijk gedraagt, kunnen zijn aangifte doen. Ze moeten dan wel tenminste met zijn tweeen zijn, want één getuige is geen getuige ( tenzij het een opsporingsambtenaar betreft) Dat is voldoende grond voor vervolging.

• KlaasVaak

Jobthecop Schreef:

——————————————————-

> Met het laatste moet ik eens zijn met klaas vaak.

met de rest dus niet :S

• Jobthecop

Nee, dat is het niet. Maar ik zie dat jij heel vaak reageert op mijn uitspraken en die van adnere, en ik vind je nogal eens erg rechtlijnig en soms wat aan de botte kant. Maar dat is een discussie voor een andere keer. Daarom schreef ik": met het laatste moet ik het eens zijn.

Zullen we er geen hele discussie over opstarten? Het is een gevoel wat ik bij jou heb. Meer niet.

• LM

Daar komt bij dat veel overtredingen in APV's zijn geregeld en deze per plaats kunnen verschillen. Als een burger iemand ten onrechte aanhoudt (bijv. omdat het helemaal geen overtreding is of omdat hij op geen enkele manier de overtreding aannemelijk kan maken) loopt hij het risico dat degene die hij aanhield een aangifte tegen hem doet wegens wederrechtelijke vrijheidsberoving. Kortom zeker als het overtredingen betreft zeer terughoudend als burger om hier iemand voor aan te houden. Wel proportioneel blijven.

• - Gerard -

Goh, de bevoegdheid aangifte te doen. Nou, daar is veiligheid in dit land mee gedient zeg.